torsdag den 30. november 2006

På kanten af genren

Her til aften ryddede jeg op i køkkenet til Danny Elfmans musik fra Sam Raimis DARKMAN, en slags makaber superheltefilm med horror-elementer. Og for et par dage siden kiggede jeg på en hjemmeside om Godzilla-soundtracks, igen noget på kanten af genren. Nu kan man blive så træt i hovedet af at diskutere genre-definitioner, men netop horror er en vanskelig størrelse at få styr på.

Jeg er meget enig med forfatteren Douglas Winter, der definerer horror som en følelse, ikke som en genre, der hører hjemme på en bestemt hylde hos boghandleren eller i dvd-butikken. Dermed bliver horror til en elastisk størrelse, der flyder ind over andre genrer. Og sådan er det så med de titler, jeg ikke helt kan placere i en genre-kasse. Blandt dem er DARKMAN, GODZILLA-filmene, ALIEN-serien, VAN HELSING, JURASSIC PARK, de nye THE MUMMY-film samt komedier som GREMLINS og lignende. Ikke at det er så vigtigt, men nu kom jeg lige til at tænke over det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar