mandag den 29. juni 2009

Har vi virkelig brug for et remake af AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON?

Der går stort set ikke en dag uden et rygte på nettet om endnu et remake af en mere eller mindre klassisk horrorfilm. I dag er det Bloody Disgusting, der kan fortælle, at John Landis har solgt remake-rettighederne til AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON til Dimension Films. En officiel udmelding fra Dimension Films har jeg endnu ikke set noget til, men det skal nu vise sig at være rigtigt. Har vi brug for et remake af AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON? Nej, det har vi ikke, men det skal selvfølgelig ikke afholde de ideforladte tåber i Hollywood fra at gøre et forsøg. Og måske får de endda en god film ud af det, men det er altså hellig jord, de tramper rundt på.

Jeg elsker den gamle film. Naturligvis er Rick Bakers storslåede forvandlingsscene et plus og det var en fantastisk oplevelse at se den første gang, da filmen kom frem i begyndelsen af 80'erne. Den kulsorte humor, den underfundige brug af musik og en flok suveræne skuespillere hører med til bedømmelsen af denne klassiker. Men det er først og fremmest de fantastiske special effects, der skaber filmen og det er nok det, der bekymrer mest ved tanken om et remake. Vi har set alt for mange computerskabte varulve til at vide, at det kan gå rigtig galt – og så har man et produkt helt uden charme. Og AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON uden charme... det går bare ikke.

3 kommentarer:

  1. Nicolas Barbanoonsdag, 01 juli, 2009

    Jeg forstår godt din frustration over de mange remakes, men det er for nemt at skyde skylden på "de ideforladte tåber i Hollywood". Det handler ikke om, at filmskaberne i Hollywood mangler nye ideer, for det gør de næppe. Der er masser af kreative folk i Hollywood.

    Problemet er, at det er mere sikkert for en studio-executive at give grønt lys for et projekt, der i forvejen har successtatus, end noget helt nyt og ukendt. Ingen er nogensinde blevet fyret for at satse på en remake af en succesfilm. Derfor får originale manuskripter ofte lov til at samle støv.

    Det er givetvis også derfor, der laves meget få nytænkende film i Danmark. Filmkonsulenterne på Det Danske Filmstitut er efter alt at dømme lige så frygtsomme og karrierefikserede som filmstudio-cheferne i Hollywood. Kunstnerisk fornyelse kommer i sidste række.

    SvarSlet
  2. Der er ingen tvivl om, at der findes mange talentfulde og kreative mennesker - både i Danmark og i USA. Men man er reelt nødt til at forholde sig til de film, der rent faktisk bliver lavet - ikke dem, de talentfulde og kreative drømmer om at lave.

    Der findes gode remakes, hvilket også fremgår af en Top 10, jeg har lavet her på bloggen, men jeg er meget skeptisk, når de piller ved klassikerne. Det er der kun kommet ganske få vellykkede remakes ud af.

    SvarSlet
  3. An american warewolf in London havde premiere i Danmark d. 22.2.1982. :)

    Selv er jeg af blandede følelser mht. den her form for remake. Jeg håber og tror at den dog vil være så tilpas anderledes, at de to kan finde hver sin plads på min efterhånden omfattende film-reol.

    SvarSlet