lørdag den 1. januar 2011

Velkommen til et nyt år med masser af nervepirrende skræk og rædsel

2010 var et rigtig godt år her på bloggen. Besøgstallet svinger lidt fra måned til måned, men samlet set er det blevet til mere end 100.000 besøgende og tæt på 170.000 sidevisninger i år. Går man lidt mere ned i materien og kigger på det, der i Google Analytics-sprog hedder "Absolut entydige besøgende", så har der siden august været mere end 5000 inde og kigge pr. måned.

Jeg er glad, stolt og ydmyg over den store interesse og jeg vil gerne takke bloggens mange læsere. Hvis ingen gad læse mine skriverier, havde jeg droppet projektet for længe siden. Det seneste års tid har jeg dog oplevet arbejdet med bloggen som så spændende, at der er kommet nye indlæg på hver eneste dag - alle årets 365 dage! Mere end 630 indlæg er det blevet til om stort og småt.

Blandt årets mange højdepunkter vil jeg fremhæve...
TOP 50-LISTERNE
I januar kom den første liste over de 50 bedste gyserfilm, kåret af 33 danske horrorfans og -eksperter, som jeg havde inviteret til at sende mig deres personlige horror Top 10. I oktober var det så læsernes tur. Her blev listen skabt ud fra 45 læseres favoritter.

De to Top 50-lister er blandt de mest læste og debatterede indlæg her på bloggen. Listerne supplerer fint hinanden og kan bruges som inspiration til at opsøge film, man måske ikke lige har tænkt på at få set.
"ALLE FILM I EN SERIE"-PROJEKTERNE
Jeg har før kastet mig over bl.a. THE AMITYVILLE HORROR- og THE HOWLING-serierne og skrevet anmeldelser af hvert eneste kapitel - uanset kvaliteten af disse ofte tvivlsomme produktioner. Årets projekter har været KING KONG-filmene og CHILDREN OF THE CORN-serien. Det har været en lidt krævende omgang, men det har været berigende at dykke ned i disse film - at få genset næsten glemte ting og få set nogle af de titler, jeg aldrig har været i nærheden af.

GRUMME TING I POSTKASSEN
Jeg har før nævnt, at jeg ikke vælter mig i anmeldereksemplarer (bl.a. fordi det kan være lidt stressende og forpligtende, når ting hober sig op). Men selvfølgelig er det hyggeligt at få spændende post og jeg vil gerne sige tak til Lindhardt og Ringhof, Another World Entertainment, Teddy Vork, Michael Kamp og Christian Reslow, der har sendt herlige ting og sager i årets løb.
FACEBOOK-SIDEN
Siden oktober har Skræk og Rædsel også haft en Facebook-side. Jeg opfatter lidt siden som bloggens vanskabte lillebror (af den slags, man spærrer inde ned i kælderen) - men der er mange små meddelelser, der passer bedre på Facebook end på bloggen. Jeg har ikke sat et egentligt RSS-feed op, så alle indlæg fra Skræk og Rædsel kommer på Facebook - de to skal supplere hinanden - men de vigtigste links dukker selvfølgelig op. Og mange sætter pris på at få en lille dosis skræk på deres væg i ny og næ. Mere end 100 personer er indtil videre hoppet på vognen... Det skal blive interessant at følge udviklingen.

SKRÆK OG RÆDSEL PÅ FARTEN
Også i år har jeg skrevet reportager fra mine besøg på The Scandinavian Sci-Fi, Game & Film Convention i Malmø og Collectormania i København - og det har været en fornøjelse at møde Ruggero Deodato, Michael Biehn, Robert Englund og Alice Krige.
LØST OG FAST
I det hele taget er jeg kommet igennem alle de ting, jeg har haft skrevet op på min Skræk og Rædsel-to-do-liste. På den mere poppede og populære front har jeg fået læst og anmeldt de fem Sookie Stackhouse/TRUE BLOOD-bøger, der er kommet på dansk, og jeg har fået pløjet mig igennem den sidste TWILIGHT-bog. Og der er nu anmeldelser af alle de 13 bind af zombie-tegneserien THE WALKING DEAD, der indtil videre er udkommet. Og så fik jeg lavet endnu to Top 10-lister, nemlig med Stephen King-filmatiseringer og hjemsøgte huse-film.

...OG HVAD SKER DER SÅ I 2011?

Ved du hvad? Jeg aner det ikke, men det bliver sikkert uhyggeligt. Selvfølgelig har jeg noget oppe i ærmet, men jeg vil ikke røbe for meget. Klik ind med jævne mellemrum - så vil du blive ført ind i en skræmmende verden, hvor alt kan ske!

4 kommentarer:

  1. Tak for indsatsen, Søren, og endnu et fremragende år med Danmarks bedste horror-blog! Jeg ser frem til, hvad det næste år må bringe og ønsker dig og bloggen alt godt for 2011!

    SvarSlet
  2. Tak for en værdifuld, velinformeret og yderst underholdende blog! Din blog er et af de få åndehuller i dansk kultur! Jeg håber, at du vil holde dampen oppe mange år endnu!

    SvarSlet
  3. Mange tak! Jeg skal prøve at holde dampen oppe!

    SvarSlet
  4. Det mest horrible scenarie for 2011 er selvfølgeligt, at du dropper gyset til fordel for kilometerlange anmeldelser af romantiske komedier.

    SvarSlet