mandag den 28. februar 2011

Oscars til THE WOLFMAN og BLACK SWAN

Nu har jeg ikke set BLACK SWAN, så jeg aner ikke om det var fortjent, at Natalie Portman hentede en Oscar i kategorien "bedste kvindelige hovedrolle" i den populære film, der måske, måske ikke er horror. Til gengæld var det helt i orden, at Rick Baker og Dave Elsey fik en Oscar for deres special makeup-effekter i THE WOLFMAN - også selv om filmen i den grad er pumpet op med computer-magi. Det er ikke helt tosset, at en varulvefilm ryger til tops til en Oscar-fest. Rick Baker har i øvrigt seks Oscar-statuetter i forvejen - den første vandt han for AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON.

7 kommentarer:

  1. Det var aftenens største indslag, at Rick Baker fik endnu en velfortjent Oscar - og så for en varulvefilm, hooowl!

    SvarSlet
  2. Ja,hooowl.Men hva var han også op imod.
    Barney's Version - The Way Back.
    Jeg elsker Rick Baker,men ja.............

    SvarSlet
  3. Ja, det var jo næppe fordi konkurrencen var vild og blodig (uden lige at kende noget til de andre film). Der var vist noget med at JONAH HEX var overvejet som en kandidat, så...

    SvarSlet
  4. Ja, det er sgu cool, at det blev varulve-filmen, der vandt!

    Ang. Black Swan, så synes jeg godt man kan kalde det en horrorfilm - eller en psykologisk-personlighedsspaltet-skræk-og-ballet-film om man vil. Men horror-genren er for mig også ret bred.

    Anyways, jeg blev ret grebet af den, også selvom symbolikken ikke ligefrem er subtil. Men filmen er både oprigtigt skræmmende, smuk og med smæk på de store armbevægelser. Skønt.

    SvarSlet
  5. Ja, BLACK SWAN er sgu for fed, og godt at søde, dygtige Natalie fik en Oscar. Og jeg vil også helt klart sige, at filmen er horror; man kunne nemt påpege inspirationer fra ting så forskellige som REPULSION til SUSPIRIA til Cronenbergs THE FLY ... Synes egentlig godt de kunne have klemt en lille Oscar ud til Aranofsky også, når ham og Mickey Rourke nu blev snydt sådan tilbage i 2009.

    SvarSlet
  6. You could not say it better.Jonas Wilmann

    SvarSlet
  7. Ja, Natalie Portman's præstation i Black Swan er et svendestykke og virkelig velfortjent. Det er blevet en af mine nye yndlingsfilm.

    SvarSlet