onsdag den 4. maj 2011

Få det hurtige overblik over zombiegenren

De levende døde myldrer frem som aldrig før - og i deres ligstinkende fodspor kommer selvfølgelig et væld af bøger om dette fænomen. ZOMBIES! AN ILLUSTRATED HISTORY OF THE UNDEAD af Jovanka Vuckovic er en af de gode af slagsen.

Jovanka Vuckovic er godt inde i stoffet og hun begynder ved begyndelsen med zombie-myterne fra Haiti og ikke mindst nogle af de kulørte historier og rejseskildringer, der blev skrevet af vesterlændinge. Så griber hun fat i den tidlige litteratur og nævner eksempler på levende døde fra bl.a. Shelley, Poe og mange andre, før hun kaster sig over Hollywoods versioner. Først på side 60 når vi til George A. Romeros NIGHT OF THE LIVING DEAD og det, der skal blive startskuddet til en helt ny æra i genren. Men vi bliver altså præsenteret for et solidt fundament med mange overraskende vinkler, der er ekstremt spændende læsning.
Selv for hardcore-fans vil der være detaljer og titler, man ikke lige har hørt om før
Film-delen fylder selvfølgelig det meste af bogen. Dette dækkes også godt i andre bøger, men Vuckovic kommer langt omkring på forholdsvis få sider. Bogen er meget aktuel og har bl.a. [REC]-filmene, SURVIVAL OF THE DEAD og LA HORDE med. Men så bevæger Vuckovic sig væk fra biografmørket og kaster sig over moderne zombie-litteratur, computerspil, musik, zombie walks, TV-zombier og tegneserier. Det er meget imponerende.

ZOMBIES! AN ILLUSTRATED HISTORY OF THE UNDEAD er den perfekte bog, hvis man hurtigt har brug for det komplette overblik - og selv for hardcore-fans vil der være detaljer og titler, man ikke lige har hørt om før. Min eneste anke er den grafiske udformning af bogen. Den ser lækker ud og der er mange ulækre billeder i den, men valget af skrifttype er helt i skoven.

Der har siddet en eller anden smart layouter, der har fået ind i hovedet, at smalle og lyse skrifttyper er sagen - uden at tænke på, at bogen skal læses af levende mennesker. Jeg indrømmer, at jeg har brug for læsebriller, men det er ganske enkelt for dumt at vælge en så smal skrifttype - og så endda også trykke den i negativ på sort baggrund. Helt galt går det på nogle sider, hvor baggrunden er rød.

Men ellers er det på alle måder en god bog. ZOMBIES! AN ILLUSTRATED HISTORY OF THE UNDEAD er udkommet på St. Martin's Griffin i USA og har et forord af selveste zombie-bedstefar George A. Romero.

3 kommentarer:

  1. Lyder som en rigtig god bog for os zombie fans. Jeg vil se om jeg kan finde den i boghandelden næste gang jeg er i byen.

    SvarSlet
  2. Jeg har lige købt den via eBay... 122 kr, inkl. forsendelse...

    SvarSlet
  3. Jeg købte mit eksemplar i Fantask for 144,- kr.

    SvarSlet