torsdag den 30. august 2012

Hvis du ikke forstår hvad Stanley Kubricks THE SHINING handler om, så se med her

En af de mere specielle film, der får premiere her i Danmark i løbet af efteråret, er Rodney Aschers ROOM 237. Det er nemlig en dokumentar, der går tæt på Stanley Kubricks omdiskuterede Stephen King-filmatisering THE SHINING. Mange har den som en af deres absolutte horror-favoritter, mens andre ikke helt kan forstå, hvordan en så uhyggelig bog kunne blive til en så kedsommelig film.

Men det er ikke temaet i ROOM 237. Dokumentaren handler om, hvad THE SHINING i virkeligheden handler om. Hvad er meningen? Hvad er de skjulte budskaber? Det bliver journalisten Bill Blakemore, historie-professoren Geoffrey Cocks, forfatteren Juli Kearns, musikeren John Fell Ryan og forfatteren Jay Weidner interviewet om, og deres pointer og teorier illustreres og understreges ved hjælp af klip fra THE SHINING og andre film.

Lyder lidt syret, men det er helt klart en dokumentar, der skal ses. ROOM 237 får premiere den 15. november og distribueres af Miracle Film.

3 kommentarer:

  1. Jeg synes at Kubricks version af "The Shining" er intet mindre end fremragende.

    Okay, det kan godt være at han har lavet om på bogens slutning, men jeg kan tilgiv ham det, fordi filmen skræmmer mig stadigvæk den dag i dag.

    Jeg kan huske, da jeg som purk, så scenen med den unge dame i badekaret, der pludselig bliver til en ækel gammel kvinde - jeg blev virkelig bange, men okay var nok ikke engang fyldt 10 år, og filmen blev vist sent om aftenen, så jeg var skræmt... men i dag er scenen jo ikke så farlig - jeg kan dog godt værdsætte Kubricks unikke vision og hans gennemførte håndværk...
    Og så må Jack Nicholsons præstation også lige nævnes, for han er da forrygende...

    Jeg har svært ved ikke at placere denne film på en top-10 liste over de bedste horrorfilm jeg har set...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har før haft det svært med THE SHINING, men er kommet til at holde mere af den med årene. En personlig favorit bliver det nok aldrig.

      Slet
  2. Det kan næppe blive meget mere syret end okkultisten Jay Weidners dokumentarfilm "Kubrick's Odyssey: Secrets Hidden in the Films of Stanley Kubrick; Part One: Kubrick and Apollo" (2011), som alle Kubrick-interesserede bør se, sandsynligvis mens de river sig i håret, ruller med øjnene og laver gurglende lyde!

    SvarSlet