mandag den 26. november 2012

Et horror-hit fra John Carpenter

Jeg genser mange gysere for tiden og i aftes kom turen til John Carpenters PRINCE OF DARKNESS fra 1987. Filmen er en af skrækmesterens absolut bedste, og selv om manuskriptet godt kunne have været lidt stærkere, så kompenseres dette fint i kraft af fænomenale billeder, intense skuespillere og hypnotisk musik. Det er en gyser med væg-til-væg stemning og det fungerer bare perfekt.

På dansk kom filmen underligt nok til at hedde I EN KÆLDER SORT SOM KUL, men sådan er der så meget, man ikke forstår. Uanset titlen er filmen værd at se.

4 kommentarer:

  1. Også en af mine favoritter... og vel den sidste rigtigt uhyggelige film fra Carpenters hånd!
    Et par interessante facts omkring filmen:
    1) Lyden af drømmen (altså budskabet sendt fra fremtiden) blev samplet af Marilyn Manson, og brugt på sangen Down In The Park (en coverversion af et gammelt Gary Numan nummer)!
    2) Måden Alice Cooper myrder en af de studerende på (et cykelstel stukket gennem kroppen) stammer fra hans daværende sceneshow - her var det bare et mikronfonstativ der blev stukket gennem en fotograf der havde forvildet sig op på scenen!

    SvarSlet
  2. Jens Erik Thomsenmandag, 26 november, 2012

    Åh, jeg elsker den film, og den måde den langsomt intensiverer stemningen på. Jeg håber virkeligt, at den kommer i en ordenligt udgave på BD næste år (meget gerne fra Scream! Factory).

    Den danske titel har jeg aldrig forstået. Jeg mener, hvad er der galt med en titel som "Mørkets fyrste"? Det signalerer da noget spændende langt bedre end "I en kælder...". Jeg undgik den faktisk et stykke tid i videobutikkerne, fordi jeg syntes, at titlen var fjollet og regnede med, at filmen var lige sådan. Det var naturligvis før, jeg vidste, hvem Carpenter var. Gad vide, hvem hos filmselskabet, der kom på den idé, og hvad rationalet bagved var?

    SvarSlet
  3. Jeg synes også at det er en ganske god film, men jeg er lidt uenig i at det er den sidste rigtige uhyggelige film fra John Carpenter, fordi jeg er nu engang ret vild med IN THE MOUTH OF MADNESS, som jeg har set op til flere gange... men umiskendeligt er begge film rigtig stærke...

    Tak til Jan iøvrigt for de sjove facts...

    SvarSlet
  4. Den danske titel er en gåde, men filmene skulle åbenbart hedde noget dumt dengang. Få uger efter den danske premiere på PRINCE OF DARKNESS dukkede Wes Cravens THE SERPENT AND THE RAINBOW op som I GRAVENS DYBE STILLE RO. Ak ja...

    Jeg er også meget glad for IN THE MOUTH OF MADNESS, men synes ikke den er helt så uhyggelig som Carpenters tidligere film.

    SvarSlet