lørdag den 23. februar 2013

Universal-monstre i Cinemateket

Til april blænder Cinemateket i København op for en serie af klassiske monster-gys fra Universal. Man vil kunne opleve DRACULA, FRANKENSTEIN, THE INVISIBLE MAN, THE WOLF MAN, THE MUMMY, BRIDE OF FRANKENSTEIN, PHANTOM OF THE OPERA, CREATURE FROM THE BLACK LAGOON og HOUSE OF FRANKENSTEIN. Den 16. april er der desuden et arrangement, hvor professor Steven Prince fra Virginia Tech fortæller om Universals gysere.

13 kommentarer:

  1. Var der egentligt ret mange af de gamle gyserfilm, der fik biografpremiere i Danmark ? Synes at have læst, at der var mange af de gamle film, der aldrig kom igennem censuren tilbage i tiden - før censuren blev ophævet

    SvarSlet
  2. Hvis man kan stole på hvad der står på IMDb, så var det kun THE INVISIBLE MAN der fk lov at komme op i danske biografer i 1930erne, mens resten stort set alle blev vist i svenske biografer dengang! Men så er THE INVISIBLE MAN jo heller den mest uhyggelige film nogensinde... men at den danske filmcensur skulle have været skrappere end den svenske, lyder jo som den omvendte verden, sammenlignet med hvordan det var i 1980erne og 1990erne!
    Efter krigen havde PHANTOM OF THE OPERA så premiere, og CREATURE FROM THE BLACK LAGOON dukede op i danske biografer i 1955 (muligvis i 3D)!

    SvarSlet
  3. Lovgiverne har alle dage forsøgt at stille sig mellem kunsten og publikum, og det kunne virkelig lade sig gøre, før vi fik hjemmevideo og sidenhen internet. Men man skal stadig være på tæerne. Allerede den 29. august 1988, i hjemmevideoens første årti, fik Foreningen af Danske Videogramdistributører i sit kyniske begær efter at kontrollere det hjemlige marked gennemtrumfet et forbud mod forhandling af utekstede videofilm i Danmark. I dag kan man frygte et tilsvarende tiltag mod adgang til amerikanske Netflix etc. Der er kun ét svar på den slags, nemlig civil lydighedsnægtelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. 1988 var i det hele taget et år med mange angreb på ytringsfriheden i Danmark, ikke blot fra lovgiverne men også fra moralisterne, der ønskede censur mod "videovold".

      Slet
    2. Men en begrænsning af adgangen til Netflix og lign. er vel ikke i filmbranchens interesse, for så downloader folk bare tingene illegalt, og det er der jo ingen der vinder på - især ikke filmbranchen!

      Slet
    3. Du har helt ret, Jan, men Hollywood drømmer stadig om at kunne dele verden op i en mængde regioner med fuld kontrol over, hvad der er tilgængeligt på hvert marked. Derfor de tåbelige regionskoder på dvd og Blu-ray. Og derfor giver et dansk Netflix-abonnement ikke umiddelbart adgang til hele Netflix-udvalget, men kun til relativt få film. Så ja, filmbranchen lærer os at være uafhængige af dens foretrukne, kunstigt begrænsede distributionsformer.

      Slet
  4. Jens Erik Thomsensøndag, 24 februar, 2013

    Det er et godt spørgsmål, Kent. Jeg har hørt rygter om, at Dracula faktisk fik premiere, men jeg har aldrig set bevis for det.

    Frankenstein fik i hvert fald aldrig dansk biografpremiere. Den blev forbudt af censuren, fordi man syntes, den var alt for barsk til et dansk publikum. Danske filmdistributører forsøgte flere gange, at få den godkendt - faktisk så sent som op i 1960'erne - men uden held. Som Jan Laursen er inde på, så blev de dog alle sammen vist i Sverige. Der findes nogle flotte, svenske plakater fra de gamle Universal horrorfilm.

    Der er heller ingen tradition for at vise klassisk horror på dansk tv. De eneste, DR for eksempel har vist, er Frankenstein og Frankensteins Brud i henholdsvis december 1972 og 1973. De blev begge først genudsendt i forbindelse med filmens 100 års jubilæum i 1995 og har ikke været vist siden. Det er ikke underligt, at Danmark er et u-land for skrækentusiaster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er meget sjovt, som ting kan ændre sig over tid.....det var censures skyld, at rigtig mange af de gamle film fra 30'erne og 40'erne ikke fik biopremiere......det blev da vist lidt bedre i 50'erne og 60'erne...synes i hvert fald der en del flere danske gyserplakater fra den periode. I de seneste år er det så en anden faktor, der bestemmer hvad vi ser i biffen: økonomien - hvad selskaberne tror/ikke tror kan tjene sig hjem.
      En anden ting der kan give stof til eftertanke.....tænk engang hvis vil aldrig havde haft en distributør som Obel Film eller biografer som Saga, Colosseum, City Bio.. o.s.v. - hvis det hele havde været store biografkæder ala "Nordisk Biografer"....hold da op, der ville være meget vi havde gået glip af.....men sådan var det heldigvis ikke

      Slet
  5. Is this going to be dvd screenings, or actual prints? Never been to the cinematek.

    SvarSlet
    Svar
    1. The Cinematek shows a wide range of formats. In this case, according to their website, "Dracula", "Frankenstein", "The Invisible Man", "The Mummy", "House of Frankenstein" and "Creature from the Black Lagoon" are on 35mm, while "Bride of Frankenstein", "The Wolf Man" and "Phantom of the Opera" are on Blu-Ray.

      Slet
  6. Mht hvilke skrækfilm, der blev vist i Danmark førhen, så er "Filmens hvem hvad hvor" rigtig god som suplement til IMDb (elller omvendt). Udover "Den usynlige mand" blev også "Den usynlige mand vender tilbage" og "Den usynlige kvinde" (begge 1940) vist. CREATURE FROM THE BLACK LAGOON hed "Uhyret fra den sorte lagune" og efterfølgeren, "Uhyrets hævn" blev også vist (jeg mener ikke, den sidste sequel blev vist).

    At kultureliten dengang ikke havde noget til overs for gyser- og B-film er der vist ikke nogen, der er i tvivl om. I opslagsværket omtales således Roger Cormans "Vilde engle" som: "Ringe film om forrået asocial ungdom".

    SvarSlet
  7. Om hvorfor DR helst undgår film med overraskelser/provokationer: "DR har en standard - et vist plan man har vænnet seerne til gennem årene."
    Om hvorfor DR helst undgår horrorfilm: "Genren er ikke særlig stærk."
    -DRs programmedarbejder Jørgen Oldenburg i 1989 (citeret fra mine notater)

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det var på samme kanal man dengang kunne nyde TV-programmer af høj standart som GÆT OG GRIMASSER, HOPLA og HVAD ER DET? (med Piet Van Deurs)?

      Slet