onsdag den 18. december 2013

Besat Bornedal vs. dyster Derrickson

I løbet af den seneste uges tid har jeg fået samlet et par af de gysere op, jeg ikke havde fået set endnu, nemlig Ole Bormedals THE POSSESSION og Scott Derricksons SINISTER. Selv om de to film begge byder på uhyggelige børn, så kan man ikke umiddelbart stille dem op overfor hinanden. Men det, der slog mig, er, at de har en så vidt forskellig tilgang til genren. Ja, SINISTER er med sin R-rating i USA en film, der henvender sig til et mere voksent publikum end THE POSSESSION, der fik en PG-13-rating, men derfor kan man godt gøre en indsats for at få folk til at hoppe i biografsæderne af skræk.

Men jeg var virkelig forbløffet over hvor triviel og klichefyldt, THE POSSESSION viste sig at være. Selv om Ole Bornedal måske har betragtet det som lidt af en bestillingsopgave at tage over på den anden side af Atlanten for at lave denne gyser, så fornemmer man ikke, at der står en erfaren instruktør bag kameraet. Filmen er det er ene jammerlige optrin efter det andet - helt uden gnist og nerve. Hvis man endelig skulle pege på et skandinavisk touch, så er hovedpersonerne så sovset ind i deres skilsmisse-problemer, at det næsten kommer til at overdøve det overnaturlige. Tæt på at være en af de dårligste film, jeg har set i år.

SINISTER er til gengæld en nådesløs køter af en skrækfilm, der bider sig fast og bliver ved til knoglerne knaser. Stemningen driver ned ad væggene i det ellers så upersonlige hus, handlingen foregår i. Skuespillet fungerer hele vejen rundt, og musik og lyddesign er helt i top. Manuskriptet vakler lige lidt til sidst, men for pokker hvor er det bare en film, der er ude på at skræmme uden pop og billige tricks. Så helt klart thumbs up til den!

4 kommentarer:

  1. Kan kun give dig ret Søren, den var ekstremt ringe

    SvarSlet
  2. jeg synes nu ikke POSSESSION var specielt ringe. Men jeg er helt enig i at SINISTER er vanvittig god!

    SvarSlet
  3. Jeg har aldrig set Possession, men jeg kan give dig ret i at Sinister er fantastisk!

    SvarSlet
  4. Jeg kan kun være enig i at ”Sinister” er god og virkelig uhyggelig. IMO er det faktisk en af de bedste gysere i de sidste mange år.

    SvarSlet