onsdag den 19. marts 2014

Så gennemførte jeg lige et SAWaton

De seneste dage har jeg haft gang i det, man kunne kalde for et SAWaton, hvilket indebærer, at jeg har genset de syv film i SAW-serien. Nu har jeg ikke set dem back-to-back i ét langt maraton, men jeg har omvendt ikke set andre gysere undervejs i forløbet. Søndag gik jeg i gang med den første film i serien, og så har jeg ellers snuppet to styk om dagen fra mandag til onsdag.

De syv film har omsat for et absurd beløb i biograferne. Ifølge Wikipedia er tallet knap 874 millioner dollar, hvilket er ganske godt gået - især når man tager i betragtning, at de syv film alt i alt har haft et budget på ca. 64 millioner dollar. SAW-serien har skrevet sig ind i Guinness World Records som "Most Successful Horror Franchise". At det så ikke er verdens bedste horror-franchise er en helt anden snak, men filmene er særdeles underholdende, selv om kvaliteten svinger som bare pokker.

SAW-serien er kendt for de ekstremt komplicerede manuskripter, hvor personerne og deres handlinger vikles ind i hinanden som en tornado i en garn-forretning. Derfor har det været en særlig oplevelse at se dem ud i én køre. Ikke at jeg har ændret min holdning til filmene - 1'eren, 2'eren og 6'eren er stadig de bedste. Men det er alligevel imponerende at se scener fra nogle af de første film genskabt fra andre vinkler i de senere kapitler, hvor man pludselig får meget mere at vide om det, der er foregået.

Fælderne er et særligt omdrejningspunkt i serien, men det er som om, at de mister deres evne til at fascinere i de senere film - ganske enkelt fordi fælderne bliver så omfangsrige, at de bliver utroværdige. Men der er ingen tvivl om, at det er en udfordring for din kvalmetærskel at se SAW-film - hvert kapitel byder på mindst en über-væmmelig scene, der næsten ikke er til at holde ud at se på.

I øjeblikket er serien lidt i limbo, men en 8'er skulle være under udvikling. Hvilken retning, den kommer til at tage, er umuligt at gætte sig til, men der er nok grænser for hvor mange bånd, den for længst afdøde John Kramer/Jigsaw har efterladt - også selv om det er sjovt at se Tobin Bell. Til gengæld kan jeg sagtens undvære endnu en film med Costas Mandylor i hovedrollen. Manden er så meget et stenansigt, at Robert Mitchum til sammenligning er den rene Jim Carrey.

Nu kommer der nok lige til at gå et par år, før jeg skal se filmene igen, og det er ikke sikkert, at det bliver som endnu et SAWaton - men det har været et fint projekt.

Læs også...
Ekstrem splatter
SAW-serien har mistet pusten
Jigsaw er ikke til at stoppe
SAW-serien er tilbage for fuld styrke
For SAWtan da! Sikke noget bras

5 kommentarer:

  1. Jeg og kæresten står også på tersken til at skulle se alle i et rap :-) Det er overfede film og er klart min favorit gyser "serie" !! At der skulle være en SAW 8 på vej er kun et plus synes jeg - til trods for, at Jigsaw for længst er død ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. SAW er lidt et fænomen, der deler vandene blandt horror-fans, men der er ingen tvivl om, at filmene har et stort publikum. Ser ofte folk, der snupper et par stykker af dem med, når jeg er inde og horror-shoppe i Fona på Strøget.

      Slet
  2. Det kan godt være det er den bedst sælgende horror franchise, men i min optik, langt fra den bedste. Alle horror franchises ('Friday the 13th', 'Halloween', 'Hellraiser', 'A Nightmare on Elm Street', 'Children of the Corn' etc.) har jo deres svagheder - det kan ikke undgåes - men syntes godt nok at 'Saw'-serien blev mere og mere amatørteater og effekt-liderlig efter de to første film i serien. Samtidig blev filmene mere og mere billige at se på. I den første film, som James Wan stod bag, får man indtrykket af, vi befinder os i nutiden - i den virkelige verden, så at sige, men jo længere serien skrider frem, jo mere uvirkeligt bliver filmens univers. I de senere film er det f.eks. stort set altid aften eller nat, og vi er aldrig ude på gaden i dagslys. Kun på Hoffmanns meget mørke kontor eller ved de ekstremt overdrevne "fælder". Alt er belyst i CSI-farver (mørkt med neon-agtigt grønt, rødt eller gult lys - hvor kommer det fra???) og Costas Mandylor er og bliver et af seriens svageste elementer. Der er ikke et gran af realisme (eller skuespiller) over den mand/karakter.
    James Wan er kommet videre. Mon ikke filmselskabet burde gøre det samme?
    :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved faktisk ikke hvilken horror-franchise, jeg ville fremhæve som den bedste. De har jo alle - som du skriver - deres svagheder.

      At SAW-filmene foregår i et kunstigt univers var også noget, jeg tænkte på under mit maraton-kiggeri. Det virker næsten helt skævt, at 7'eren åbner med en scene på åben gade i fuldt dagslys med masser af mennesker.

      Slet
  3. Jeg synes SAW serien er genialt skruet sammen. Jeg ved godt der er mange, rigtig mange der synes at den kører langt ude i hampen efter hhv. 2'eren og 3'eren, men helt ærligt - hvilken serie gør ikke det? Og trods det, synes de slipper fandens godt afsted med det alligevel. Snakker vi "rigtige" gyserserier, så ligger Halloween dog på nr. 1 - Når det kommer til stykket, synes jeg egenlig ikke SAW ligger i horror kategorien, men mere thriller/splat :-)

    SvarSlet