søndag den 20. april 2014

De blodtørstige mutant-dræber-babyer slår til

Hvis der er en amerikansk filmmager, der uden at ryste på hånden, kan finde på at skrive et manuskript om blodtørstige mutant-dræber-babyer, så kan det ikke være andre end Larry Cohen. Den excentriske, men hamrende dygtige, instruktør, producent og manuskript-forfatter står bag nogle af genrens mest mærkværdige film - men de er mærkværdige på den gode måde: Underholdende, dynamiske, bizarre og nyskabende. Det er f.eks. Larry Cohen, der har lavet Q - en film om azteker-guden Quetzalcoatl, der flyver rundt over New York og kræver det ene offer efter det andet.

Men Cohen er nok mest kendt for IT'S ALIVE-trilogien, en serie af film, der fortæller om muterede babyer, der kaster sig ud i et sandt blodbad i samme sekund, de bliver født. Trilogien består af IT'S ALIVE (1974), IT'S LIVES AGAIN (1978) og IT'S ALIVE III: ISLAND OF THE ALIVE (1987). Da den første film fik dansk premiere i efteråret 1975 (med titlen BABY KILLER) havde den følgende tagline: Filmen som begynder, hvor ROSEMARY'S BABY slutter.

Jeg har netop set de tre film, og det har været en stor fornøjelse. Ganske vist er 3'eren slet ikke på niveau med de to første, men man bliver bare aldrig træt af den særlige Larry Cohen-stemning. Især er hans evne til at vælge skuespillere helt unik. I IT'S ALIVE kan man opleve John Ryan, der mest ligner en karakter fra en billig western, i den svære rolle som familiefaderen, der pludselig må forholde sig til, at hans barn er en deform dræber-baby.

John Ryan dukker også op i 2'eren i en mindre rolle, men her oplever man et andet særligt kendetegn ved Cohens film, nemlig ekstremt usympatiske hovedpersoner. Denne gang er det Frederic Forrest, der spiller en far til en mutant-baby, og han er bare så øretæveindbydende og frastødende, at man får lyst til at råbe af filmen. I 3'eren er det Michael Moriarty, der er udset til at være den irriterende type, men desværre gør han det så "godt", at det bliver til en parodi. Hans præstation i Q havde den helt rette balance, men nu er det også en bedre film end IT'S ALIVE III: ISLAND OF THE ALIVE.

Det er dog værd at se alle tre film, og det er værd at bemærke, at 1'eren har musik af ingen ringere end Bernard Herrmann; Alfred Hitchcocks hofkomponist og manden bag de legendariske stryger-toner i PSYCHO. IT'S ALIVE-scoret er slet ikke på samme niveau som PSYCHO, men det har sin helt egen charme, og det er en fornøjelse at lytte til det på cd. Herrmanns musik blev genbrugt i 2'eren, denne gang arrangeret af Laurie Johnson (Herrmann var død, da filmen blev lavet), og Johnson blev også hyret til at lave 3'eren.

Jeg så filmene på den amerikanske IT'S ALIVE COLLECTION fra Warner Home Video, hvor de tre film er på to dvd'er (den ene er en af de der blanke flipper-dvd'er med en film på hver side). Larry Cohen leverer et kommentarlydspor til alle tre film. Remake-udgaven af IT'S ALIVE fra 2008 taler vi så slet ikke om, og jeg mener slet ikke!

2 kommentarer:

  1. Du har helt ret Søren, Cohens film er i særklasse! Min favorit Cohen film er Q, Michael Moriarty er forrygende i den film, som forhutlet/ynkelig småkriminel ex junkie.

    SvarSlet
  2. Husker også A RETURN TO SALEM'S LOT som bizart underholdende, men det er mange år siden, jeg har set den.

    SvarSlet