mandag den 28. april 2014

Nervepirrende og intens svensk gyser-tegneserie

Søstrene Elsa og Frederikke har det ikke let her i livet. Deres mor er død og deres far sidder i fængsel. Nu bor de hos et ægtepar, der forsøger at opdrage på dem, men det går ikke så godt. Under en social sammenkomst, hvor det forventes at søstrene hjælper til, stikker de af og går ud i skoven. Her skulle ligge et forladt hus, som de vil undersøge. Under deres efterforskning styrter Else ned gennem et hul i gulvet og forsvinder. Frederikke løber hjem, og da Elsa endelig dukker op igen, er hun helt forandret.

MØRKET VENTER er en tegneserie/graphic novel af det svenske ægtepar Loka Kanarp og C/M Edenborg. Originaltitlen er HUNGERHUSET, og det er i høj grad det forladte hus, der er omdrejningspunktet for den uhyggelige historie. "Jeg venter. Tiden påvirker mig ikke. Jeg kan vente. Jeg ved, at det aldrig slutter. Jeg kan vente så lang tid, som det tager. Jeg ved, at jeg før eller siden bliver mæt", som det hedder i den urovækkende introduktion. Det er dog ikke umiddelbart en klassisk haunted house-historie, vi har med at gøre - der er andre kræfter på spil.

Undervejs i historien skifter gyset fokus, og da personskildringen lige mangler lidt detaljer, så bliver selve fortællingen ikke så uhyggelig i MØRKET VENTER. Men det opvejes i den grad af Loka Kanarps fænomenale tegninger. Jeg holder meget af tegneserier med en klar streg, og det får vi i den grad her.

Der er en fornemmelse af linoleumssnit over Kanarps illustrationer, og det er absolut positivt ment. Den skarpe sorte streg er krydret med lyse toner, og det giver en helt fantastisk effekt. Stemningen er intens og nervepirrende i disse tegninger, der gør oplevelsen af at læse MØRKET VENTER til noget ganske særligt.

Jeg kan ikke umiddelbart pege på noget, der minder om denne tegneserie, og det gør MØRKET VENTER til en ret unik oplevelse - ikke mindst fordi tegnestilen er så fascinerende.

MØRKET VENTER er venligst stillet til rådighed af forlaget Damgaard.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar