søndag den 8. juni 2014

Hold da op for en møgbog!

De seneste måneder har jeg forsøgt at komme igennem John Kenneth Muirs fagbog HORROR FILMS FAQ: ALL THAT'S LEFT TO KNOW ABOUT SLASHERS, VAMPIRES, ZOMBIES, ALIENS, AND MORE, men nu gider jeg ikke mere. Mangler ca. 100 sider, men dem får jeg ikke læst. Aldrig har jeg set en bog om genren med så lidt fokus. Den er over det hele... Emnerne bliver angrebet fra højre og venstre, og man får ikke for alvor en fornemmelse af, at dette er skrevet af én forfatter. Det virker mere som en gryderet, sjasket sammen af ingredienser fra 39 tilfældige menneskers køleskabe.

Bogen lægger ud med en ultrakort gennemgang af genrens historie, fulgt op af en præsentation af de vigtigste instruktører samt de mest kendte boogeymen fra skrækfilmens verden. Resten af bogen byder på baggrund og analyser af en stribe værker, delt ind i diverse temaer så som Haunted Houses, Mad-Scientist Films, Slasher Films, Stephen King Adaptations og så videre. Det varierer en del, hvor meget plads hvert tema får, og Muir flagrer ud i alle retninger for at få sine pointer igennem.

Noget af det er selvfølgelig ganske interessant, men det meste er både trivielt og kedeligt. Og noget af det er skudt helt ved siden af. At Alfred Hitchcocks THE BIRDS i virkeligheden handler om sex, sex og atter sex er helt uden for min begrebsverden og min oplevelse af filmen. Men det er måske en pointe, nogle læsere tænder på, og de skal være velkomne til at kaste sig over HORROR FILMS FAQ. Jeg vælger i stedet at stille mit eksemplar ind på hylden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar