søndag den 29. maj 2016

Herligt gensyn med HALLOWEEN


Man kan bare ikke blive træt af John Carpenters HALLOWEEN. Det er en ekstremt elegant gyser med en helt fænomenal stemning, og man bliver bare suget ind i den simple historie, der serveres effektivt og med de helt rette virkemidler. Så når sådan en film kører på det store lærred, så er det bare med at komme af huse og ind og se den.

I aftes kørte den i Grand Teatret i København som en del af den filmkavalkade, der fungerer som opvarmning til John Carpenters koncert i DR Koncerthuset. Heldigvis passede det lige med min vagtplan, og det var den af de fire film, jeg helst ville gense. Så jeg tog selvfølgelig en Michael Myers-T-shirt på for at understrege, at jeg er fan.

Forestillingen var hæderligt besøgt, og filmen blev introduceret af Informations filmredaktør Christian Monggaard. Han kunne fortælle, at han for et par uger siden havde interviewet Carpenter over telefonen, og at det havde været et interview, som han havde forberedt sig ekstremt godt til. Men horror-mesteren havde undervejs været ganske konkret i sine svar, og så kan det godt være en udfordring at være interviewer. Fin lille intro.

Som sagt, så kan man ikke blive træt af at se HALLOWEEN, der i dette tilfælde kørte over lærredet i en digital kopi med engelske undertekster. Ganske vist har de mange chok-scener mistet noget af deres effekt, fordi man har set filmen så mange gange, men det er helt OK. Jeg ved godt, at jeg aldrig vil kunne få en så elektrisk oplevelse af filmen, som da jeg så den første gang i 1979 i en fyldt biograf-sal, der hoppede i sæderne hvert andet minut.

Men det var så fedt at se den igen, og hvor er jeg bare vild med scenen på kirkegården, hvor graveren aldrig får fortalt sin historie færdig om familiefaderen, der går amok. Men der er bare så meget at nyde i dette mesterværk. Nu har jeg alt i alt set den tre gange i en biograf, men jeg snupper gerne en fjerde, hvis jeg får chancen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar