torsdag den 2. juni 2016

En soundtrack-anmeldelse fra arkivet: THEMES FROM CLASSIC SCIENCE FICTION, FANTASY AND HORROR FILMS

Mancini, Salter, Stein m.fl. THEMES FROM CLASSIC SCIENCE FICTION, FANTASY AND HORROR FILMS, Varèse Sarabande VSD-5407, cd 1993.

Denne cd er fuld af gode minder. Som knægt så jeg utallige skræk- og science fiction-film fra 50'erne på tysk TV, og mange af disse klassikere er stadig blandt mine absolutte favoritter. Pladen indeholder musik fra en lang række af de bedste af dem, og det er især komponister som Henry Mancini, Herman Stein og Hans J. Salter, der gør sig bemærket. Der er tale om både main titles og udvalgte temaer, og alle filmene - bortset fra THE HORROR OF DRACULA - stammer fra Universal.

Der lægges ud med Salters THE MOLE PEOPLE: Et afdæmpet symfonisk stykke musik med den særlige etniske klang, som mange Hollywood-film fra den periode er kendetegnet ved, og stilen er lidt à la Bernard Herrmann. Musikken er ikke specielt skræk-præget, men allerede i næste track af samme komponist, kommer gyset op til overfladen.

"The Monster Attacks" fra CREATURE FROM THE BLACK LAGOON lægger ellers ud med afdæmpet fløjte og tilbagetrukket orkester, men snart høres monstrets brølende blæser-tema - et af de mest kendte lydbilleder fra 50'ernes skrækfilm (man kan i øvrigt også tydeligt høre fløjtespillerens stønnen og smasken, når han trækker vejret). Salter er også repræsenteret med den muntre titelmusik fra THE HOUSE OF FRANKENSTEIN samt det stemningsfulde tema fra THE SON OF DRACULA.

Herman Stein står for den forrygende "Main Title" fra THIS ISLAND EARTH. Her kan man opleve et af de første forsøg med elektronisk tilsætning til den symfoniske musik, og Varèse Sarabande har valgt at bevare et par af lydeffekterne fra den oprindelige indspilning. Cd'en byder også på Stein-musik fra IT CAME FROM OUTER SPACE og THE REVENGE OF THE CREATURE.

Panterens formand, Henry Mancini, lavede en del skrækmusik i sine unge dage, og her kan man opleve uddrag fra TARANTULA og THE CREATURE WALKS AMONG US - begge med en spændende brug af strygere og blæsere, og det er klart to af pladens bedste tracks.

Man kan også glæde sig over Fred Carling og Ed Lawrences avancerede "Main Title" til THE INCREDIBLE SHRINKING MAN, der lægger ud med en sørgmunter og halvjazzet stemning, der brydes af brølende trompeter. Endelig indeholder cd'en THE DEADLY MANTIS af William Lava og THE HORROR OF DRACULA af James Bernard.

Lydkvaliteten er ikke i top, og der er ikke mere end 30 minutter på cd'en, men ikke desto mindre er det en fremragende plade med gode liner notes af Tom Null. Hvis man bare er en anelse interesseret i skrækmusik, er den et absolut must!

Denne anmeldelse blev første gang bragt i Det Danske Filmmusik Selskabs blad LYDSPORET i marts 1995.

2 kommentarer:

  1. Det er naturligvis korrekt, at "Dracula" (1958) ikke "stammer fra Universal", men den blev i USA distribueret af Universal, så amerikanerne, der endnu ikke vidste ret meget om Hammer, har sikkert opfattet den som en Universal-film. Det må være forklaringen på, at den er med på pladen, som jeg i øvrigt elsker!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bestemt en god forklaring ... og det er uanset hvad en rigtig god plade.

      Slet