tirsdag den 18. oktober 2016

Hvad var den første gyserfilm, du så?

For nogle uge siden postede jeg ovenstående billede på Skræk og Rædsels Facebook-side, hvor jeg efterlyste titlen på den første gyser, folk kan huske at have set. Opslaget fik et hav af kommentarer, og selvfølgelig var der er en del titler, der gik igen. Nu vil det meget naturligt være forskellige ting, folk er blevet udsat for - alt efter hvor gamle, de er, og derfor kan man ikke lave en egentlig hitliste.

Men det er alligevel interessant, at rigtig mange nævnte TV-miniserien IT efter Stephen Kings roman som det første gys, de havde set. Der er ingen tvivl om, at Tim Currys præstation som den dæmoniske klovn Pennywise har gjort et stort indtryk. Her er et udpluk af bruger-kommentarerne:

Daniel: Det må have været Stephen Kings IT, som jeg så som ca 4-årig takket være min storebror. Som følge deraf turde jeg ikke lukke døren på toilettet i årevis, fordi jeg ikke ville være lukket inde på badeværelset, hvis klovnen skulle komme op fra afløbet ligesom i filmen. Anders: … lige efter Disney Sjov en fredag. Casper: Jeg sov ikke i flere dage. Emilie: Min mor havde set, at der kom en film med en klovn. Signe: Har det stadig helt sygt over den.

Ellers blev følgende titler nævnt, listet i ganske tilfældig rækkefølge (og jeg har krydret listen med udvalgte bruger-kommentarer:
  • PET SEMATARY
  • THE ABOMINABLE DR. PHIBES
  • MANIAC
  • RETURN OF THE LIVING DEAD
  • WITHOUT WARNING (Jesper: Var ikk' ret gammel og havde mareridt om den).
  • BRIDE OF FRANKENSTEIN
  • THE FLY (Simon: Tror jeg var ti år gammel. Mega scary at se ham pille dele af sit ansigt ...).
  • UNINVITED (1988)
  • FRIDAY THE 13TH (Martin: Og hooooold nu kæft, hvor jeg synes den var uhyggelig. Christian: 9 år gammel, så den i hemmelighed på tv sammen med min fætter, vi var skræmt fra vid og sans).
  • NATTEVAGTEN (Jeanne: Jeg var ikke ret gammel og føj hvor den skræmte mig. Der gik mindst 10 år før jeg turde at se en film med Ulf Pilgaard igen).
  • FRANKENSTEIN (1931)
  • CREATURE FROM THE BLACK LAGOON
  • DRACULA (1958)
  • MØRKELEG
  • SIDSTE TIME
  • A NIGHTMARE ON ELM STREET (Tim: Jeg var solgt fra starten).
  • POLTERGEIST (John: Jeg var 6 år. Klovnedukken, det levende træ og ansigtsafpilning. En smuk smuk film)
  • THE THING (Estel: 12 år gammel med puden oppe foran øjnene :), og starten på en livslang kærlighed til gys og gru.)
  • THE ALFRED HITCHCOCK HOUR: "An Unlocked Window".
  • THE BIRDS
  • ALIEN (Martin: Jeg sov ikke i tre døgn).
  • ALIENS
  • INCUBO SULLA CITTÀ CONTAMINATA (NIGHTMARE CITY)
  • DR. GIGGLES
  • HOUSE OF USHER
  • THE FOG (Per: … til sæsonafslutning i fodboldklubben. Fik cyklen op i nærheden af 120 km/t forbi kirkegården og langt ud på det bælgravende mørke bondeland sådan en sen efterårsaften)
  • THE OMEN
  • FRIDAY THE 13TH: THE FINAL CHAPTER
  • THE SHINING
  • PAURA NELLA CITTÀ DEI MORTI VIVENTI (CITY OF THE LIVING DEAD)
  • SCREAM
  • CRITTERS 
  • THE EXORCIST (Søren: … da jeg nok var alt for lille. Anders: 14 år og alene hjemme).
  • DEAD OF NIGHT
  • CARRIE
  • INVASION OF THE BODY SNATCHERS (1978) 
  • GREMLINS (Ina: Jeg var rædselsslagent bange for toiletter i flere år. Klappede begge brætter ned og hoppede op på dem, når jeg skulle skylle ud. Ventede derefter et par minutter, til jeg var sikker på at den der smeltede gremlin fra springvandet ikke hoppede op af kummen).
  • EYES OF A STRANGER
  • REPTILICUS 
  • THE LAMP 
  • THE GRUDGE 
  • THE HAPPENING 
  • THE SIXTH SENSE 
  • HELLRAISER 
  • MAUSOLEUM 
  • JAWS (Casper: Tog mig mange år før jeg var rigtig tryg ved at bade i dybt hav) 
  • THEM 
  • ROSEMARY’S BABY 
  • CHILD’S PLAY (Janni: Min mor havde lige købt den på vhs og plagede hende som 5-6-årig at se den. Fik af vide at det var på eget ansvar. Sat mig godt til rette og skulle da helt klart have sådan en dukke! Lige indtil jeg så hvad Chucky gjorde. Men holdt ud og så filmen færdig).
  • AND NOW THE SCREAMING STARTS! 
  • HALLOWEEN 
  • AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON 
  • GREMLIN 2: THE NEW BATCH 
  • FINAL DESTINATION 
  • THE HOWLING IV: THE ORIGINAL NIGHTMARE
  • THE OMEGA MAN 
  • THE BURNING 
  • CHILDREN OF THE CORN 
  • DRACULA (1931) 
Den første gyser, jeg prøvede at se, var den originale FRANKENSTEIN fra 1931. Fik dog ikke set hele filmen, fordi den var for uhyggelig (jeg var ni år gammel). Kan desværre ikke huske hvilken gyser, der var den første, jeg så fra start til slut.

1 kommentar:

  1. Den første gyserfilm jeg husker at se var Eksorcisten, det må have været omkring 4. Klasse, hjemme hos min bedste ven Simon. Vi var alene hjemme, og så skulle det altså være spooky. Men vi synes mere det var en sjov film, og prøvede at stoppe filmen hver gang Captain Howdy kom op for at nærstudere makeuppen (og det var vanskeligt, for det var jo på VHS den gang). Bagefter legede vi ånden i glasset men desværre ingen dæmonbesættelse ;)

    SvarSlet