torsdag den 3. november 2016

Brian De Palmas CARRIE runder de 40 år

I dag kan Brian De Palmas filmatisering af Stephen Kings debutroman CARRIE fejre sit 40 års jubilæum. Den regnes for at være en af de bedste King-filmatiseringer nogensinde, og filmen var da også et hit i biografen. Med stærke navne som Sissy Spacek, Piper Laurie, Amy Irving, William Katt, Nancy Allen og John Travolta på rollelisten, et fint score af Pino Donaggio og en fænomenal slutscene, så kan det ikke gå galt.

Jeg så selv filmen første gang på min Blå Mandag tilbage i 1977, og den flinke billetkontrollør slap os ind i biffen, fordi vi var konfirmander. Han kunne tydeligt se, at vi ikke var gamle nok. I et blad havde jeg læst en beskrivelse af Prom Night-scenen med griseblodet. Det lød så ulækkert, at jeg lukkede øjnene i det afgørende øjeblik, hvor spanden vælter ned. Jeg havde selvfølgelig ingen anelse om, at De Palma lige havde en ekstra overraskelse lidt senere i filmen. Forestil jer tre konfirmander, der hopper én meter op i biografsæderne!

Bogen er blevet filmatiseret to gange siden, og der findes også en slags sequel. Desuden er den også blevet forvandlet til en musical, men der er intet, der overgår Brian De Palmas version.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar