onsdag den 10. maj 2017

Gys på genbrugsstationen

Forsiden på SKRIGET af en ukendt kunstner.
Mange genbrugsstationer er udstyret med en byttecentral, hvor man kan finde alskens ting og sager, der for gode til at smide ud. Det gælder også min lokale variant, hvor der er flere reoler med bøger. Man skal dog være særdeles heldig for at finde noget godt, fordi mange kigger forbi, og så ryger tingene hurtigt. Men da jeg forleden lige skulle af med en pose elsparepærer, lykkedes det mig at finde den horror-bog, du kan se på billedet.

DOBBELT GYS var en serie af pocketbøger, som Winthers Forlag udgav sidst i 70'erne. Som titlen antyder, så var der to romaner i hvert bind, og indholdet kom fra to af forlaget tidligere serier, nemlig ISKOLDE GYS og MIDNATSGYSEREN. Det var nr. 5, jeg fandt, af de i alt otte, der udkom. Begge romaner er skrevet af Peter Saxon, hvilket rent faktisk er et pseudonym, der blev brugt af flere forskellige forfattere i 60'erne og 70'erne.

Når man vender bogen om, kan man læse romanen DØDENS MØRKE VEJE.
Den ene bog hedder SKRIGET på dansk. Originaltitlen er THE TORTURER. Den anden hedder DØDENS MØRKE VEJE og er en oversættelse af DARK WAYS TO DEATH. Forfatteren bag dem begge hed Wilfred McNeilly, der skrev under flere pseudonymer, herunder altså også Peter Saxon. Om jeg rent faktisk får læst denne bog, ved jeg ikke, men det er sjovt at finde den slags - og nu er dette eksemplar reddet fra at ende i en papircontainer, hvilket desværre nok er den skæbne som mange af disse gamle bøger lider.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar