lørdag den 24. juni 2017

Freddy og monstrene vender tilbage

Man kan ikke komme udenom, at en af giganterne i den danske børne-litteratur er Dennis Jürgensen. Selv har jeg aldrig været den store fan, men jeg har læst en god del af forfatterskabet - nok mest af professionel interesse. Blandt dem er bøgerne om Freddy og monstrene, hvor jeg ikke så meget har bidt mærke i historierne, men hvor drengen Freddys horror-interesse og hans desperate jagt på et eksemplar af tegneserie-hæftet SLIM nr. 7 er et fascinerende element. Fem bøger kom der i sin tid: BALLADEN OM DEN FORSVUNDNE MUMIE, BRÆDDER TIL DRACULAS KISTE, BØVSEDRAGERNES HEMMELIGHED, BLODSPOR I TRANSSYLVANIEN og BØVL MED BANDAGERNE.

Nutildags har Dennis Jürgensen blandt andet travlt med at skrive voksenkrimier, men det betyder ikke, at det er slut med Freddy og monstrene. Den 21. august udkommer fem helt nye bøger på forlaget Tellerup, nemlig BORIS TABER HOVEDET, FILM PÅ SLOTTET, DRACULA ER TØRSTIG, DEN MØRKE MOSE og DEN NYE VAGT. Forfatteren er denne gang Jesper W. Lindberg, og der er tale om læs let-bøger med et passende lixtal. På omslaget præsenteres serien som DENNIS JÜRGENSENS FREDDY & MONSTRENE.

2 kommentarer:

  1. Det er pudsigt, at du poster lige netop den forside af det nye "kuld" af bøger. Da jeg gik i folkeskole, det er vel i hvert fald 15 år siden, var jeg utrolig vild med denne bogserie. Jeg synes ikke selv, at jeg gennem tiden har været den store horrornørd (selvom jeg selvfølgelig ofte alligevel ender på din fortrinlige blog, så måske er der noget om det), men der var noget omkring de historier, der lige ramte plet hos mig. Måske var det jagten på SLIM-hæfterne, som du selv nævner - jeg var som Freddy også selv glad for tegneserier, så det kan være det spillede ind. Men Jürgensens bøger gik rent ind, faktisk i sådan en grad, at jeg til en opgave i skolen valgte at lave min egen lille "mini-bog", der i min fantasi kunne indgå i serien.

    Her er et billede fra en af siderne, jeg lavede: https://goo.gl/photos/nsNqESgGJanh2wwz5

    Og uden i øvrigt at sammenligne eller noget som helst, så synes jeg det er sjovt, at man faktisk kan ane en vis lighed mellem min amatørhistorie fra dengang og med den "Boris taber hovedet"-forside, som du har postet. Verden er nu et spøjst sted fra tid til anden. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din herlige historie, Lasse. Ja, det er pudsigt, at du netop skrev om Boris, der tabte hovedet, når det nu bliver temaet i en af de nye bøger. Det er bestemt en spøjs verden, vi lever i.

      Slet