torsdag den 21. september 2017

HJEMMET: Nyt gys fra Mats Strandberg

Da jeg for nogle måneder siden besøgte Science Fiction Bokhandeln i Malmø, lagde jeg mærke til en stor stak af HEMMET, den nye roman fra Mats Strandberg, forfatteren bag den glimrende FÆRGEN. Men jeg købte ikke bogen, da jeg ikke er så stærk i at læse svensk, men heldigvis kommer bogen også på dansk. Det sker den 26. oktober fra forlaget Modtryk. Her er forlagets beskrivelse af romanen:

Joel er modvilligt rejst tilbage til den lille by, han voksede op i. Han er nødt til at være forælder for sin mor, Monika, som nu skal flytte ind på demensplejehjemmet Fyrreskyggen. På hjemmet arbejder Joels barndomsveninde Nina. De har ikke talt med hinanden, siden Joel flyttede for tyve år siden, og deres smertefulde afsked plager stadig dem begge to. Monika bliver hurtigt dårligere, da hun flytter ind på afdeling D. Hun får voldsomme anfald. Hun ser ting, der ikke er der. Og hun kender til hændelser, hun ikke burde kende til. Det er næsten, som om noget ukendt har taget bolig i hende. Sådan er det med mange af hjemmets beboere. Langsomt går det op for Joel og Nina, at der er andet og mere end demens på spil. De er nu nødt til at danne fælles front for at redde Monika og sig selv.

Officielt kalder Modtryk det for en spændingsbog, men de skriver dog at "HJEMMET er en hjertegribende gyser". Den glæder jeg mig til at læse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar