tirsdag den 5. december 2017

Horror-biblioteket: Ivan Butler: HORROR IN THE CINEMA

Denne bog udkom i 1970, hvor markedet bestemt ikke var proppet med titler, der udelukkende handlede om horror.
Nu til dags er det på ingen måde vanskeligt at finde et hav af informationer om alverdens horrorfilm. Fakta, billeder, anmeldelser, trivia og alt muligt andet kan hentes med nogle få tryk på tastaturet, men sådan har det ikke altid været, og derfor er det charmerende at læse fagbøger, der er skrevet længe før internettet rykkede ind i folks hverdag. En af disse bøger er Ivan Butlers HORROR IN THE CINEMA fra 1970, der er en opdateret udgave af hans egen THE HORROR FILM fra 1967.

På det tidspunkt fandtes der ikke mange fagbøger, der udelukkende handlede om horror, og Butler har hentet en del informationer fra diverse filmmagasiner. Han taler i sit forord også om lister, han har læst igennem og sammenlignet med hinanden. I litteraturlisten bagerst i bogen nævnes blandt andet det franske genre-magasin MIDI-MINUET FANTASTIQUE, hvor han understreger, at der er et af numrene, det åbenbart har været helt umuligt for at ham at opdrive.

Endelig er det værd at bemærke, at han takker arkivet på British Film Institute, fordi han her fik mulighed for at se flere af de film, han skriver om i bogen. Det er også en faktor, man skal have i baghovedet, når man læser bøger fra den tid - skribenterne kunne ikke bare tage en dvd eller en Blu-ray ned fra hylden, hvis de havde brug for at tjekke en bestemt scene eller et navn i rulleteksterne.

På mange måder er det en fin lille bog, Ivan Butler har skrevet, og det har været sjovt at genlæse den. Man kan dog tydeligt mærke på ham, at han er fan af antydningens kunst, og han står helt af, hvis filmene bliver for blodige. Om Hammers 1958-udgave af DRACULA hedder det: "It is a pity, however, that Fisher's usual determination to be horrid at all costs was allowed such free rein. Any suggestion of dark Gothic mystery - the saving grace of the old version - was sacrificed to an orgy of blood-letting, stake-driving and general mayhem. Where originally the horrors was passed over with such restraint as at times to become unintelligible, here they were dwelt on so lovingly that, paradoxically, the feeling of fear was dissipated and became either boredom or glee according to temperament". Så hamres der lige en ekstra pæl igennem denne engelske horror-klassiker, da Butler skriver, at det ikke er til filmens fordel, at den er i farver. "Black and white, or grey, is the stuff for Dracula", lyder det fra forfatteren. Hold da op!

HORROR IN THE CINEMA er nydeligt illustreret.
Man kunne få på fornemmelsen, at Ivan Butler var en sur gammel mand, men når man lige har vænnet sig til hans særheder og præferencer, så kommer han ganske fint rundt i genrens afkroge på sådan cirka 150 sider. Han lægger ud med stumfilmene for så at gå videre med diverse Dracula- og Frankenstein-film. Dreyers VAMPYR, Mamoulians DR. JEKYLL AND MR. HYDE og Browning FREAKS får ekstra meget omtale i et kapitel, ligesom Butler senere i bogen går mere i dybden med enkelte titler så som DEAD OF NIGHT og THE INNOCENTS. Det skal bemærkes, at Butler er god til at beskrive filmene uden at spoile for meget, hvilket er et kæmpe plus.

Val Lewton har sit eget kapitel, hvilket også gælder Alfred Hitchcocks PSYCHO, Roger Cormans Edgar Allan Poe-film og Roman Polanskis REPULSION. Men ellers har forfatteren fået ganske meget med, hvilket understreges på de godt og vel 50 sider til sidst, som byder på en liste over interessante, seværdige eller væsentlige horrorfilm fra 1908 til 1969. Mange af filmene dækkes i selve teksten, mens andre kun får nogle ord med på vejen i listen. De er ikke alle lige positive eller brugbare. Om den første GODZILLA hedder det f.eks. "A Japanese water-monster. King Kong need not fear for his sovereignty".

Som altid, når man læser fagbøger, støder man på filmtitler, man gerne vil se eller gense, og det var også min oplevelse med HORROR IN THE CINEMA. Af en eller anden grund har jeg aldrig fået set BEDLAM eller THE UNINVITED, og det blev jeg mindet om endnu en gang. Også andre film på listen virkede spændende, og det bliver en fin reference til kommende indkøb.

Jeg har også denne udgave fra Warner Paperback Library (andet oplag, 1972), men indholdet er det samme.
Det er mange år siden, jeg første gang læste Butlers bog, og det var rigtig fint at komme igennem den igen. Sjovt nok har jeg to forskellige udgaver stående på hylden, men indholdet af dem er faktisk det samme. Men jeg valgte at genlæse den udgave, der har et kvadratisk format, fordi billederne i den er større. I dag skal man ud på det antikvariske marked for at opdrive den, og jeg synes ikke, at den nødvendigvis er et essentielt køb. Men engang lå den i pænt mange eksemplarer hos nogle danske boghandlere, og derfor kan man måske være heldig en dag at falde over den et eller andet lusket sted - og så er den værd at købe. Alene det at læse en god gammeldags papirbog om skrækfilm er en god oplevelse.

Ivan Butler: HORROR IN THE CINEMA. A. Zwemmer Limited/A.S. Barnes & Co., 1970. 208 sider.

PS. Senere udgav Ivan Butler en tredje udgave af sin bog, men den har jeg aldrig set, men det kunne da være interessant at opspore den. Forfatteren er i øvrigt ikke blandt os længere - han døde i 1998, 89 år gammel.

4 kommentarer:

  1. Ivan Butlers "Horror in the Cinema" var vistnok den allerførste kritiske bog om horrorgenren, efterfulgt samme år (1967) af Carlos Clarens' "Illustrated History of the Horror Film". Jeg genlæste begge to i 2012-2014, og bed også mærke i deres kategoriske afvisninger af Hammers klassikere som vulgært, kommercielt bras (Butler om "The Curse of Frankenstein" (1957): "Apart from settings and photography, which were effective, the film was unremarkable. Script and dialogue were weak, and once again the old fault of lurid sensationalism defeated its own purpose."), et synspunkt de vel at mærke delte med alle periodens kritikere. Man finder også holdningen afspejlet i Palle Schmidts bog "Skræk og gys i filmen" (1972), tilsyneladende uden at han har set de pågældende film - det var bare sådan, man dengang skulle omtale dem, hvis man ville tages alvorligt i de finere kredse. Den tidligste bog, jeg har fundet, der omtalte Hammer-filmene positivt, er "Ian Allan Film Albums 2 – Horror Film Album" (1971), der dog mest består af stills og billedtekster. Det store gennembrud kom med David Piries "A Heritage of Horror – The English Gothic Cinema 1946-1972" (1973), der stadig står som en milepæl i horrorfilmens historie og startede en befriende indsigtsfuld og revisionistisk nytænkning (selvom forrige årtusinds danske filmkritikere aldrig opdagede det og forblev fastfrosset i 1960'ernes fordomme). Både Ivan Butler og Carlos Clarens er dog på de fleste andre områder stadig meget læseværdige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er af en eller anden grund aldrig kommet til Carlos Clarens' bog, men den skal bestemt samles op.

      Slet
  2. Kunne være interessant at have hørt de herrers mening om de film der var lige rundt om hjørnet da de udgave deres bøger sidst i 1960erne. For hvis Hammers film var for voldsom kost, hvad kunne de så mene om NIGHT OF THE LIVING DEAD, TEXAS CHAIN SAW MASSACRE og THE EXORCIST?

    SvarSlet
    Svar
    1. Som sagt nåede Butler at udgive endnu en udgave i 1979, men jeg aner ikke hvilke titler, han evt. her når at komme ind på.

      Slet