mandag den 30. april 2018

Jagten på et horror-soundtrack

En del soundtracks udkommer i forholdsvis små oplag, og nogle gange skal man være hurtig for at få fat i disse limited editions. Så kan man også opleve, at nogle udgivelser tager flere år om at blive udsolgt, selv om de måske kun er udkommet i 300 eksemplarer (og bemærk, at jeg her taler om cd'er - hele det nye vinyl-marked har jeg ikke noget forhold til). Det siger sig selv, at det især er til samlerne og filmmusik-entusiasterne, at en stor del af disse soundtracks bliver udgivet, men selv ting, der er mere mainstream, er ikke nødvendigvis nemme at få fat i - især ikke, hvis udgivelserne har nogle år på bagen.

Et eksempel på dette er Steve Jablonskys score til remake-udgaven af A NIGHTMARE ON ELM STREET. Nu kan man selvfølgelig diskutere, hvor mainstream horrorfilm-musik er, men den nye film om Freddy Krueger havde trods alt et produktions-budget på 35 millioner dollar, og den kom ud i mere end 3300 biografer alene i USA. Og musikken er udkommet på Sony, hvilket bestemt ikke er en lille biks, der henvender sig til hardcore-fans.

Kan du se forskellen på de to udgivelser?
Det er dog ikke hele sandheden. Soundtracket blev nemlig udgivet i Europa af Sony, mens det i USA var WaterTower Music, som stod for det. WaterTower Music hører under Warner Bros., så heller ikke her er vi i småtingsafdelingen. Men netop den amerikanske udgivelse faldt ind under en trend, der i nogen grad har domineret i en del år efterhånden, nemlig at der er tale om en professionelt fremstillet CD-R og ikke en rigtig cd.

En del nyere soundtracks er udkommet på den måde, og samtidig har man også set, at flere ellers udsolgte titler er dukket op i CD-R-formatet. Nu forbinder man normalt CD-R med lumske piratudgivelser, men her er der altså tale om autoriserede udgivelser af en høj kvalitet med en rigtig booklet og det hele. Anyway, tilbage til Steve Jablonskys musik til A NIGHTMARE ON ELM STREET. Efter at soundtracket udkom i 2010, virkede det som om, at det hurtigt forsvandt fra Jordens overflade - selv fra de forhandlere, der har specialiseret sig i soundtracks.

Øverst er WaterTower Musics CD-R-udgave, men den nederste fra Sony er en rigtig cd. Booklets og indhold er det samme.
Muligvis er det bare mig, der har været langsom, for jeg fik det aldrig købt dengang. Ganske vist kan den amerikanske udgivelse selvfølgelig stadig fås, da man jo kan lave nye CD-R-versioner i det uendelige, men det har ikke lige været en løsning, der har appelleret til mig. Her forleden besluttede jeg mig for endelig at anskaffe soundtracket og det i første omgang via engelsk eBay, hvor jeg fandt et nyt og forseglet eksemplar til omkring 130 kroner.

Nu viste det sig så at være den amerikanske udgivelse fra WaterTower Music, jeg modtog, altså en CD-R. Jeg må dog indrømme, at den er flot lavet, og musikken fejler ikke noget - det er bestemt et af de bedre af de nyere horror-scores. Men jeg fortsatte alligevel min jagt, og via en undersælger på fransk Amazon fik jeg opsporet et eksemplar af den europæiske udgivelse fra Sony, altså en rigtig cd.

Det blev lige 150 kroner, så alt i alt har jeg givet 280 kroner for musikken til A NIGHTMARE ON ELM STREET-remaket. Men jeg er glad for endelig at have det i samlingen. Der har generelt været meget god musik i de mange Elm Street-film, og det interessante ved franchisen har været, at man har hyret en ny komponist ind hver gang. Så Charles Bernstein, Christopher Young, Angelo Badalamenti, Craig Safan, Jay Ferguson, Brian May og J. Peter Robinson sørgede for musikken i de syv originale film, mens Steve Jablonsky som sagt stod for remaket. Og på FREDDY VS. JASON var det igen et nyt navn, man gav opgaven, nemlig Graeme Revell, så det er lidt unikt. Men nu skal jeg altså ikke bruge mere tid på at lede efter 2010-udgaven af A NIGHTMARE ON ELM STREET-soundtracket.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar