lørdag den 25. august 2018

Horror-soundtracks på vinyl er fede, men jeg tror, at jeg holder mig til cd'erne

I går stod jeg inde i Cinematekets boghandel og bladrede lidt i deres udvalg af soundtracks. Og det var bestemt lækre ting, der stod i kassen så som PHANTASM, DAWN OF THE DEAD og så videre. Men jeg købte nu ikke noget af den simple årsag, at vi havde med vinylplader at gøre. Det er der som sådan ikke noget i vejen med, fordi det var virkelig flotte udgivelser med fantastiske forsider, og der er altså noget helt særligt ved at holde noget så konkret som en tung vinylplade i hånden.

Men jeg tror altså ikke, at jeg hopper på den nye vinylbølge. Aner ikke lige, hvor jeg skulle stille en pladespiller, og der er slet ikke plads til bunker af vinyler på hylderne. Næ, jeg holder fast i cd'erne, der fylder mindre og som kan købes til hæderlige priser. Så må man leve med, at forsiderne er små og gnidrede, og at der ikke er den store magi ved at smække en cd i afspilleren.

Har oplevet, at der bliver set lidt ned på cd'en som medie, og de par gange, hvor jeg har haft en bod på Blodig Weekends marked, har det været lidt svært at komme af med de soundtracks på cd, jeg har haft med. Men det kan selvfølgelig være en tilfældighed, men der er ingen tvivl om, at de mange nye vinyl-udgivelser har en ganske særlig tiltrækningskraft. Jeg er nu ganske tilfreds med mine horror-soundtracks på cd, hvoraf du på billedet kan se et par tilfældige eksempler - og selve musikken fejler jo ikke noget.

6 kommentarer:

  1. To store problemer med cd'er er, at man ikke længere kan få sin cd-afspiller repareret, og at det med høje priser, lille udvalg og få butikker er blevet problematisk at købe en ny. Men min cd-samling er kommet for at blive og vokser stadig støt.

    SvarSlet
    Svar
    1. I det hele taget kan det være en bekymring, om man også om 10-20-30 år kan få afspillere til de formater, vi har stående på hylderne.

      Slet
    2. Uha. Tanken om en samling uden afspillere er lige så tragisk, som når Burgess Meredith taber sine briller i "Time Enough at Last".

      Slet
    3. Virkelig skræmmende og tragisk!

      Slet
  2. Hvad for nogle soundtrack har du til salg og hvad koster de?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg sælger generelt ikke ud af mine horror-soundtracks, men har en del liggende i andre genrer. Mange af dem står til en 20'er, mens andre kan være dyrere. Send mig evt. en besked i "Skriv til Skræk og Rædsel"-formularen her på siden, hvis du er på udkig efter noget bestemt - jeg har nemlig ikke en liste, men kan kigge i bunkerne.

      Slet