tag:blogger.com,1999:blog-29457661.post1189211106154039486..comments2024-03-26T16:51:20.022+01:00Comments on Skræk og Rædsel: En stribe gode gys i sort/hvidSørenhttp://www.blogger.com/profile/08968093959080844572noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-29457661.post-57061573820535565512014-11-20T14:57:22.111+01:002014-11-20T14:57:22.111+01:00Når man filmer en sort-hvid-film, bruger fotografe...Når man filmer en sort-hvid-film, bruger fotografen et farvefilter, som han holder op foran øjet for at se, hvordan tingene vil se ud i monokrom, så han kan justere lyssætningen derefter. Det er en af årsagerne til, at looket i egentlige sort-hvid film ikke svarer til bare at skrue ned for farverne på en farvefilm. Dernæst er det korrekt, som Jack skriver, at de fleste farver bliver til gråtoner, hvis man på et tv blot skruer ned for dem. En tredje ting: Øjet har to slags synsnerver (receptorer): Stave, der ser farver, og stokke, der kun ser sort-hvid. Stokkene er mere lysfølsomme end stavene og kan derfor se i mørke, hvor stavene må give op. Da mange horrorfilm opdyrker mørket, er der således god balance mellem horrorgenren og filmoptagelser i sort-hvid.Nicolas Barbanohttps://www.blogger.com/profile/14150860183549922961noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29457661.post-88047343783932756772014-11-16T17:06:00.129+01:002014-11-16T17:06:00.129+01:00Det var sjovt, at man havde en oplevelse af, at ma...Det var sjovt, at man havde en oplevelse af, at man godt kunne se nogle af "farverne" på et sort/hvidt fjernsyn - måske fordi, der var noget i billedet, man kendte farven på, eller fordi man bare fantaserede.<br /><br />Jeg har ikke prøvet at skrue ned for farverne for at genskabe den sort/hvide oplevelse, så jeg ved ikke hvor rigtigt, det ser ud. Men i FANGORIAs Shadowvision-klumme anbefaler de, at man også skal stille på lysstyrke og kontrast. Det kan selvfølgelig ikke blive helt så nøjagtig som f.eks. i Photoshop, hvor man - når man slår et billede over til sort/hvid - kan skrue på nuancerne ud fra f.eks. den oprindelige rød eller den oprindelige blå i billedet.Sørenhttps://www.blogger.com/profile/08968093959080844572noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29457661.post-53021711003491163482014-11-16T13:59:33.598+01:002014-11-16T13:59:33.598+01:00Da jeg for nyligt købte en Columbo-boks med de opr...Da jeg for nyligt købte en Columbo-boks med de oprindelige 7 sæsoner, slog det mig, at serien er i farve! Jeg havde ikke genset den siden DR's første visning i 70'erne, hvor jeg og min mor var fast klinet til skærmen, hver gang serien kørte. Og dengang så vi den selvsagt på et sort/hvidt fjernsynsapparat. Jeg mener ikke, vi fik farve-TV førend 1980 eller '81. Og da jeg således skulle til at stige ind i det nærmeste, man indtil videre kommer en tidsmaskine tilbage til 70'erne (i.e. at se gamle TV-serier), besluttede jeg, at jeg sgu ville se lieutenant Columbo, som han havde set ud dengang, nemlig i sort/hvid! <br /><br />Det er en lidt spøjs situation, men personligt føles det lidt mere "rigtigt", når det nu er første gang, jeg rigtigt besøger den gamle serie efter så lange år. Næste gang jeg ser serien bliver det grangiveligt farveversionen. <br /><br />Og så lige en bemærkning til din kommentar med, at man kan gøre alle farvefilm til sort/hvide film på sit TV-apparat, Søren. Sandt nok, men jeg har opdaget, at de sort/hvide "farver" (eller toner) ikke ser ud som, når man ser en rigtig sort/hvid film eller serie. Når man fjerner farverne på fjernsynet, giver det en mere grå udgave af det sort/hvide. En rigtig sort/hvid film/serie er mere hvid og mere sort, end når man blot fjerner farverne. Jeg antar, at sort/hvid på et sort/hvidt fjernsyn også ser mere rent ud, mindre gråt. <br /><br />Er der nogen blandt bloggens læsere, der kender til den tekniske forklaring?Jack Jhttps://www.blogger.com/profile/17922020382952236097noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29457661.post-79633282220951960052014-11-16T10:16:06.966+01:002014-11-16T10:16:06.966+01:00Af alle Hollywoods mange tricks for at kunne sælge...Af alle Hollywoods mange tricks for at kunne sælge deres gamle film igen, var den med at farvelægge sort/hvide klassikere nok den mest hjernelamme. Den eneste gang jeg har set en rigtig god farvelægning er i John Hughes absurde ungdomskomedie WEIRD SCIENCE hvor man ser et klip af FRANKENSTEIN (1931) der er farvelagt! Om det er lavet specielt til Hughes film ved jeg ikke, men her er farvelægningen virkeligt lavet med omhu, eller med andre ord: hvis man ikke lige vidste at filmen er lavet i sort/hvid, ville man ikke kunne se det!<br />Gøg og Gokke filmen BABES IN TOYLAND (der med lidt god vilje også kan kaldes en slags gyser), er udgivet farvelagt på amerikansk Blu-ray og den er også overraskende god! Ikke helt på højde med FRANKENSTEIN klippet men godt nok til, at jeg ikke nødvendigvis vælger den sort/hvide udgave der også er på discen!Jan Laursennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29457661.post-21165379506666809622014-11-15T18:56:38.637+01:002014-11-15T18:56:38.637+01:00Mange stumfilm var jo slet ikke sort-hvide i deres...Mange stumfilm var jo slet ikke sort-hvide i deres oprindelige udgaver, men de var selvfølgelig <i>optaget</i> i sort-hvid :-) Dreyer's <b>VAMPYR</b> er vel endnu en film, der kunne mangle på listen. Hammer valgte at lave nogle af deres thrillere i sort-hvid, og Arrow har lige udsendt Mario Bava's <b>THE GIRL WHO KNEW TOO MUCH</b>, der ligesom <b>BLACK SUNDAY</b> er i sort-hvid.Niels K. Petersenhttps://www.blogger.com/profile/10136109970711449111noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29457661.post-69846364157190761672014-11-15T18:52:31.266+01:002014-11-15T18:52:31.266+01:00Mon ikke man burde medtage Man Bites Dog (1992)?Mon ikke man burde medtage Man Bites Dog (1992)?Jesper Ørstedhttps://www.blogger.com/profile/09910948104221113198noreply@blogger.com