fredag den 19. december 2008

Fascinerende vampyr-romantik

Stephenie Meyers fire TWILIGHT-bøger er blevet et verdensomspændende fænomen med 25 millioner solgte eksemplarer. Filmudgaven af bog nr. 1 har på få uger indspillet et astromisk beløb i biograferne - her er vi er på den festlige side af de 100 millioner dollar - og der er allerede givet OK til film nr. 2 og 3. Jeg har netop læst den første bog, TWILIGHT, og det var en ganske fornøjelig oplevelse.

Bogen handler om teenageren Isabella "Bella" Swan, der er så træt af sin mors omflakkende tilværelse, at hun beslutter sig for at bo sammen med sin far Charlie i den lille by Forks i Washington. Hun får stille og roligt en del venner på skolen, men drages af den sælsomme Edward Cullen og hans mystiske og smukke søskende. De holder sig altid for sig selv, spiser aldrig af den mad, de køber i cafeteriet og bliver væk fra skole i dagevis. Da Edward en dag redder Bellas liv ved at standse en truck med de bare næver, går det op for Bella, at han er noget ganske unikt. Måske er han endda vampyr.

TWILIGHT er en ungdomsbog, der rider på den bølge af såkaldt "paranormal romance", der i de senere år har domineret markedet. Bogens plot er meget simpelt, men den har alligevel den helt særlige bestseller-kvalitet, der gør, at man sluger den i løbet af ingen tid. Stephenie Meyer fylder temmelig mange ord på samtalerne mellem Bella og Edward, men hun kender sin målgruppe til fingerspidserne og jeg kan godt se, hvorfor TWILIGHT appellerer til et teenage-publikum. Det er først og fremmest en kærlighedshistorie, hvor Bella bliver inviteret ind i en fascinerende og anderledes kultur.

Ægte uhygge får vi ikke så meget af, selv om nogle ret blodtørstige væsener kommer ind i billedet på de sidste 100 sider. Jeg ved ikke, om jeg vil læse de tre næste bøger i serien, men jeg var godt underholdt af TWILIGHT - og mere kan man ikke forlange af kommerciel fiktion som dette. Og jeg glæder mig til at se filmudgaven, der forhåbentlig byder på lidt mere action.

4 kommentarer:

  1. Jeg har set filmen og læst bogen og det et den bedste bog og film jeg nogensinde har set og læst håber i vil sys det samme hvis jeg var en anmelder vile jeg give den 10 stjerner da det er den bedste bog og film jeg har læst og jeg elsker den forbudte kærlighed mellem dem

    SvarSlet
  2. Well, 10 stjerner er nok liiige i overkanten.

    SvarSlet
  3. Fantastisk serie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Well, jeg synes, at serien bliver værre og værre for hver bog, men som sagt er den første af dem cool nok.

      Slet