tirsdag den 22. juni 2010

De 10 bedste gysere: Stephen King-film

I skrivende stund er der 118 forskellige film- og TV-projekter listet på IMDb, der på den ene eller den anden måde er opstået på baggrund af Stephen Kings skriverier. Mange Hollywood-producenter ved, at der er en særlig magi ved alt, der kommer fra det maniske tekstbehandlingsanlæg fra Maine. At King så har en særlig skrivestil, der næsten er umulig at omsætte til filmens verden, betyder ikke så meget. Nu er jeg ikke selv den store Stephen King-fan længere, men den første håndfuld bøger var virkelig gode - og blandt de mange horror-filmatiseringer er også en stribe, der er værd at bruge tid på.
10 THINNER (1996)
Advokaten Billy Halleck kommer ved et uheld til at køre en gammel sigøjnerkvinde ihjel, men slipper fri i retten, fordi han kender både dommeren og politichefen. Det får sigøjneren Tadzu Lempke til at forbande Billy Halleck med ordet "tyndere" - og i løbet af ganske kort tid svinder den overvægtige advokat ind til ingenting. THINNER er baseret på en roman fra 1984, skrevet under pseudonymet Richard Bachman.

Historien er ret absurd - som en THE TWILIGHT ZONE-episode på syre - men den er meget typisk for Stephen King, der ikke har noget imod at køre løs med selv de mest vanvittige ideer. Især er slutningen i THINNER virkelig langt ude. Og filmen har det hele med, hvilket gør den til lidt af en guilty pleasure for mit vedkommende. Det er dog også en fornøjelse at se Robert John Burke og Michael Constantine i de to hovedroller - og special makeup-effekterne af bl.a. Greg Cannom er fremragende.
9 THE SHINING (1980)
Ifølge legenden havde Stanley Kubrick besluttet sig for at lave en gyserfilm og læste derfor den ene horror-roman efter den anden. Det gjorde han i sit kontor og hvis bøgerne ikke fængede ham efter de første 30-40 sider, slyngede han dem mod væggen i arrigskab. En dag holdt bumpene op og hans sekretær kom straks farende, fordi hun troede, at den berømte instruktør havde fået et hjertetilfælde. Det havde han ikke - han var ved at læse Stephen Kings THE SHINING. - Det bliver den her, vi skal lave, sagde Kubrick til sin sekretær.

THE SHINING ryger ofte meget højt op på listerne over verdens bedste gysere og regnes af mange for at være en hamrende uhyggelig film. Det synes jeg så ikke det er. Men det er et temmelig unikt stykke filmkunst, der er blevet til under vanskelige omstændigheder med uendelige takes og et fanatisk fokus på detaljer. Vi er fra første sekund ikke i tvivl om, at Jack Nicholsons karakter er bindegal, men det viser bare, at Kubrick ikke forstod genren. Men det er en film, jeg har fået det bedre med gennem årene - især efter jeg så den længere amerikanske udgave. At Stephen King så ikke kan udstå den, er en anden sag.
8 THE DARK HALF (1993)
Forfatteren Thad Beaumont tjener sine penge ved at skrive hårdkogte krimier under pseudonymet George Stark. Han vil hellere skrive mere seriøse ting, og da en fan truer med at afsløre pseudonymet, beslutter han sig for selv at fortælle historien til pressen. Han går endda med til at få taget et billede sammen med en gravsten med George Starks navn på. Men George Stark nægter at dø.

THE DARK HALF er inspireret af Stephen Kings egne oplevelser med sit pseudonym Richard Bachman og er en af hans utallige historier med en forfatter i hovedrollen. I George A. Romeros filmudgave gør Timothy Hutton det fremragende i dobbelt-rollen som Thad Beaumont og George Stark og det er i det hele taget en solid film med mange gode øjeblikke. Slutningen er måske lidt gak og ikke helt som i bogen, men sådan er det.
7 'SALEM'S LOT (1976)
Efter THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE var det meget naturligt, at Tobe Hooper blev tilbudt andre horror-projekter, men der skulle ikke gået meget mere end en lille årti, før det stod klart, at han egentlig ikke havde mere at byde på i genren. Mens han dog stadig brændte for sagen, nåede han at lave den første filmatisering af 'SALEM'S LOT - en af Kings bedste romaner, der handler om en vampyr, der i kraft af sin menneskelige hjælper vil overtage en lille by i Maine. Historien er inspireret af Bram Stokers DRACULA og har endnu en gang - som så ofte hos King - en forfatter som hovedperson.

TV-udgaven er lavet som en miniserie for CBS og blev oprindelig vist i to afsnit. James Mason spiller vampyrens hjælper, mens Reggie Nalder må finde sig i at være en NOSFERATU/Orlok-kopi i rollen som den blodsugende Mr. Barlow. Men især første halvdel er virkelig nervepirrende - ikke mindst i scenerne med en dreng, der i vampyr-skikkelse kradser på vinduet til sin brors værelse. Miniserien er noget af det bedste TV-horror, der nogensinde er lavet - og det siger ikke så lidt.
6 PET SEMATARY (1989)
Stephen King har skrevet mange grumme historier, men en af de "værste" og mest skræmmende er nok PET SEMATARY. Her møder vi familien Creed, der lige er flyttet til Maine i et hus tæt på en befærdet vej. Da deres kat bliver kørt over, beslutter faderen Louis Creed sig for at afprøve en lokal legende om en indianer-kirkegård, hvorfra de døde vender tilbage. Det virker! Så bliver familiens lille dreng dræbt ude på vejen og så kan I godt forestille jer resten.

Stephen King skrev selv manuskriptet og krævede at det blev fulgt til punkt og prikke. Egentlig var det George A. Romero, der skulle have instrueret, men det endte med, at Mary Lambert fik opgaven. Det kom der en ekstremt sort og uhyggelig film ud af, hvor især det makabre klimaks står meget stærkt. Et plus er også den flotte musik af Elliot Goldenthal.
5 THE DEAD ZONE (1983)
Intens er et ord, der passer perfekt på en skuespiller som Christopher Walken - og man må i den grad sige, at han er intens i THE DEAD ZONE. Walken spiller skolelæreren Johnny Smith, der efter en færdselsulykke ligger fem år i koma. Da han vågner, har han fået evnen til at se ind i fremtiden. Filmen er instrueret af David Cronenberg, der her for alvor tog et skridt i retning af mainstream-Hollywood - dog uden helt at gå på kompromis.

Det er tydeligvis en Cronenberg-film, hvilket bl.a. ses på de nøgne billeder med ganske få farver af fotografen Mark Irwin - og høres på den hypnotiske og gribende musik af Michael Kamen. Og så er det en sand fornøjelse at se Martin Sheen folde sig ud som alle tiders dumme svin. Læg også mærke til Herbert Lom i en god lille rolle.
4 CARRIE (1976)
Stephen Kings første bog blev meget naturligt også den første, der kom en tur gennem Hollywood-maskineriet - og resultatet blev fantastisk. Manuskriptet af Lawrence D. Cohen gør historien om den generte og plagede gymnasiepige med de usædvanlige kræfter noget mere strømlinet end i bogen og instruktøren Brian De Palma fik samlet et fabelagtigt hold af skuespillere.

Sissy Spacek er både stærk og skrøbelig i den vanskelige hovedrolle, mens Piper Laurie er virkelig scary som hendes bindegale mor. Læg hertil Amy Irving, William Katt, Nancy Allan og John Travolta, der alle stråler i denne lille perle af en film. Det energiske klimaks ved skolefesten er blevet legendarisk i genren, og så skal vi ikke glemme det lille twist til sidst. Hold da op...
3 CREEPSHOW (1982)
Med kraftig inspiration fra de berømte E.C.-tegneserier fra 50'erne kaster George A. Romero, Stephen King og Tom Savini sig ud i et kulørt og underholdende eksperiment, der bare er så vellykket. Med en rammehistorie om en lille dreng, der forsøger at læse et gyser-hæfte - indtil hans far snupper det fra ham - får vi fem små makabre fortællinger, der er skræmmende skæg-og-ballade på meget højt niveau. Det er ganske enkelt en af genrens bedste antologi-film.

Det hjælper også at have folk som Hal Holbrook, Adrienne Barbeau, Fritz Weaver, Leslie Nielsen, E.G. Marshall, Viveca Lindfors, Ed Harris, Ted Danson og Tom Atkins på rollelisten. Jeg er især vild med afsnittet "Something To Tide You Over", men hele filmen stinker af stemning - som at sidde i timevis med en stor stak gamle skræk-hæfter.
2 MISERY (1990)
Stephen King beskriver her det ultimative forfatter-mareridt - nemlig det, at skribenten bliver taget til fange af en bindegal fan, der har meget firkantede ideer om hans videre karriere. Og som ikke har noget imod at bruge vold, hvis han ikke makker ret.

James Caan spiller forfatteren, der prøver at slippe af med sit image som producent af romantiske romaner, mens Kathy Bates er den skøre fan, der mildt sagt er skuffet over hans seneste værk - en seriøs bog. Rob Reiner har instrueret dette lille mesterværk, der drives af to skuespillere i topform. Og der bygges op til et forrygende klimaks. Fremragende.
1 THE MIST (2007)
Stephen Kings kortroman fra 1980 begyndte sit liv som en novelle, der bare blev længere og længere, efterhånden som han skrev på den. Gennem mange år legede forskellige instruktører med tanken om at filmatisere den, men det lykkedes så først i 2007 med Frank Darabont ved roret. Det er en klassisk historie om en gruppe mennesker, der er spærret inde på et begrænset område, omgivet af et livsfarligt fænomen - i dette tilfælde en mystisk tåge fyldt med bizarre monstre.

Og filmen spiller både på vores solide kendskab til alskens monsterfilm, mens den elegant arbejder med at vise os helt almindelige (og enkelte knap så almindelige) menneskers reaktion på at være fanget i et grotesk mareridt. Det er fænomenal filmkunst. At THE MIST så også har en af de mest grumme, kulsorte og udmarvende slutninger, der længe er set, gør absolut ikke oplevelsen mindre - blot mere chokerende.

28 kommentarer:

  1. ...super top 10, som bestemt viser, at der virkelig er fremragende King-filmatiseringer mellem stakken af skod-titler:-) Ja, får helt lyst til at gense flere af titlerne...

    ...10/(9) seværdige film, selvom jeg dog husker Thinner som noget af en slatten omgang... måske den (også) fortjener et gensyn;-)

    SvarSlet
  2. Ingen Top 10-liste uden en what the fuck-titel! Sådan er det. Der er også ting, jeg ikke har set, der muligvis er fremragende, men de må så komme med en anden gang.

    CUJO scorer også ganske højt på min liste, men kom så ikke med i den endelige udvælgelse - men den er nu også god.

    SvarSlet
  3. ...ja for pokker - Cuju!!! Ha ha... en top 10 er sgu ikke nok til King-filmene:-D

    ...jep, der skal selvfølgelig helst indfinde sig et par WTF-titler:-) Husker også Christine, som en hyggelig lille film. ja og Apt Pupil står også som en nervepirrende sag...

    SvarSlet
  4. Fed liste! Enig i at "Cujo" og Specielt "Christine" (Som var min favoritgyser næst efter "The Fog") i de unge år - og mange år senere - godt kunne være på listen. For mig ville det være i stedet for "Creepshow" og "Salems Lot" der falder noget i kvalitet den sidste halvdel - (den nyeste filmatisering med Rob Lowe og Donald sutherland er hverken værre eller bedre) -

    OG så har jeg også liige en WTF title - "The Langoliers"
    TV-Filmen er usandsynligt billig og fuldstændig katastrofal i billedkvalitet, men historien er så gennemgribende fantastisk interessant, spændende og tankevækkende at jeg alligevel elsker den! Det er desværre aldrig lykkes mig at finde den på bog i dansk udgave.
    Det er nok den King film jeg helst så en Remake af!!!

    SvarSlet
  5. Helt enig i at "The Mist" fortjener topplaceringen, men er også mere til "Cujo" end "Thinner".
    Til gengæld undrer det mig, at du ikke har "Shawshank Redemption" og "Stand by me" med på din liste, men det er måske fordi det ikke er gysere? Især den sidste vil jeg dog anbefale til alle, for det er virkelig en fremragende film.

    SvarSlet
  6. CUJO er efter min mening en film, der sagtens kunne være nået med på Top 10-listen, men THINNER klemmer sig ind fordi den er lavet præcis sådan som Stephen King skriver - og det skal den bare have point for. Jeg har på fornemmelsen, at CUJO nok kunne lande på en anden Top 10 en dag... vi får se!

    Til Jette: STAND BY ME og THE SHAWSHANK REDEMPTION er fantastiske film - det er bare ikke gysere (hvilket f.eks. også gælder THE GREEN MILE eller DOLORES CLAIRBORNE). Så der findes også andre fremragende filmatiseringer, der viser, at King ikke er horror-forfatter - han er "bare" forfatter.

    Til Bjarke: Ja, APT PUPIL er fremragende - det er bare ikke en gyser.

    Til Thomas og Bjarke: CHRISTINE er en solid film, der måske lander på en 12.-plads på min personlige Stephen King-horrorfilm-liste... men det er sgu også noget i betragtning af hvor meget, der er filmatiseret. 1408 får måske 13.-pladsen... hmmm.... mens hvor skal IT og THE STAND så placeres, tja...

    ...og til Thomas igen: Jeg har ikke set THE LANGOLIERS endnu, men husker historien som ganske underholdende.

    SvarSlet
  7. ...ang. Apt Pupil. Nej, det er den måske i grunden ikke. Måske jeg bare husker den sådan... nazisme and what have we. Den gjorde i hvert fald indtryk, da jeg så den i sin tid. Men det gør den selvfølgelig ikke nødvendigvis til en gyser:-)

    SvarSlet
  8. Man kan selvfølgelig altid være uenig om placeringerne. Jeg husker Creepshow som enormt uhyggelig og ulækker, da jeg så den i biografen, men jeg var selvfølgelig heller ikke så gammel. The Mist er flottest lavet men langt fra uhyggelig.

    Og apropos WTF-titler så må man da ikke glemme (eller også burde man) Kings instruktørdebut Maximum Overdrive med besatte lastbiler.

    SvarSlet
  9. Jeg har også engang anmeldt Thinner og svinede den gevaldigt til, mest vistnok pga. den ualmindeligt kiksede fat guy-makeup. Hmm, måske den sku' gives en chance til. Jeg har vist stadig en gamle bånd fra svensk TV. LOL.

    SvarSlet
  10. Props for den fine liste. Hvis jeg selv skulle vælge hvilken film jeg bedst kan lide, ville jeg snuppe "The shining", men hvis det var ud fra hvilken der bedst fanger King-ånden, ville jeg nok være mere på "Misery" forfulgt af "The dark half" og "Pet sematary."

    SvarSlet
  11. Der er ikke noget, der sætter gang i debatten som en Top 10-liste. Det er herligt, for de tager lang tid at lave. Jeg er så småt begyndt på den næste!

    SvarSlet
  12. Den næste? Er det så "De 10 værste Stephen King-film"? xD.

    SvarSlet
  13. No way... Den er for nem - og jeg har jo også lovet at tage hul på CHILDREN OF THE CORN-filmene, så... Nej, det bliver noget helt andet!

    SvarSlet
  14. Nårh ja, Children of The Corn - den skal også på listen! Og hvad med Firestarter, Needful Things, Secret Window og Dreamcatcher?
    Efterhånden blir det tydeligt hvor umuligt det er at lave en King top 10!
    Så er det nemmere med Koontz, der findes kun 1 rigtig god filmatisering (Phantoms)

    SvarSlet
  15. Synes da lige jeg ville Update. Det er lykkes mig at få fat på Langolinerne ( som den hedder på dansk) i bogform. Jeg var ikke klar over den var så sjælden - den er kun udgivet i et oplag i 1991 på dansk. Den var egentlig en del af novellesamlingen FOUR PAST MIDNIGHT (4 noveller) men i Danmark valgte man at pille THE LANGOLIERS ud af samlingen og istedet kalde bogen PAST MIDNIGHT. (indeholder bl.a den filmatiserede SECRET WINDOW). Men altså ved at melde mig i diverse bogforums m.m lykkes det mig at finde en fra en antikvar i Herlev. Så da den kom med posten var jeg vildt glad ;-)

    SvarSlet
  16. Til Thomas: Til lykke med dit fund. Der er ikke noget bedre end at sikre sig et eller andet til samlingen, man har ledt efter længe. "Resterne" af FOUR PAST MIDNIGHT - efter at man havde trykt LANGOLINERNE i en bog for sig - kom nu til at hedde EFTER MIDNAT på dansk, ikke PAST MIDNIGHT.

    SvarSlet
  17. Jaja ;O), Efter Midnat - Den nåede jeg også at købe, da jeg troede Langolinerne var i bogen, men det var den ikke... Men pyt så har jeg da 3 noveller mere...

    SvarSlet
  18. Sjovt nok synes jeg at slutningen i "The Mist" faktisk trækker ned. Den bliver på en eller anden måde for letkøbt og resulterede i at jeg mest er lidt småirriteret over filmen, som ellers er den bedste King-filmatisering jeg er stødt på.
    Måske hvis den var sluttet et par sekunder før den gjorde, så den ikke var blevet så "ha-ha" agtig, men sådan er der jo så meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo smag og behag. Filmen kunne sagtens også være sluttet som i kortromanen, men jeg synes nu, at den valgte slutning er passende.

      Slet
  19. Jeg forstod faktisk heller ikke helt, hvad meningen med slutningen var. Der henvises nok til, at det bare er tilfældet, der dikterer tingenes dystre udfald, men hvis man leder efter budskab, hensigt og følger tråden i resten af filmen, er det svært at afkode, hvorfor vores hovedperson skal straffes sådan. Er der nogen, der har et bud på, om der er en dybere mening med slutningen?

    SvarSlet
  20. Tror ikke der er nogen dybere mening med filmens slutning, andet end at dreje kniven i såret en sidste gang! Men jeg synes stadigt den var bedre end bogens, der (hvis jeg husker rigtigt) bruger samme slutning som i THE BIRDS, med at hovedpersonerne kører ud af historien uden vi får at vide hvordan det går med dem! Lidt en snydeslutning efter min mening - der dog ikke er så kriminel som den lidt for ofte bruge "det var bare en drøm" slutningen!

    SvarSlet
  21. 1. The Mist
    2. Salem's Lot
    3. Secret Window

    I bund og grund ellers enig i den fine liste, og så håber jeg snart på filmatiseringer af "Rose Madder" og "Duma Key". I øvrigt synes jeg slutningen på The Mist løftede filmen til at være fantastisk!

    SvarSlet
  22. The mist som nummer 1, jøsses den var jo totalt dårlig. Resten af listen er fin. Men hvor er It,Cujo , The stand og Rose red!?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu er dette min Top 10, så den vil nødvendigvis ikke være det samme, son andre fans ville vælge. Jeg kan rigtig godt li' THE MIST, selv om andre hader den, og jeg mener, at den er en rigtig god fortolkning af den måde, King skriver på.

      IT er sjov, men mere er den jo heller ikke - og bogen er 3-400 sider for lang. CUJO er cool og den har jeg på min liste over de 10 bedste dyregysere. THE STAND er som TV-serie alt for tynd og ROSE RED har jeg ikke set.

      Slet
  23. Hovedpersonen i 'The Mist' må leve videre i 'skyld' mens kvinden der i starten af filmen forlod butikken for at komme hjem til sine børn bliver befriet og kører fordi sammen med militæret. Hovedpersonen skal have en grum skæbne fordi han ikke reddede konen, flirtede med damen i supermarkedet og ikke kunne være en 'god far' (redde sin søn men derimod dræbe ham).

    SvarSlet
  24. Lige et absurd, men ganske fornøjeligt indspark: I Indien, nærmere betegnet Bollywood, har man gennem de seneste år forsøgt at lave indiske remake af amerikanske film og herunder også SK. Jeg sad på en resturent i sydindien for nogle år siden og var mildt sagt ved at få min Thalli galt i halsen, da der pludselig blev startet en film på storskærmen. For søreme om det ikke var en af de gode, gamle stewie gysere, omsat til indisk komedie. Hele pivtøjet, fra sangnumre til falden-på-halen-komedie und so wider. Filmen var Christine, der (and waith for it!)var blevet omdøbt til den meget mundrette titel: Tarzan the wondercar! Tag DEN :)

    SvarSlet
  25. Jeg ville så sige, at jeg personligt af udvalgte titler foretrækker de nyere versioner: The Shining samt Salem's Lot.
    The Shining (1980) er da okay, som Stanley Kubrick nu fik den lavet. Men jeg synes de gode gys og overgange er væsentligt bedre i den nye version, hvor Steven Weber spiller rollen som Jack Torrance.

    SvarSlet