Ny fransk horror: À L'INTÉRIEUR
Pressefotografen Sarah er højgravid. For fire måneder siden var hun involveret i et biluheld, hvor hendes mand blev dræbt. Siden har hun været dybt traumatiseret og glæder sig ikke til at skulle føde. Juleaften, dagen før hun skal ind på fødeklinikken, sidder hun alene hjemme i sit hus. En sortklædt kvinde ringer på døren for at låne telefonen.
Sarah vil ikke lukke hende ind og bliver chokeret, da kvinden kender til private detaljer om Sarah. Politiet bliver tilkaldt og de lover at holde øje med huset i løbet af aftenen. Men den fremmede kvinde har en grum plan, der involverer Sarahs ufødte barn - og intet skal forhindre hende i at få sin vilje.De fleste kvinder oplever formentlig graviditeten som en periode med både glæder og bekymringer. Der er uendeligt mange ting, man skal være opmærksom på, og den gravide prøver at undgå alt, der kan skade fosteret. Hvor mange der så i den periode er bange for, at der kommer en sindssyg kvinde med en stor skræddersaks og klipper den struttende mave op og stjæler barnet, er ikke til at sige. Men det sker faktisk i den virkelige verden, og derfor er handlingen i en gyser som À L'INTÉRIEUR måske ikke så langt ude - og derfor er det en film, som alle gravide skal holde sig langt væk fra.
À L'INTÉRIEUR (eller INSIDE) af Alexandre Bustillo og Julien Maury er formentlig den mest brutale og intense af alle de nye franske horror-produktioner. Ikke alene indeholder filmen en stribe modbydeligt blodige og voldelige scener - det er også en film, der arbejder med forventningen om, at der skal ske noget ubehageligt. Især da den mystiske kvinde sidder på sengekanten hos den sovende Sarah og lader en gigantisk saks glide hen over den svulmende mave, stiger spændingen til til et næsten uudholdeligt niveau.Og det nytter ikke noget at trøste sig med, at det nok ikke bliver så slemt, eller at instruktørerne er nogle bangebuske, der trods alt ikke tør vise det værste af det værste. Jo, det gør de! Men À L'INTÉRIEUR er ikke en film, man skal se, hvis man elsker at lade sig underholde af splatter. Det er intet underholdende ved À L'INTÉRIEUR, ingen forløsende humor eller andre flugtveje. Fra start til slut er vi i en mørk og grum verden, hvor alting bare bliver værre og værre...
De to hovedroller spilles af Alysson Paradis og Béatrice Dalle, og de er begge fænomenale. Hertil kommer en stribe biroller, som nogle måske vil hævde bare er til rådighed som slagtekvæg. Det er nu ikke min oplevelse. Som en bizar detalje spiller barnet i Sarahs mave også en rolle i form af en CGI-skabt baby. Det ser en smule kunstigt ud, men spolerer på ingen måde den intense stemning. Musikken af François Eudes og ikke mindst det imponerende lyddesign er med til at gøre filmen endnu mere klaustrofobisk og nervepirrende.Man skal tage en dyb indånding, før man sætter À L'INTÉRIEUR i dvd-afspilleren, for det er oplevelse, der ikke ligner meget andet i denne genre. Men har man nerverne og maven til det, så skal man se denne film. Det er et lille mesterværk. À L'INTÉRIEUR er udkommet på dvd herhjemme fra Midget Entertainment. Der er ikke noget ekstramateriale på skiven.
À L'INTÉRIEUR, Frankrig, 2007. Instruktion: Alexandre Bustillo, Julien Maury. Medvirkende: Alysson Paradis, Béatrice Dalle, Nathalie Roussel, François-Régis Marchasson, Jean-Baptiste Tabourin. Musik: François Eudes.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar