søndag den 24. oktober 2010

De 50 bedste gysere - kåret af Skræk og Rædsels læsere

Så er det blevet tid til endnu en Top 50-liste over verdens bedste gyserfilm. Denne gang er det Skræk og Rædsels læsere, der har skabt den - eller i hvert fald de 45 læsere, der reagerede på min opfordring om at sende mig en liste over deres 20 horror-favoritter. Dem tastede jeg så ind i et Excel-ark.

Faktisk blev der foreslået hele 330 forskellige titler, men der var selvfølgelig også en del gengangere. Da listerne ikke var prioriteret, fik filmene et enkelt point for hver gang, de stod nævnt. Heldigvis var der en klar vinder, da det hele var talt sammen, men der var selvfølgelig også en del film, der fik lige mange "stemmer". Derfor lavede jeg en hurtig spørgeskemaundersøgelse på nettet, hvor de 45 læsere blev bedt om at prioritere en stribe film - og det gav så det endelige resultat:

1. THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE (1974), Tobe Hooper, Motorsavsmassakren.
2. THE THING (1982), John Carpenter, Det grusomme udefra.
3. THE EXORCIST (1973), William Friedkin, Eksorcisten.
4. THE SHINING (1980), Stanley Kubrick, Ondskabens hotel.
5. HALLOWEEN (1978), John Carpenter, Maskernes nat.
6. PSYCHO (1960), Alfred Hitchcock.
7. ALIEN (1979), Ridley Scott, Alien: Den 8. passager.
8. NIGHT OF THE LIVING DEAD (1968), George A. Romero, De levende døde.
9. EVIL DEAD II (1987), Sam Raimi, Evil Dead II: Udrydderen.
10. HELLRAISER (1987), Clive Barker.
11. DAWN OF THE DEAD (1978), George A. Romero, Zombie: Rædslernes morgen.
12. SUSPIRIA (1977), Dario Argento, Chokhouse.
13. JAWS (1975), Steven Spielberg, Dødens gab.
14. PROFONDO ROSSO (1975), Dario Argento, Mordets melodi.
15. A NIGHTMARE ON ELM STREET (1984), Wes Craven, Morderisk mareridt.
16. ZOMBI 2 (1979), Lucio Fulci, Woodoo: Rædslernes grønne ø.
17. VIDEODROME (1982), David Cronenberg.
18. ROSEMARY'S BABY (1968), Roman Polanski, Rosemarys Baby.
19. POLTERGEIST (1982), Tobe Hooper.
20. INVASION OF THE BODY SNATCHERS (1978), Philip Kaufman, Stjålne kroppe.
21. RE-ANIMATOR (1985), Stuart Gordon.
22. THE DESCENT (2005), Neil Marshall.
23. DON'T LOOK NOW (1973), Nicolas Roeg, Rødt chok.
24. FRIDAY THE 13TH (1980), Sean S. Cunningham, Fredag den 13.
25. SE7EN (1995), David Fincher, Seven.
26. THE SILENCE OF THE LAMBS (1991), Jonathan Demme, Ondskabens øjne.
27. THE FLY (1987), David Cronenberg, Fluen.
28. THE FOG (1980), John Carpenter, Tågen.
29. EVENT HORIZON (1997), Paul W.S. Anderson.
30. [REC] (2007), Jaume Balaueró, Paco Plaza.
31. SAW (2004), James Wan.
32. ALIENS (1986), James Cameron, Aliens: Det endelige opgør.
33. RINGU (1998), Hideo Nakata, The Ring.
34. THE HAUNTING (1963), Robert Wise, Spøgeriet på Hill House.
35. REPULSION (1965), Roman Polanski, Chok.
36. CANNIBAL HOLOCAUST (1979), Ruggero Deodato, Kannibalmassakren.
37. EL ORFANATO (2007), Juan Antonio Bayona, Børnehjemmet.
38. SCREAM (1996), Wes Craven.
39. TENEBRE (1982), Dario Argento, Tenebrae: Terror uden grænser.
40. CARRIE (1976), Brian De Palma.
41. MARTYRS (2008), Pascal Laugier.
42. FRANKENSTEIN (1931), James Whale.
43. THE EVIL DEAD (1981), Sam Raimi.
44. THE LAST HOUSE ON THE LEFT (1972), Wes Craven, Rædselsnatten.
45. THE RETURN OF THE LIVING DEAD (1985), Dan O'Bannon, Ligene er ligeglade.
46. PET SEMATARY (1989), Mary Lambert, Ondskabens kirkegård.
47. THE BLAIR WITCH PROJECT (1989), Daniel Myrick, Eduardo Sánchez.
48. E TU VIVRAI NEL TERRORE - L'ALDILÀ (1981), Lucio Fulci, Woodoo: Rædslernes hotel.
49. HAUTE TENSION (2003), Alexandre Aja, Switchblade Romance.
50. À L'INTÉRIEUR (2007), Alexandre Bustillo, Julien Maury, Inside.

I forhold til Top 50-listen - lavet af de 33 horrorfans og -eksperter - er der 29 titler, der går igen - og altså 21 nye titler. Generelt kan man sige, at denne liste indeholder flere nyere og mere populære titler i forhold til ekspertlisten. Det har givet plads til f.eks. den originale FRIDAY THE 13TH og flere af de brutale franske film. Jeg synes, at denne liste er virkelig solid og meget brugbar - og jeg vil gerne sige tak til de 45 læsere, der har været med til at skabe den. Det er helt fantastisk.

Når man ser på listen, er det bl.a. værd at lægge mærke til at...
  • John Carpenter, Dario Argento og Wes Craven hver har tre film med på listen.
  • Både THE EVIL DEAD og EVIL DEAD II er med.
  • Den ældste film er FRANKENSTEIN fra 1931, den nyeste er MARTYRS fra 2008.
  • Alle film i Top 20 er lavet før 1990.
  • Både ALIEN og ALIENS er med.
  • NIGHT OF THE LIVING DEAD er højere placeret end DAWN OF THE DEAD.

71 kommentarer:

  1. Det var dog en skrækkelig fed grafik du har lavet i toppen! Om listen: Fedt at både "Se7en" og "Silence of the lambs" kom med denne gang. Igen overraskende at se "Event horizon" dukke op - den har åbenbart et stort følge. "The Descent" er også blevet fast interiør på de fleste horrorfilm-lister, hvilket jeg synes er fortjent. Ligeledes super at "Inside" - der med sin simple, grusomme idé har noget nyklassiker over sig - sniger sig ind på sidstepladsen. "Martyrs" på 41. plads siger mig at jeg vist bliver nødt til at se den film snarest. Fed liste, og kudos til dig Søren for visionen og alt regnearbejdet.

    SvarSlet
  2. Og selvfølgelig går førstepladsen til THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE!
    Egentlig også fedt at se THE RETURN OF THE LIVING DEAD på listen - den er sgu herlig.
    Og så håber jeg at endnu flere får set MARTYRS. Den er helt klart i min top 10.

    SvarSlet
  3. Jeg kan ikke lade være med at bemærke, at 1978-indspilningen af INVASION OF THE BODY SNATCHERS er med, men ikke 1956-indspilningen. Er det, fordi folk rubricerer den som en science fiction-film og ikke som horror?

    SvarSlet
  4. Der var kun en enkelt, der havde 1956-udgaven af INVASION OF THE BODY SNATCHERS med på sin liste, mens mange nævner 1978-versionen. Jeg tror ikke nødvendigvis, det har noget med genre-etiketter at gøre - 56-udgaven er også ganske uhyggelig. Men 78-versionens creepy stemning og rå realisme er nok noget, der gør den til et hit blandt mange.

    SvarSlet
  5. Det der overrasker mig mest er at Ringu er placeret så lavt!

    SvarSlet
  6. Så læserne fortrækker John Carpenter fremfor Dario Argento, snøft, snøft..:-( Nej, seriøst, så er det sgu helt okay. Specielt Carpenters THE THING fortjener en større revurdering og det er derfor glædelig at se den så højt rangeret. HALLOWEEN er jo en klassiker og a la mode til højtiden. Men THE FOG?! Wow! Undskyld, Søren, men virker bare ikke for mig, så det må vel være en nostalgi-ting. Havde nok hellere set IN THE MOUTH OF MADNESS på listen, men den er pist borte i forhold til foregående TOP 50. Og hvor er ANTICHRIST? Nyrevisionistik chok, forargelse og skam: Vi riskerer jo at sende lille Lars Von Trier og dansk film ud i endnu en depression ;-)

    SvarSlet
  7. ...herligt at se listen i luften - og sørme med et par nye, friske titler. Men Saven bærer fortsat førertrøjen - sådan:-)

    Et super projekt, som igen blot understreger hvor mange fremragende skrækfilm der findes!

    SvarSlet
  8. Total Film kører i nyeste nummer en "The definitive 25 greatest horror movies ever made" - dømt af horrorfilmskaberne selv (Carpenter, Craven, Romero, Landis etc.), og resultatet er ikke helt ulig denne liste. Deres top 10 ser sådan her ud:

    1. The Texas chainsaw massacre
    2. The exorcist
    3. Psycho
    4. The shining
    5. The thing
    6. Halloween
    7. Alien
    8. Jaws
    9. Dawn of the dead
    10. Suspiria

    SvarSlet
  9. Udmærket liste. Jeg tror, at hvis flere havde set Werner Herzog's "Nosferatu," havde den også været med.

    Men godt at "Rædslernes hotel" lige sneg sig ind ...

    SvarSlet
  10. Endnu et par ting, man kan lægge mærke til, når man ser på listen:

    Ingen stumfilm.
    1 film fra 1930'erne.
    0 film fra 1940'erne.
    0 film fra 1950'erne.
    5 film fra 1960'erne.
    14 film fra 1970'erne.
    18 film fra 1980'erne.
    5 film fra 1990'erne.
    7 film fra det sidste årti.

    Ingen vampyrfilm.
    Ingen varulvefilm.
    Ingen mumiefilm.
    Ingen Jekyll/Hyde-film.
    Ingen Jack the Ripper-film.
    Ingen Edgar Allan Poe-film.
    Ingen kæmpemonsterfilm.

    Ingen film af Val Lewton.
    Ingen film af Mario Bava.
    Ingen film af Terence Fisher.
    Ingen film af Roger Corman.
    Ingen film af John Landis.
    Ingen film af Joe Dante.
    Ingen film af Tim Burton.

    Ingen film med Vincent Price.
    Ingen film med Christopher Lee.
    Ingen film med Peter Cushing.
    Ingen film med Barbara Steele.

    Ingen Hammer-film.
    Ingen AIP-film.
    Ingen Amicus-film.

    Mange film om zombier, psykopater og/eller seriemordere.

    "Frankenstein" skiller sig ud ved at være:
    Den eneste Universal-film.
    Den eneste Frankenstein-film.
    Den eneste Boris Karloff-film.
    Den eneste film fra før 1960.

    SvarSlet
  11. Herligt, at Alfred Hitchcock har placeret sig så højt på listen. Jeg har ellers gået (altså fejlagtigt) og troet, at nutidens gyserfilm-entusiaster helt havde glemt ham.

    PS: Nr. 30 hedder [REC], ikke REC (ja-ja, flueknepperi, so shoot me, LOL).

    SvarSlet
  12. Til Jack: Så er [REC] "stavet" korrekt - det er sgu ikke altid til at finde de der tegn på tastaturet.

    Til Nicolas: Tak for mange spændende observationer. Der er nok en stor forskel på folks favoritter og så de film, der ville komme med på en slags "essential horror movies"-liste. Holder f.eks. selv meget af Hammers første DRACULA-film, men der er mindst 20 andre film, jeg bedre kan li'.

    SvarSlet
  13. Forstået, men nu er det jo ikke en top 20 men en top 50, så det er både overraskende og en smule deprimerende, at man ved at nævne de ting, der ikke er med, kan lave en så omfattende opremsning af genrens koryfæer. I øvrigt er der heller ingen film med Bela Lugosi, John Carradine eller Lon Chaney Sr./Jr. Måske skulle man en anden gang, når brugerne stemmer, indlede med en nomineringsrunde, for at undgå eventuelle forglemmelser?

    SvarSlet
  14. Jeg kan selvfølgelig kun tale for mit eget vedkommende, men ved min indsendte liste var der intet ladt over til tilfældighederne, ej heller nogen forglemmelser - det var en klar prioriteringssag, brutal jovist, men sådan er det jo med lister. Jeg tror klart denne liste, i højere grad end den forrige, afspejler den brede mening, hvor der ikke er så mange (sorry) ældre pligtbetonede placeringer på listen. De "ældre" film, der stadig står distancen den dag i dag (især fra halvfjerdserne) er dog stadig fint repræsenteret på denne liste synes jeg.

    SvarSlet
  15. Jonas, du er på afveje, når du afviser filmene på den såkaldte ekspertliste som "ældre pligtbetonede" valg; der var tale om film fra "Bride of Frankenstein" (1935) til "Honogurai mizu no soko kara" aka "Dark Water" (2002), åbenlyst både nye og gamle samt meget populære film. Men du har sikkert ret i, at den nye liste bedre repræsenterer den brede skares mere poppede og (sorry) smalsporede smag. :-)

    SvarSlet
  16. Okay, "pligtbetonede" var måske lidt frækt, jeg kan selvfølgelig ikke foregive at kende folks motiver, men det er fakta at der var langt flere ældre titler på ekspertlisten.

    At nyere titler skulle være lig med "smalsporet" og gamle automatisk lig kvalitet synes jeg ikke holder vand. Den nye liste har da heller ikke en overrepræsentantion af torturfilm og heldigvis ingen af de nyere remakes.

    Desuden synes jeg, at en nomineringsrunde - i hvert fald hvis de nominerede skulle udpeges af "eksperter" - ville dræbe noget af ideen med sådan en liste.

    SvarSlet
  17. Barbano:
    Kan selvfølgelig kun tale for mig selv her, men:
    - Havde Dracula (1992) med på min liste.
    - Havde From Hell med på min liste.
    - Nosferatu er #21 på min personlige liste - og lad os ikke glemme at listerne er dybt personlige. Jeg kan forstår betydningen af film som Nosferatu, The Wolf Man og Lugosis Dracula, og de er gode film, men vi blev bedt om at anføre vores personlige favoritter, ikke lave en kulturhistorisk horror-kanon.
    - Alien og Aliens kan godt tælle som monsterfilm i min bog. Det samme kan Jaws.
    - Der var 45 der svarede, med 20 film hver. Nu ved jeg ikke hvor mange der havde nævnt film nummer 50, men jeg er sikker på at der er manger film "under" den grænse. Der er fx 10 af de film jeg havde med, der ikke kom på den endelige top 50...

    SvarSlet
  18. Sagt på en anden måde:
    Listen repræsenterer folks personlige smag. Det er vores yndlingsfilm. Ikke de film der har betydet mest for genren/mediet. Der var ingen krav til perioder eller undergenrer, og jeg synes det er befriende med en liste der ikke er akademisk, men udelukkende baseret på subjektiv smag :) Go Søren!

    SvarSlet
  19. Det er værd at bemærke, at der er brugt to forskellige metoder til de to Top 50-lister. Til "ekspert-listen" modtog jeg folks prioriterede Top 10-lister. Derfor kunne en førsteplads få 10 point, en andenplads 9 point og så videre. Så hvis nogle havde NOSFERATU, EINE SYMPHONIE DES GRAUENS i toppen, ville den meget naturligt være sikker på en høj placering.

    Til denne liste har jeg fået uprioriterede Top 20-lister og her har alle film fået 1 point i sammentællingen. Det favoriserer de mere populære film - det siger sig selv.

    Under alle omstændigheder er jeg glad for, at der på denne blog nu er to så flotte Top 50-lister.

    SvarSlet
  20. Jeg havde en håndfuld "gamle" gyserfilm med på min liste: Rear Window, Dracula (1931), Horror of Dracula, Bride of Frankenstein, De dødes tjern. Sidstnævnte synes jeg er en af de bedste stemningsmættede gyserfilm, jeg har set, og så er den endda norsk og fra 1958. Jeg undrer mig meget over, hvorfor andre danskere ikke kender den, men sådan er der jo så meget.

    At der er mange klassikere, der ikke er med på listen, kan man jo altid synes er noget skod, men sådan er det jo med lister med frit valg på alle hylder. Jeg synes, det er herligt, at Søren denne gang valgte at lade bidragene komme fra alle de læsere, der havde lyst til at være med, isf endnu en "ekspert"-liste.

    SvarSlet
  21. Hej Søren

    God idé at lade dine brugere bestemme de 50 bedste horrorfilm. Jeg er helt klart generelt enig i de valg, der er truffet, selvom 'The Texas Chainsaw Massacre' i mine øjne ikke er den bedste gyser, der er lavet. Men titler som 'Alien', 'Psycho' og 'The Exorcist' er svære at komme uden om.

    Jeg har selv på min egen blog lavet ti anbefaliner af gyserfilm (http://danielbentien.wordpress.com/2010/03/16/filmgenrer-gysere/)

    Jeg er nok mere historisk orienteret i mit valg af film, hvor fx 'Dr. Caligaris kabinet' er med, og der kun er en enkelt film fra 1980erne.

    Mit indlæg er ikke en regulær top 10, så filmene er valgt ud fra, hvad jeg mener, man bør se, hvis man skal dække genren grundigt.

    Rigtig spændende blog, du har, som jeg nu vil følge, og som jeg har added den til min blogroll.

    Mange hilsner
    Daniel

    SvarSlet
  22. Jonas, ingen har påstået, at gamle titler automatisk er lig med kvalitet, det er noget vrøvl du selv har fundet på, ligesom når du skyder mig i skoene, at en eventuel nomineringsrunde skulle afgøres af "eksperter", det har jeg end ikke antydet.

    Schjönning, jeg har adrig påstået at ”Jaws”, ”Alien” og ”Aliens” ikke er monsterfilm, hvor har du det fra? Jeg er helt med på, at dette ikke er "en kulturhistorisk horror-kanon", men bare et skrabsammen af nogle mere eller mindre tilfældige fans personlige favoritter, men derfor kan jeg da godt blive deprimeret over, at bloggens læsere er så åbenlyst smalsporede i deres smag, og fx ikke værdsætter mesterværker som "King Kong" og "The Wicker Man", eller i synlig grad har hjerterum til klassiske monstre som vampyrer og varulve.

    Søren, tak for redegørelsen for forskellen på de to lister, det er jo ret væsentligt. At du præsenterer begge lister under overskriften "De 50 bedste gysere" antyder, at du selv er klar over, at det ikke er en holdbar måde at betragte listerne på, hverken den ene eller den anden. :-)

    SvarSlet
  23. "Skrabsammen"? Må jeg lige være fri!

    Metoden har været udførligt beskrevet i begge Top 50-indlæg og vi ved alle, at "it's all in good fun".

    SvarSlet
  24. PS. Jeg mente naturligvis "King Kong" fra 1933 og "The Wicker Man" fra 1973! "Skrabsammen" = indsamlet fra forskellige steder. Og bemærk, at når jeg skriver "mere eller mindre tilfældige fans", så inkluderer det mig selv! :-)

    SvarSlet
  25. Nicolas: Nej, du påstår ikke ordret, at gamle titler er lig med kvalitet, men dog siger du, at ”bloggens læsere er så åbenlyst smalsporede i deres smag, og fx ikke værdsætter mesterværker som "King Kong" og "The Wicker Man". Jeg synes lige, vi skal huske på, at dette er et spørgsmål om smag, altså subjektiv mening. Der findes vel ikke én definitiv sandhed, gør der?

    For mig personligt ville det være vanvittigt, hvis nye placeringer på denne liste som: ”Se7en”, ”The fly” (87), ”The silence of the lambs” eller ”Hellraiser” skulle have veget for f.eks. Nosferatu fra 1922 eller nogle af de andre virkelig gamle travere, der den dag i dag – i mine øjne – i bedste fald er kuriøse.

    Jeg synes, det er lidt ligesom at sammenligne et hulemaleri med et renæssancebillede og hårdnakket holde fast i at kalkmaleriet er det bedste, fordi det kom først. Selv ”horror-eksperter” må anerkende det mangefarvede spektrum horrorfilmen har udviklet sig til gennem de sidste 40 år, give or take. Og der er jo altså kun 50 pladser, så noget må uundgåeligt vige for noget andet.

    SvarSlet
  26. Jonas, stort set alt, hvad du kritiserer, kommer fra dig og ikke fra mig. Jeg har fx ikke påstået, at der kun findes "én definitiv sandhed", eller at noget ikke må vige for noget andet, eller at horrorfilmen ikke har udviklet sig; det er alt sammen dit eget hjemmelavede vrøvl. Og jeg har end ikke NÆVNT "Nosferatu".

    Jeg påpeger blot, med et stik af smerte i sjælen, at et meget stort antal af filmene på listen falder inden for et MEGET snævert spektrum, både hvad angår genre og epoke, og udelader en række af de elementer, der gennem mange årtier har karakteriseret genren.

    Fra hele den første halvdel af filmhistorien er kun én film repræsenteret. Det skal man altså være en exceptionelt pueril for at afvise med, at "der er jo altså kun 50 pladser, så noget må uundgåeligt vige for noget andet".

    Samtidigt er størstedel af genrens mest populære stjerner (hvoraf mange har lavet film helt op i 1980'erne, fx John Carradine i "The Howling") og klassiske monstre (som stadig er hyppigt aktive i nye film!) end ikke repræsenteret.

    Det er problematikken, som du og andre så kan forsøge at bortforklare som en snak om hulemalerier og "Nosferatu" og akademiske pligtvalg, men det er altså ren udenomssnak.

    SvarSlet
  27. Det lader til, at jeg forestiller mig ting. Jeg må have tjekket min kamillete efter for fremmede substanser.

    SvarSlet
  28. Super liste! Tak for et godt initiativ, Søren. Jeg er personlig meget enig, og de fleste fra min top 20 kom da også med. :-)

    Er dog lidt forundret over hvad Se7en laver på listen, jeg ville selv mere kalde den en crime/thriller end en horrorfilm, men okay - den kan vel kategoriseres inde for flere genre.

    SvarSlet
  29. Hej Daniel.

    Tak for linket til din blog og din Top 10. Det er nogle fremragende titler, du har med, og spændende argumenter for hvorfor de er værd at se. Det er rigtig svært at begrænse sig, når man skal lave den slags lister og endnu sværere, når man kun må vælge 10.

    SvarSlet
  30. Hej Jonas.

    Den der kamillete er der vist mange af os, der gerne vil have mærket på! :-)

    SvarSlet
  31. Hej Alexandra.

    SE7EN er en af disse film, der ligger lige på vippen til at være det ene eller det andet. Nogle kan måske komme med en mere akademisk forklaring, mens andre nok vil lade humøret og dagsformen afgøre om en film er mest thriller, drama eller gys. Sådan en slags Øksen er skarp og alt kan ske i horror-argumentation. THE SILENCE OF THE LAMBS og DEAD RINGERS er andre gode eksempler på film, der ikke helt passer ned i en genre-kasse.

    SvarSlet
  32. Mht. ”Se7en” er der som udgangspunkt tale om den klassiske krimiform, hvor en eller flere opdagere jagter en morder. Det er alene udførelsen, der afgør, hvorvidt en sådan krimi bedst kan klassificeres som thriller eller horror. Man må altså spørge, hvor forfatteren eller instruktøren har lagt vægten.

    Generelt kan man sige, at hvis fokus er lagt på selve opklaringen af kriminalgåden, som i Edgar Allan Poes noveller om privatdetektiven C. Auguste Dupin (hvor forbrydelsen allerede er begået, når historien starter), er der tale om rene detektivfortællinger. Hvis der skrues op for spændingen (vil helten nå at løse gåden i tide og derved forhindre det næste drab?), er der tale om thrillers. Men er vægten lagt på skurkens bestialske forbrydelser, som i fx Jesus Francos ”Jack the Ripper” (1976), hvor vi ser Klaus Kinski skære brystet af Lina Romay, så bevæger vi os helt eller delvis over i horrorgenren.

    Man kan så diskutere, hvor vægten er lagt i det enkelte værk, og der er altid mulighed for skæve kombinationer, fx er Paul Verhoevens ”Basic Instinct” (1992) primært en erotisk krimithriller (skønt vi ser issylsdrabene), mens Guy Ritchies ”Sherlock Holmes” (2009) med Robert Downey Jr. nok bedst kan kaldes en action-krimi.

    Hvad angår ”Se7en”, så ser vi ikke morderen udføre sine ugerninger, fokus er hele vejen hos de to politiopdagere; derfor vil man ud fra traditionelle normer klassificere filmen som en krimithriller og ikke som horror (IMDb har fx valgt at klassificere den som krimi/drama/mystery/thriller). Men omvendt kan man argumentere, at filmens overordnede stemning er så truende og drabsmetoderne så skræmmende, at selvom vi generelt ikke ser dem udført, fungerer filmen rent faktisk som horror.

    Så jeg er enig med Søren: ”Se7en” ligger lige på vippen til at være det ene eller det andet.

    SvarSlet
  33. Nu skrev Søren jo også at leverandørerne af listerne selv måtte definere horror-begrebet. Jeg havde fx både Salo og Caligula med på min liste, selvom det overnaturlige element er helt udeladt i de to film - men de har skræmt og æklet mig ad pommeren til, og det er vigtigere end genre-konventioner i min bog :)

    SvarSlet
  34. Det er også horror, når TV2 har valgt at lægge info om deres nye OD-service på side 666!!! Mere TV = mere djævelskab. LMAO.

    SvarSlet
  35. Damned, skrev lige et længere indlæg der forsvandt... Nå, men meget kort fortalt gik det ud på at sådan en liste her jo må være præget af hvad folk faktisk har set... Jeg har fx. aldrig set en film med John Carradine (jo, "The Ten Commandments" og "Peggy Sue Got Married" som jo næppe kvalificerer sig her)... Jeg har heller ikke set "The Wicker Man" fra 1973, men den står på hylden, og derfor kunne den sagtens tænkes at komme med på min liste hvis jeg skulle lave den om et halvt år... Min personlige undergenre er slashere, og derfor var der naturligt en hel del af dem på min liste - bl.a. en af Mario Bava ("Twitch Of The Death Nerve")

    SvarSlet
  36. "The Ten Commandments" har dog en enkelt horrorsekvens, hvor Dødens Engel myrder alle de førstefødte.

    De to bedste horrorfilm med John Carradine er "Bride of Frankenstein" og "The Howling".

    "Twitch Of The Death Nerve", eller hvad man nu vælger at kalde den, er efter min mening en væsentlig bedre film end efterligningen "Friday the 13th"!

    Abra, dine observationer rammer plet, og jeg ville gerne have læst dit komplette indlæg, øv-øv.

    SvarSlet
  37. Der er listemani lige for tiden.

    http://www.rottentomatoes.com/guides/best_horror_movies_2010/1/

    SvarSlet
  38. Tak til Rottentomatoes' for en fremragende liste! Dejligt at se, at der uden for Danmark findes en verden, hvor horrorfans holder af horrorfilm! ;-)

    SvarSlet
  39. Ja, ja, Hr. Barbano, men Rotten Tomatoes' liste er også ganske umulig at sammenligne med Skræk og rædsels brugeres top 50, da førstnævnte er anmeldernes liste. Mange af filmene er anmeldt mange, mange år efter deres premiere, da der var kommet en populær kritisk konsensus, som mange anmeldere vil følge for ikke at fremstå tumpede. Og derfor er en liste som Skræk og rædsels seneste rigtig god modvægt, og som andre har nævnt: befriende.

    I øvrigt: Når man skriver noget der er vanvittigt arrogant og nedladende, gør det det ikke bedre, fordi man sætter en popsmart lille smiley bagefter ;-) (prøv bare at se ... det virker slet ikke)

    SvarSlet
  40. Jonas, du er velkommen til at mene, at de voksne er dumme. Gå nu bare tilbage til dine heavy metal plader og teen-kill film og hav en god Halloween!

    SvarSlet
  41. Dejligt at se, at der uden for Danmark findes en verden, hvor horrorfans holder af horrorfilm! ;-)

    Come on, Nicolas! Dermed insinuerer du jo, at læserne, der har medvirket til den her gengivne liste, ikke holder af horrorfilm. Det faktum, at de måske ikke helt holder af de samme gamle film, som du gerne så var med, er ikke det samme, som at de ikke kan lide horrorfilm.

    De har jo da for fa'en netop lavet en liste, der inkluderer deres 50 yndlings-gyserfilm. Man har vel ikke 50 yndlings-gyserfilm, hvis ikke man bryder sig om genren.

    Nu er listen jo netop kreeret af FANS og ikke hverken af filmhistorikere, akademikere med speciale i gys, eller andre "eksperter". Det er ikke alle, der har været gyserfilmentusiaster i 30 år og har set alle de gamle gode film, men derfor kan de jo godt have favoritter. Det er dét, som den her liste drejer sig om. Ikke hvad denne verdens horrorfilm-historikere kan blive enige om bør være de udvalgte "rigtige" 50.

    Nu står der jo ikke hverken alder på de medvirkende liste-indsendere, eller hvor længe de har interesseret sig for genren. En 15-årig fan, der har samlet i et års tid eller to kan jo logisk nok ikke have set alle de gamle klassikere. Søren stillede ikke nogen krav til de medvirkende om alder eller baggrund, blot at de var læsere af bloggen og kunne lave en liste over 50 yndlingsfilmm.

    Hmm, var der ikke noget med, at du også blev sur over en bagatel, da du skrev for Inferno for 20 år siden og smækkede med døren og gik? Haha. Fald nu ned, gamle jas, det er sgu da for helvede bare en filmliste på en skide blog. Den kommer ikke til at medføre, at 1000-vis af potentielle unge gyserfans nu aldrig kommer til at opdage skønheden ved Val Lewton-film etc.

    SvarSlet
  42. Nicolas, din sidste kommentar er direkte infantil. Teen-kill film?? Hvis du tror mine indlæg i denne tråd handler om, at jeg elsker nyere slasherfilm er du helt galt afmarcheret. Mine horrofavoritter befinder sig hovedsageligt i halvfjerserne og firserne, og jeg er hverken interesseret i genindspilninger, torturfilm eller andet hvor hormonforstyrrede teenagere render rundt og bliver hakket i stykker.

    At du udtaler dig hånt om heavy metal viser mig, at du har lavet lidt hurtig research på mig, men mest af alt at du er lige så forstokket som dem der ville kalde horror for smuds.

    SvarSlet
  43. Så så, gentlemen, rolig nu!

    SvarSlet
  44. Jack J, nu er det faktisk dig og Jonas, der vælger at lade, som om I ikke forstår, hvad en winking smiley betyder. Eller også forstår I det rent faktisk , men foretrækker at være fornærmede. Så man kan i denne diskussion bruge en smiley eller lade være med at bruge en smiley, man får det samme svar. Hvorfor insisterer I på en så endimensional verden?

    Men Jonas har sikkert ret i, at det for mange fans må være befriende med en liste uden så mange "kuriøse" film. Jeg har også bekendte, som ville finde det "befriende" med en top 50 liste, der mest bestod af Bruce Lee- og Arnold Schwarzenegger-film fra samme periode, uden for mange "kuriøse" voksenfilm som fx "The Third Man" eller "Shichinin no samurai" (aka. "De syv samuraier").

    Men du og andre må kunne acceptere, at det ikke er alle horrorfans, hvis univers stort set er begrænset til 1970/80'erne, men som også holder af klassiske horrorfilm, klassiske monstre og klassiske horrorstjerner, uden at det har noget som helst at gøre med "populær kritisk konsensus".

    Jeg kan i øvrigt ikke helt se, hvad det har at gøre med, at jeg for tyve år siden holdt en velovervejet pause fra et fanzine, hvis redaktør lidt upassende havde angrebet en anmeldelse, jeg havde skrevet i hans eget blad. Men det er da meget pudsigt, at jeg i forgårs talte i telefon med selvsamme redaktør (en af mine gode venner, der er intet ondt blod mellem os), som var FULDSTÆNDIGT ENIG i mit syn på ovenstående liste!

    Jeg er helt med på, at listen repræsenterer læsernes favoritter, og fred med det. Men når Søren vælger at præsentere den som "De 50 bedste gysere" og kalder listen for "virkelig solid og meget brugbar", bliver jeg nødt til at protestere, for det er den altså kun for et meget ungt publikum (eller et publikum, som er blevet hængende i en meget ung smag).

    Like it or not: Der findes en anden verden, som rigtig mange voksne horrorfans opfatter som essentiel og har meget store følelser for. Jeg synes faktisk, der er meget stor forskel på det univers, listen repræsenterer, og det univers, Sørens blog repræsenterer. Af de to foretrækker jeg helt klart Sørens blog.

    SvarSlet
  45. Altså, nu har vi her på bloggen en Top 50-liste lavet af 33 inviterede "eksperter" eller garvede fans og en Top 50-liste lavet af 45 Skræk og Rædsel-læsere, der havde lyst til at være med. Det giver to resultater, der fint supplerer hinanden. De fungerer begge som inspiration til en stribe skrækfilm, man kan kaste sig over - uanset om man har set horror i mange år eller først lige er begyndt at gå på opdagelse i genren.

    Begge lister hedder noget i retning af "De 50 bedste gysere", men det markeres tydeligt hvem, der står bag. Jeg oplever begge lister som meget brugbare - især i forhold til så mange andre "bedste"-lister, der popper op på diverse fora. At den seneste så opleves som at være til et yngre publikum er vel intet problem. Er man til skræk, vil mange måske forsøge sig med de ældre klassikere. Dem vil nogle så nyde, mens andre vil kede sig ihjel. C'est la vie.

    SvarSlet
  46. Nicolas, Tak for den mere voksne tone, jeg synes dog stadig, du vender tingene lidt på hovedet. Udover at jeg har indsendt min liste, har jeg ikke noget som helst ønske om at ville styre eller begrænse placeringerne på den her liste. Hvis listen havde bestået udelukkende af sort/hvide monsterfilm eller top 10 indeholdt Saw 1-7 (aner ikke hvor mange der er), var det nok ikke lige sådan, jeg ville have valgt, men folket har talt.

    Og vi kan jo ikke rigtig komme uden om, at det er dig der kalder folk smalsporede, og siger at de ikke kan lide horror, hvis de ikke deler din mening – det minder mig om sådan noget selvudråbt smagsdommeri. Det kan godt være, det er ikke er sådan, du mener det, men det er altså sådan, det komme til at fremstå gennem dine kommentarer.

    Jeg synes også, vi skal passe på, hvad vi dømmer som ungt og lavkulturelt. Hvis film som: Exorcisten, Don’t look now, Psycho, Suspiria, Invasion of the bodysnatchers, Evil dead 2 etc. etc. falder ind under den mærkat, så står det sgu ikke så slemt til med ungdommen – og så vil undertegnede nyde at boble rundt nede i lavkulturen.

    Og det var vist også mine sidste ord.

    SvarSlet
  47. Det er korrekt, at jeg på udiplomatisk vis har kaldt folk, der er enige med listen, for smalsporede, men det er listen bevisligt også, hvis man lægger mærke til alt det, den udelader (jf. mit første indlæg i denne tråd).

    Man kan ikke foretrække horrorfilm fra 1970-80'erne og samtidigt nægte at være smalsporet, det holder ikke vand.

    Og igen: Det er ikke kun de gamle film, jeg savner på listen, men også en række af genrens vigtigste producenter, instruktører og skuespillere, samt en meget stor del af genrens tematiske grundpiller: Næsten alle de klassiske monstre er slet ikke repræsenteret, hverken med nye eller ældre film.

    Selvfølgelig mener jeg ikke, at folk, der ikke deler min smag, slet ikke kan lide horror. Jeg har bare svært ved at opleve folk, der kan lide slashers og zombier, som horrorfans i bred forstand, for det kan snart sagt enhver teenager jo. At være horrorfan medfører normalt, at man over nogle år udvikler både sin horisont og sin smag.

    Jonas, det er nemt at misforstå hinanden på nettet. Lad ikke ovenstående være dit sidste ord, men lad os fortsætte debatten under andre former. No hard feelings fra min side.

    SvarSlet
  48. Nicolas, du skriver, at jeg (og den anden indlægsforfatter) muligvis er fornærmet. Var det min joviale tone, der forvirrede dig. LOL. Don't worry, det skal mere til for at fornærme mig.

    Og jeg forstår udmærket, hvad en "winking smiley" er, men når den kommer efter dine første 17 indlæg, hvor du bl.a. seriøst kommenterer, at man i fremtidige lister måske bør have en "nomineringsrunde", for at undgå forglemmelser af "genrens koryfæer", så tvivler jeg på, at du rent faktisk mente den "winking smiley". Hvis du mente, den anden liste var skrevet af fans, der havde bedre styr på deres gyserfilmviden, så stå dog ved det i stedet for at komme med en halvhjertet blinke-blinke-smiley. xD

    Jeg skal sige dig, hvad min reference til det gamle fanzine (Inferno) har med det her at gøre. For 20 år hang du dig så meget i mindre detaljer ifm en enkelt sølle anmeldelse, at du skrev "Ad Helvede til med Inferno" i et læserbrev. Og nu 20 år senere hænger du dig stadigvæk i ubetydelige detaljer på en blog, der bliver lavet for sjov af en filmfan. Dét er da en smule morsomt.

    At du stadigvæk taler med redaktøren; Ja, og? Hvorfor skulle du ikke det. Det ville da være for dumt, hvis man blev uvenner, blot fordi man er uenige om nogle film (men desværre heller ikke et ukendt fænomen, ahm).

    Nå, men god halloween.

    SvarSlet
  49. Jacko, drop alle dine afledningsmanøvrer og søforklaringer. Listen vidner om en meget smalsporet smag, du bryder dig bare ikke om at høre det. God fornøjelse med "The Return of the Living Dead".

    SvarSlet
  50. Du er en suveræn debattør, Nicolas; det skal du have ros for! I stedet for at forholde dig til det, jeg skriver, afviser du det som "afledningsmanøvrer og søforklaringer". Du burde gå ind i politik.

    Listen vidner ikke om smalsporet smag, men om at den er lavet af almindelige fans og ikke filmhistorikere.

    Og tak, jeg skulle jeg faktisk lige til at smække den på.

    SvarSlet
  51. Det er ganske spøjst at høre jer, Jack og Jonas, gang på gang afvise film, der falder uden for splatterdrenge-horisonten, som kuriositeter fra en fjern, akademisk voksenverden.

    Jonas har ligefrem antydet, at der i virkeligheden ikke er nogen, der kan lide andre slags film end dem på listen, så hvis fx film fra før 1960 optræder som favoritter nogen steder, er det åbenbart bare "pligtvalg", fordi folk ikke tør afvige fra en "populær kritisk konsensus".

    Til jeres orientering behøver man ikke være hverken akademiker, kritiker eller filmhistoriker for at have en horisont, der går ud over Fangoria, man behøver blot være et normalt begavet menneske.

    Handler det i virkeligheden om, at I affekterer en øv-vi-hader-de-voksne mentalitet, for derved at føle jer unge? Det ville da forklare en del!

    Her er til sammenligning IMDb's liste over de ca. 1.400 højest ratede horrorfilm med mere end 1.000 stemmer:

    http://www.imdb.com/search/title?genres=horror&title_type=feature&num_votes=1000,&sort=user_rating,desc

    Hele 20 af de 50 højest ratede horrorfilm er fra før 1960!

    Deriblandt klassikere som "Dr. Jekyll and Mr. Hyde" (1931), "Freaks"(1932), "Island of Lost Souls" (1932), "The Invisible Man" (1933), "Bride of Frankenstein" (1935), "Dead of Night "(1945) og "Invasion of the Body Snatchers" (1956).

    Men det skyldes måske, at også IMDb er blevet kuppet af akademikere, der også anonymt føler sig tvunget til at stemme på film, de i virkeligheden slet ikke kan lide? Eller er det fordi de engang har holdt en pause fra Inferno? Vi stiller om til J&J for den næste søforklaring!

    SvarSlet
  52. Nicolas, vi behøver vist ikke komme med søforklaringer, det klarer du fint selv. At jeg skulle have afvist film, der falder ude for "splatterdrenge-horisonten" er en gang fordrukkent sludder fra din side.

    Hvis du havde gidet genlæse mine indlæg ville du fx have opdaget, at jeg nævner adskillige titler fra min liste, som ikke er "splatterdrenge"-film, men er gyserfilm fra før 1960.

    Og hvad 1000 IMDb-brugere gør skal vel ikke nødvendigvis skabe præcedens for denne blog. En million lemminger begår også selvmord, men derfor behøver man ikke følge efter.

    SvarSlet
  53. ...herligt med lidt horror-diskussion:-) Dejligt at se passionen for skrækfilm få luft under vingerne - det kunne sgu være cool, hvis AWE snart inviterede igen:-) Det er altid nemmere at snakke horror 1:1... (og for god ordens skyld, må jeg hellere lige i parentes bemærke, at der er altså ikke er skyggen af ironi i mit indlæg).

    SvarSlet
  54. Okay, I’m back …

    Nicolas, at udlægge Imdb som den ene sandhed, kan sidestilles med at skrive en bog og kildeangive noget, du har fundet på Wikipedia. Desuden findes der i anliggender om smag ikke én sandhed. Hverken du, jeg eller IMDB besidder en sådan. Som tilhænger af en subkultur burde du også vide, at den populære holdning ikke nødvendigvis er den meste rigtige – for at tage et musik-eksempel ville landet dygtigste musikere så være: Medina, Rasmus Seebach og Hansi Hinterseher.

    Jeg går ud fra, at det du vil bevise med IMDB listen er at der er mange ud over anmeldere og eksperter der elsker de klassiske horrorfilm. Det vil jeg heller ikke bestride. I min verden er der både plads til det ene og det andet.
    Men at du udlægger det som, at Frankenstien, King Kong etc. skulle tilhøre en eller anden voksen-verden der er skjult for mig og andre læsere her på bloggen er bizart. Jeg har set og sovet mig igennem min del af gamle monsterfilm og foretrækker klart nyere film som: Exorcisten, Don’t look now, Se7en, The shining, og snupper til hver en tid Francis ford coppolas smukke, visuelle bonanza fremfor en af de gamle Draculafilm.

    Film er ikke ophøjet kunst, bare fordi de er gamle. Det kan de godt være, misforstå mig nu ikke (igen). Og denne liste er bygget på smag, så det skal ikke være den politiske proces, du lægger op til med nomineringsrunder og skelen til, at alle ikoner fra genren på demokratisk vis skal plottes ind på deres rette pladser.

    Jeg er født i 79, og rigtigt mange af de film, jeg har set, er lavet, før jeg blev født (og sådan forholder det sig også med dig, Barbano, selvom du gennem dine indlæg gerne vil give indtryk af, at du er omkring 2000 år gammel; the granddad of horror, der ved bedre end alle os andre børn i trediverne og fyrrene). Der er gamle film som ”The birds” og ”Psycho” jeg synes der er fantastiske den dag i dag og som stadig virker innovative og friske selv for en yngre førstegangsseer, men ”King kong”, ”the Mummy”, den gamle ”Nosferatu” etc. virker altså noget forældet på mig.

    Så for at opsummere, så du ikke begynder at skyde med spredehagl igen:

    1. Når det kommer til anliggender om smag findes der ikke én sandhed.

    2. Det er lysten der skal råde, når man udarbejder en liste der hedder ”de 50 bedste gyserfilm udarbejdet af skræk og rædsels læsere”.

    3. Folk er ikke lavkulturelle, fordi de ikke elsker den klassiske monsterfilm.

    SvarSlet
  55. Bare til almindelig orientering og for at understrege det, der allerede står i mit oprindelige indlæg: Jeg modtog hele 330 titler, der altså udgør de 45 deltageres favoritter. Nu var det så kun de 50 film, der klarede cuttet. Men blandt dem, der ikke kom med, kan nævnes NOSFERATU, EINE SYMPHONIE DES GRAUENS, THE WICKER MAN (1973), KING KONG (1933), LA MASCHERA DEL DEMONIO, BRIDE OF FRANKENSTEIN, CARNIVAL OF SOULS, DRACULA (1931), FREAKS, PEEPING TOM, THE DEVIL RIDES OUT, ONIBABA, SPOORLOOS, THE LEOPARD MAN, WHITE ZOMBIE og THE INVISIBLE MAN.

    SvarSlet
  56. Jonas, man behøve ikke være 2000 år for at kunne se film fra før 1960 uden at falde i søvn (som jeg kan forstå, er dit problem). Mange mennesker begynder at udvikle deres smag, når de kommer ud af folkeskolen, og opdager fx, at de tænder på andre typer film end blot dem, de så på video med deres klassekammerater Andre kommer aldrig længere. Det handler om mental modning, ikke alder.

    I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at høre, Jonas, om din smag, hvad angår musik og litteratur, er lige så begrænset som din filmsmag - kan du heller ikke høre musik eller læse bøger fra før 1960 uden at falde i søvn? Eller er det kun på filmområdet, din verden stopper der?

    lad mig lige citere, hvad du har skrevet om top 50 listen, der kun har én film fra før 1960:

    "De "ældre" film, der stadig står distancen den dag i dag (især fra halvfjerdserne) er dog stadig fint repræsenteret på denne liste synes jeg."

    Den replik er stadig årsagen til, at vi skændes.

    Det er efter min mening en udtalelse fra et menneske, der ganske vist er kommet ud af folkeskolen, men (billedligt talt) stadig hænger fast i Led Zeppelin, Nirvana og Britney Spears.

    Så af hensyn til de læsere af Sørens blog, der har potentialet til at udvikle deres smag, vil jeg gentage min holdning: Listen ovenfor giver et meget overfladisk billede af horrorgenren, og udelader en lang række af de bedste film, de bedste temaer, de bedste producenter, de bedste instruktører og de bedste skuespillere, der markerer genren og dyrkes passioneret af horrorfans verden rundt. Brug gerne listen som inspiration, men søg også videre, og end ikke med en horisont som en af teenagerne bag disken i Blockbuster!

    Tak til Søren for "fraklippene" ovenfor, jeg har aldrig set "The Leopard Man", den ryger nu på søgelisten!

    SvarSlet
  57. Apropos Bjarkes indlæg: Jeg har gang på gang bønfaldet Jan Schmidt fra AWE om at gentage sit fine Halloween-arrangement, men han er forbitret over, at han siden da har holdt to arrangementer, som åbenbart havde meget begrænset fremmøde. Der vil dog være anledning til at mødes på det kommende Collectormania, 20-21. november, hvor jeg selv deltager sammen med Det Danske Edgar Allan Poe Selskab!

    SvarSlet
  58. Tak for din interesse i min litteratur- og musiksmag. Jeg kan ikke helt se hvad det har noget med noget at gøre, men du prøver jo febrilsk at få det her til at handle om mig, fremfor de emner vi diskuterer. Af forfattere er jeg glad for H.P. Lovecraft, George Orwell, Douglas Adams, William Friedkin og senest John Ajvide Lindkvist for at nævne nogen. Af musik er jeg til meget blandede ting som Danzig, Cannibal corpse, Tori Amos og mange flere.

    Min smag har udviklet sig og modnet sig igennem årene, Nicolas, heldigvis er det ikke os alle der er gået i stå ved King Kong. Du betegner det som at man er gået i stå eller er umoden hvis man ikke elsker alle de gamle monsterfilm, men det er altså et spørgsmål om smag, min ven. Fat nu at du ikke er master of the universe.

    SvarSlet
  59. Mente selvfølgeig William Peter Blatty og ikke den anden william.

    SvarSlet
  60. @ Nicolas: en skam (hmm, mindes dog umiddelbart ikke de to øvrige arrangementer?) - kunne have været cool om AWEs Halloween-arrangementet var blevet en fast tradition. Tja, ellers må vi jo bare selv fastsætte en dato og aftale stedet (en skummel beværtning). Det burde ikke være så vanskeligt - det er jo bare at oprette en Facebook-gruppe:-)

    ...tjo, måske man skulle slå et smut forbi Collectormania.

    SvarSlet
  61. Jonas, tak for redegørelsen for din musikinteresse, der (hvis man skal stole på din fremstilling) omfatter bands fra firserne og frem, og kredser om rock og heavy metal, uden at række ud over MTVs univers. Enormt modent og alsidigt, ligesom din filmsmag.

    SvarSlet
  62. Mine herrer, må jeg lige bede om at diskussionen kommer tilbage på sporet. Jeg vil meget nødig ud i at skulle lukke dette indlæg for yderligere kommentarer. Det kan måske være sjovt at se voksne mænd slås, men det er ikke morsomt, hvis det udvikler sig til en bitch-fight. Og vi er lige på kanten.

    Jeg er hujende hamrende ligeglad med om læserne af denne blog lytter til Jodle Birge, The Beatles, Motörhead, mongolsk strubesang eller hardangerfele - bare de også kan li' horror... og det er det, vi diskuterer her!

    SvarSlet
  63. Vi diskuterer bl.a., om der blev lavet seværdige film før "Psycho", eller om gamle film bare er kuriøst bras. Derfor er debatørernes generelle kulturelle horisont næppe helt uvæsentlig. I alt fald har det for mig været interessant og lidt trist at få bekræftet et par gængse fordomme om heavy metal fans. Men point taken, og for min skyld kan vi godt slutte hele debatten her.

    SvarSlet
  64. Denne top 50-liste er inspireret af et lignende projekt, som amerikaneren Stacie Ponder har kørt på sin Final Girl-blog. Hun fik af gode grunde en del flere svar end mig og fik i alt 732 forskellige titler til sin liste. Nu har hun i løbet af oktober præsenteret hele listen, men jeg har for sjovs skyld lige kopieret hendes Top 50. Læg mærke til, at der kun er én film, der er ældre end Hitchcocks PSYCHO:

    1. HALLOWEEN (1978), John Carpenter.
    2. THE THING (1982), John Carpenter:
    3. THE EXORCIST (1973), William Friedkin.
    4. THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE (1974), Tobe Hooper.
    5. THE SHINING (1980), Stanley Kubrick.
    6. NIGHT OF THE LIVING DEAD (1968), George A. Romero.
    7. DAWN OF THE DEAD (1978), George A. Romero.
    8. SUSPIRIA (1977), Dario Argento.
    9. A NIGHTMARE ON ELM STREET (1984), Wes Craven.
    10. THE DESCENT (2005), Neil Marshall.
    11. PSYCHO (1960), Alfred Hitchcock.
    12. ALIEN (1979), Ridley Scott.
    13. THE EVIL DEAD (1981), Sam Raimi.
    14. JAWS (1975), Steven Spielberg.
    15. EVIL DEAD II (1987), Sam Raimi.
    16. SCREAM (1996), Wes Craven.
    17. AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON (1981), John Landis.
    18. THE RETURN OF THE LIVING DEAD (1985), Dan O'Bannon.
    19. BLACK CHRISTMAS (1974), Bob Clark.
    20. CARRIE (1976), Brian De Palma.
    21. 28 DAYS LATER (2002), Danny Boyle.
    22. LÅT DEN RÄTTE KOMMA IN (2008), Tomas Alfredson.
    23. ROSEMARY'S BABY (1968), Roman Polanski.
    24. THE HAUNTING (1963), Robert Wise.
    25. RE-ANIMATOR (1985), Stuart Gordon.
    26. THE FOG (1980), John Carpenter.
    27. THE BLAIR WITCH PROJECT (1999), Daniel Myrick & Eduardo Sanchez.
    28. [REC] (2007), Jaume Balaguero & Paco Plaza.
    29. CANDYMAN (1992), Bernard Rose.
    30. THE RING (2002), Gore Verbinski.
    31. BRAINDEAD (1992), Peter Jackson.
    32. FRIDAY THE 13TH (1980), Sean Cunningham.
    33. SHAUN OF THE DEAD (2004), Edgar Wright.
    34. THE FLY (1986), David Cronenberg.
    35. CREEPSHOW (1982), George A. Romero.
    36. MARTYRS (2008), Pascal Laugier.
    37. THE WICKER MAN (1973), Robin Hardy.
    38. ÔDISHON (1999), Takashi Miike.
    39. PHANTASM (1979), Don Coscarelli.
    40. POLTERGEIST (1982), Tobe Hooper.
    41. HELLRAISER (1987), Clive Barker.
    42. FRIDAY THE 13TH PART II (1981), Steve Miner.
    43. SESSION 9 (2001), Brad Anderson.
    44. CARNIVAL OF SOULS (1962), Herk Harvey.
    45. THE OMEN (1976), Richard Donner.
    46. BRIDE OF FRANKENSTEIN (1935), James Whale.
    47. SLEEPAWAY CAMP (1983), Robert Hiltzik.
    48. HAUTE TENSION (2003), Alexandre Aja.
    49. E TU VIVRAI NEL TERRORE – L’ALDILÀ (1981), Lucio Fulci.
    50. À L’INTÉRIEUR (2007), Alexandre Bustillo & Julien Maury.

    Vi kan sagtens have respekt for de klassiske titler og holde af at se dem. Men når vi bliver bedt om at vælge 20 favoritter, vil det nok ofte være de mere populære og nyere titler, der kommer med - og som i sidste ende stryger til tops på en liste som denne.

    SvarSlet
  65. Another World Entertainment har to gange holdt et Halloween-arrangement på Faust og har en enkelt gang inviteret til noget øl op til jul. Var ikke til det sidste, men min oplevelse er, at deltagerantallet har været dalende.

    Collectormania er et oplagt sted lige at sige hej (ikke mindst hvis arrangørerne kunne få taget sig sammen til at invitere et horror-navn).

    På Uncuts forum har muligheden af et egentligt samlertræf flere gange været oppe at vende, men det kniber vist lige med tiden og det rent praktiske. Det ville ellers være ideelt at møde et sted, hvor der var plads nok til at man f.eks. kunne bytte ting og sager. For mig ville det ikke være så vitalt, at der pinedød også skulle være mulighed for at se film.

    Men ellers er en "Horrorfans mødes med jævne mellemrum til en øl ude i byen"-Facebook-arrangeret ting bestemt en sympatisk tanke.

    SvarSlet
  66. Hey Søren, det er sgu da vist også rigtigt med Halloween-arrangement nr. 2, kunne dog ikke, så har nok fortrængt det. 'Jule'-arrangementet er desværre gået min næse forbi.

    Ja, der skulle klart være mulighed for at købe/sælge/bytte horror-guf - filmvisning dog ikke nødvendigt.

    ... hmm.

    SvarSlet
  67. Jeg glemte lige at tilføje noget, så jeg slettede mit indlæg og oprettede det igen.

    Det er simpelthen en alt for fed diskussion mellem Jonas og Nicolas til at den skal slutte her. Desværre er jeg først surfet ind på dette indlæg i dag, så jeg kan ikke heppe på nogen af jer, men ville klart heppe på Jonas, hvis der var en Like-knap :-)

    Min egen horrorfilmliste ville klart også inkludere en masse af de film på denne post, men jeg kan slet ikke se noget problem ved at de fleste film er fra 70erne og 80erne. Smag er i mit univers ikke en objektiv størrelse, så jeg har derfor klart en forkærlighed for de første uhyggelige film jeg selv så - og det var altså film fra 70erne og 80erne. Det var dengang jeg først blev skræmt fra vid og sans og gemte mig bag en pude, da jeg så Aliens og det er derfor bl.a. den film har en speciel plads i mit hjerte, men at andre har det på samme måde kan jeg ikke overbevise dem om. Det er jo bare en følelse, jeg selv har.

    Jeg kan også lide hævi metal og hader al musik fra før 1900 :-)

    Hvornår fortsætter debatten?

    SvarSlet
  68. Hvorfor starter sådanne lister ofte med nummer et? Burde det ikke være omvendt med en nedtælling fra de lavere rangerende film til det store brag med nummer et?

    Man starter jo heller ikke julen med juleaften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bestemt en pointe og Top 10-listerne her på bloggen er da også lavet som en nedtælling. Men nu er det så blevet sådan, at Top 50-listerne starter med nr. 1.

      Slet
  69. Det har altid undret mig at “The Elephant Man” af David Lynch ikke katagoriseres som en horror film.
    IMO er det en fuldblods skrækfilm.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg oplever den bestemt også som intens og skræmmende, men den må nok mest betegnes som et historisk drama.

      Slet