tirsdag den 29. november 2011

Bram Stokers DRACULA i Danmark

I forlængelse af mit indlæg om den nye bølge af vampyrbøger, har jeg gravet lidt i hvilke udgaver af Bram Stokers DRACULA, der er udkommet her i Danmark. Her taler vi om voksenudgaven - ikke den forkortede udgave til børn og unge. Her er lige det foreløbige resultat. Alle input er velkomne, hvis du f.eks. kender til andre versioner eller forsider. Og mange tak til Kim Abrahamsson og Michael Bjørneboe Korn for at sende mig billeder og info (og da mere info er kommet ind, så har jeg opdateret indlægget).
Bram Stokers DRACULA udkommer første gang herhjemme i 1963. Det er i serien Borgens Billigbøger og det er Benny Andersen, der har oversat. Bogen er på 396 sider og forsiden er enkel og stilfuld.
Denne udgave er fra 1970 (der står 2. oplag i det eksemplar, vi har her i huset). Indholdet er det samme som 1963-udgaven, men på forsiden finder man nu et still fra F.W. Murnaus NOSFERATU, EINE SYMPHONIE DES GRAUENS.
Nu er vi nået frem til tiden omkring Francis Ford Coppolas DRACULA-film, men denne udgave er alligevel lidt mystisk. Indeni kan man læse, at der er tale om 2. udgave, 1. oplag 1989 og på forsiden finder man en filmplakat. Men da filmen er fra 1992 og da den først havde premiere i Danmark i begyndelsen af 1993, så virker det lidt usandsynligt, at denne udgave skulle være trykt i 1989.
Og selvfølgelig har Borgen ikke udgivet en udgave i 1989 med Coppola-filmplakaten på forsiden, hvilket fremgår af ovenstående foto fra Niels K. Petersen. Her har vi den forside med en tegning på forsiden, der bl.a. nævnes i nedenstående kommentarerer.
Endelig har Alberte Hansen lige leveret den sidste brik til puslespillet, nemlig forsiden på 1998-udgaven - så der er altså mange varianter at gå på jagt efter i antikvariaterne.

17 kommentarer:

  1. Jeg har set en anden paperback-udgave fra Borgen fra 1980'erne. Stilistisk lignede den de andre billigbøger, de udgav dengang. Med et orange-gulligt cover og en tegning. Jeg kan forestille mig, at man blot har taget den samme tekst og sat ind ny forside på til 1993-udgaven

    SvarSlet
  2. Interessant. Synes også at kunne huske en udgave med et stillbillede fra Coppolas film. De skal nok dukke op en dag. Besøg på et par biblioteker har indtil videre ikke givet noget. Det nærmeste havde til gengæld ni eksemplarer af den svenske krimi HYPNOTISØREN. Tiderne ændrer sig...

    SvarSlet
  3. Det er sjovt at se, hvad man sælger romanen på. Især kan jeg ikke lade være med at spekulere over, hvordan de er nået frem til, at den var blevet læst af 100 millioner mennesker?! :-) Og faktisk skrev de det på bagsiden af førsteudgaven i 1963:

    "Filmatiseret talrige gange og læst af 100 mill. mennesker men aldrig før på dansk i bogform - kuldegysninger, mareridt og hallucinationer. En studie i angstens psykologi."

    Og så kostede den 7,75 kr!

    SvarSlet
    Svar
    1. hvor kan den købes?

      Slet
    2. Alle de viste udgaver her på siden er desværre udgået fra forlagene, så man skal ud på det antikvariske marked.

      Slet
    3. satans :-( ellers mange tak :-)

      Slet
  4. Det er i sig selv utroligt, at vi skal helt frem til 1963, før romanen i det hele taget kommer på dansk.

    SvarSlet
  5. Så dukkede Christopher Lees Dracula endelig op af kisten! Jeg gætter på, Søren, at "dette indlæg" var tænkt som et klikbart link. :-)

    SvarSlet
  6. Egentlig ikke, da det er Jens' kommentar til netop dette indlæg, jeg refererer til. Men det kan selvfølgelig misforstås.

    SvarSlet
  7. Jens Erik Thomsenonsdag, 30 november, 2011

    Ah, ja, det var dét cover, jeg kunne huske. Det er mere rødt, end jeg mindes, men jeg blander det sikkert sammen med andre bøger fra samme serie (jeg mener, at Borgen også udgav/ genudgav CUJO med en lignende tegnet forside dengang).

    Jeg har selv i øvrigt kun udgaven med filmplakaten på forsiden. Jeg ville gerne købe en af de ældre udgaver engang.

    SvarSlet
  8. @Jens Erik:

    Cujo: http://www.planetpulp.dk/billeder/boeger/draeberhunden_cujo_forside_stor.jpg

    SvarSlet
  9. Tak for (endnu) et interessant indlæg... Jeg er (som Jens Erik i hans første indlæg her) tilbøjelig til at tro at det er gået lidt stærkt ved udgivelsen af versionen med filmplakaten, så man bare har kopieret den gamle tekst...

    Men fremover vil jeg være på udkig efter diverse udgaver af DRACULA på loppemarkeder mv...

    SvarSlet
  10. Nu er vi oppe på hele fem forskellige forsider.

    SvarSlet
  11. Jeg synes udgaven fra '63 er den flotteste - i al sin enkelhed.

    SvarSlet
  12. http://gyseren.dk/bog/dracula-af-bram-stoker/

    Forum udgave fra 11/10 2002
    Men på 213 sider må den være en af de forkortede udgaver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt sikkert en forkortet udgave. I samme serie findes Stevensons DR. JEKYLL OG MR. HYDE og John Halkins VARULVEN.

      Slet
  13. http://www.petermadsen.info/pages/illustrationsopgaver/dracula.html

    her var der et bedre billede af den

    SvarSlet