fredag den 9. juni 2006

Gensyn med "Saven"

Jeg er lige blevet færdig med min egen lille TEXAS CHAINSAW MASSACRE-kavalkade efter at have fået alle fem film i serien hjem på reolen. Det har været nogle underholdende aftener, selv om kvaliteten mildt sagt er svingende.

"Saven", det officielle kælenavn for den originale film, så jeg første gang som 14-årig i den omrejsende biograf i det lokale forsamlingshus. Filmen ramte mig som en forhammer med sin brutale stemning – og i praksis så jeg nok kun halvdelen af forestillingen. Siden har jeg genset den mange gange, og hver gang slår det mig hvor stærk den er. Efter min mening er det tæt på at være en perfekt horrorfilm.

Tobe Hoober's egen 2'er har aldrig sagt mig det store, men gensynet med den var trods alt positivt - og den bliver endnu bedre i sammenligning med de to næste film: LEATHERFACE og THE RETURN OF THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE (alias THE NEXT GENERATION). Trods kendte navne som Viggo Mortensen, Renée Zellweger og Matthew McConaughey på rollelisten, er der tale om amatører på fri fod. LEATHERFACE har sine makabre højdepunkter, men det redder ikke filmen fra at være en rodet affære, mens THE NEXT TEXAS CHAINSAW MASSACRE er så ulidelig og meningsløs, at det næsten er pinligt at have filmen stående i samlingen.

Heldigvis genopliver Marcus Nispel serien i 2003 med sit energiske remake. Det er en fremragende film med et hæsblæsende tempo og storslåede billeder. Og den er særlig vellykket, fordi den både respekterer den originale film og samtidig har sit helt eget liv. Et lille moderne mesterværk.

Alle fem film kan skaffes uden de store vanskeligheder, selv om de fleste vil kunne nøjes med den første og den sidste. Til efteråret kommer så THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE: THE BEGINNING. Desværre er det Jonathan Liebesman, der har instrueret. Han skuffede fælt med DARKNESS FALLS, men nu får vi se... "Saven" vil formentlig leve i mange år endnu.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar