torsdag den 5. oktober 2006

Nostalgisk trip

Jeg kom til at tænke på nogle af de mere mærkværdige horrorfilm, jeg så i bifferne for ca. 25 år siden. Nu har mine biografvaner altid været meget sporadiske, så jeg har langt fra set alt på det store lærred. Til gengæld har jeg set en del underlige ting. Blandt dem er THE UNSEEEN (på dansk KÆLDEREN), BLOODY BIRTHDAY (på dansk SMÅ DURKDREVNE MORDERE), SQUIRM (på dansk ORMENES NAT) og THE GIANT SPIDER INVASION (på dansk GIGANT EDDERKOP INVASION).

"I gamle dage" kunne man vise alt i biografen, og derfor er det måske ikke så underligt, at disse særprægede titler også fik en chance, f.eks. på linie med diverse kannibalfilm. Selv om jeg i dag foretrækker at se film hjemme i stuen, kan man godt savne den slags i nutidens biograf-udbud. Det er f.eks. underligt at tænke på, at jeg har set CREEPSHOW 2 i Grand, der i min barndom var Odenses største biograf.

Sjovt kan jeg huske hvor jeg har set flere af de nævnte film. THE GIANT SPIDER INVASION så jeg i Folketeatret i Odense (i folkemunde kaldet "Flodbio", fordi den lå nede ved Odense Å. SQUIRM så jeg i den store sal i Fønix (også i Odense), hvilket også gælder THE UNSEEN. Her var det blot i en mindre sal. BLOODY BIRTHDAY har jeg set i København, men biografen husker jeg ikke. Tjah, jeg er endda engang kørt helt til Kerteminde, fordi man havde FRIGHT NIGHT 2 på plakaten. Åh, disse minder...

3 kommentarer:

  1. Hey!
    Har du klippet nogen gyser annoncer ud af aviserne dengang?
    TOTALT FORBUDT I SVERIGE!!!
    FORBUDT AF CENSUREN!!!...etc.
    Det ville være være fedt at se..

    Stay Sick
    Pablo(46)

    SvarSlet
  2. Nej, det har jeg faktisk ikke. Man må kunne finde gamle aviser på biblioteket - det kunne faktisk være sjovt at se disse annoncer.

    SvarSlet
  3. Det Danske Filmmuseum, Gothersgade 55 i København, har samlet materiale på de fleste film, der har været vist i Danmark, typisk omfattende presseudklip og de oprindelige annonceark. Man kan se disse ting via mikrofilm (som man kan printe fra).

    SvarSlet