søndag den 2. september 2007

Brutal Argento-film

Mange fans betragter PROFONDO ROSSO som Dario Argentos absolutte mesterværk, men jeg er ikke helt enig. Af hans giallofilm synes jeg at TENEBRE vinder på målfoto, men der er under alle omstændigheder tale om film af en meget høj kvalitet. PROFONDO ROSSO er den første af Argentos film, hvor han for alvor slipper sit visuelle festfyrværkeri løs, hvor han er blevet så selvsikker, at han kaster sig ud i vilde eksperimenter med kameraet og med farverne. David Hemmings er virkelig god i rollen som pianisten, der trods sin usikkerhed forsøger sig som detektiv, da en synsk kvinde myrdes i den opgang, hvor han bor. Med sig har han en rapkæftet journalist, herligt spillet af Daria Nicolodi.

Plottet peppes op med brutale mord og vidunderlig komik. Klimaks, hvor morderen afsløres, er mesterligt, men selve mysteriet er ikke helt så interessant som i TENEBRE, og derfor kommer den ikke længere op på min personlige hitliste. Jeg genså PROFONDO ROSSO på den amerikanske region 0-udgave fra Blue Underground (der er lig med den tidligere dvd fra Anchor Bay), hvor man får den komplette og ucensurerede version af filmen. Jeg kunne forestille mig at den kommende danske dvd fra Another World Entertainment også vil indeholde denne version.

PROFONDO ROSSO, Italien, 1975. Instruktion: Dario Argento. Medvirkende: David Hemmings, Daria Nicolodi, Gabriele Lavia, Macha Méril, Eros Pagni. Musik: Giorgio Gaslini, Goblin.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar