tirsdag den 2. februar 2010

THE VAMPIRE DIARIES kommer på TV3

I næste uge, torsdag den 11. februar kl. 21.00, har TV3 premiere på den amerikanske TV-serie THE VAMPIRE DIARIES. Den handler om high school-pigen Elena, der kommer i kontakt med vampyr-brødrene Stefan og Damon Salvatore. Serien skulle byde på både drama og romantik. Der ser ud til at være en fast genudsendelse af torsdagens afsnit den følgende søndag ved middagstid.

THE VAMPIRE DIARIES er baseret på en stribe romaner af forfatteren L.J. Smith, hvor de første kom allerede i 1991. To af bøgerne er faktisk udgivet på dansk for mange år siden, nemlig af Tellerup. På forlagets hjemmeside kan man læse, at bibliotekerne ikke var vilde med bøgerne, og derfor købte de ikke eksemplarer nok til, at man kunne få det til at løbe rundt at udgive flere bind i serien. Nu, hvor verden er gået vampyr-amok, og hvor der er kommet en spritny TV-serie, var det måske oplagt at prøve igen.

32 kommentarer:

  1. Vi har netop købt alle fire bind ind igen - så nu må vi se om tiden er til det nu ;-)

    SvarSlet
  2. LOVE IT! Jeg har set serien på engelsk, men vil vældig gerne se den med danske undertekster. Bøgerne MÅ jeg simpelthen også bare læse, har bare lige en Twilight Saga og et par Sokie Stackhouse at pløje igennem først. Med to børn går det ikke så tjept ;)

    SvarSlet
  3. Herlige nyheder fra Tellerup. Mange vil sikkert elske, at disse bøger kommer ud på markedet nu, hvor TV-serien er blevet lavet, og hvor denne type bøger er i vælten. Der sker virkelig mange spændende ting på markedet lige nu.

    SvarSlet
  4. Har hørt fra så mange amerikanere at serien simpelthen skulle være så dårlig hvis man i forvejen har læst bøgerne. Serien skulle slet ikke stemme overens med bøgerne. Har selv læst dem og elsker dem. Men fx. Elena er blondine med rigtig blå øjne. Allerede der er serien galt på den!

    SvarSlet
  5. Det er da meget flot, at THE VAMPIRE DIARIES pt. har en karakter på 7,8 ud af 10 på IMDb, så for mig at se er serien kommet fint fra start. Selvfølgelig er der risiko for at blive skuffet, hvis man er glad for bøgerne, men sådan vil det altid være.

    SvarSlet
  6. Hm... måske burde jeg ikke læse bøgerne alligevel? Jeg synes det fungerer bedst at se filmatiseringen først og derefter nappe det på skrift. Hvis det på skærmen er bare nogenlunde tro mod bogen, vil det give en følelse af at man får ekstra viden. Hvor omvendt, hvis man først læser og derefter ser film, bliver man som regel ret skuffet fordi billedet i ens hovede ikke stemmer overens med hvad man ser, PLUS at der jo altid er udeladt rigtig meget. Men hvis bøger og film til The Vampire Diaries ligger SÅ langt fra hinanden, så bliver det en rigtig træls oplevelse at læse bøgerne... Hrm :/

    SvarSlet
  7. den er fanntastisk, beder en twiligt

    SvarSlet
  8. Jeg har kun set de to første episoder.
    Men til anonym: lær at stave!
    Twilight er med h, og du har kommet et n for meget ind i fantastisk.

    SvarSlet
  9. Jeg synes det er to vidt forskellige historier. Elsker dem begge - såvel Twilight, som The vampire diaries. (... og så er det lige at jeg tjekker mit indlæg igennem for stavefejl. Gud forbyde at man var ordblind eller lavede tastefejl ;)

    SvarSlet
  10. Man kan nemt komme til at lave nogle slåfjel, når man skriver på nettet.

    SvarSlet
  11. Hvis man er vild med Twilight serien, tror I så at man ville kunne blive vild med disse bøger?

    SvarSlet
  12. hvornår vil bøgerne komme på dansk bare sådan ca.

    SvarSlet
  13. meluna: hvor har du et den på engelsk jeg kan ikke finde den nogen steder

    SvarSlet
  14. Jeg har ikke ikke haft kig på bøgerne, men med et par klik fandt jeg følgende:

    http://www.saxo.com/search/search.aspx?keyword=L.J.+Smith&categoryid=1311&pagemodule=englishbooks

    Og har kan du bl.a. se rækkefølgen på bøgerne:

    http://www.vampirediaries.com/books/

    SvarSlet
  15. det var også tv-serien jeg mente

    SvarSlet
  16. Hm... det kan jeg faktisk ikke huske. Det er længe siden. Det var kun de første par afsnit jeg fik set. Måske YouTube? Det var et eller andet online-stream i hvert fald. Uden betaling.

    SvarSlet
  17. øv for jeg kan ikke finde dem noget sted

    SvarSlet
  18. Hvornår kommer 2. sæson ud ?

    SvarSlet
  19. Det bedste bud på 2. sæson er TV-premiere i USA den 10. september. Hvornår den så evt. kommer i Danmark er helt åbent.

    SvarSlet
  20. Jeg mener at man kan se de fleste af episoderne på YouTube.
    Hvis der er nogle som overvejer at købe bøgerne, men ikke er helt sikre på om de vil gøre det, vil jeg stærkt anbefale dem at gøre det. Jeg synes nemlig at det er synd, hvis man vælger kun at se tv-serien, fordi bogserien ikke har så meget tilfælles med den.
    Man skal bare tænke på bøgerne som én historie og tv-serien som en anden.
    Jeg ser både tv-serien og har læst alle fire bøger (på dansk) og jeg er blevet utrolig glad for begge dele (pånær lige bog nr. fire, da den efter min mening ikke er lige så god, som de andre tre - læs selv bøgerne hvis I vil vide hvorfor jeg har den holdning).
    - min kommentar -
    * Li(g) xD

    SvarSlet
  21. er der nogen der ved, hvornår det begynder igen:)?
    - jeg har ledt og søgt, men ikke kunne finde? ved i?

    SvarSlet
  22. Nu er TV3 - og Viasat-kanalerne generelt - nogle, der holder kortene tæt ind til kroppen af hensyn til konkurrencen, så det er ikke lige til at finde ud af. Jeg har tjekket deres programmer i uge 35, som er de seneste, der er tilgængelige - og der er ingen VAMPIRE DIARIES.

    SvarSlet
  23. Jeg elsker tv serien, den er så god!!
    Jeg håber sæson 2 snart kommer i tv'et. Jeg er også igang med at læse bøgerne, serien og bøgerne er meget forskellige, men de er begge gode!

    SvarSlet
  24. så vidt jeg hørte da det sidste afsnit kom i sommers, kommer sæson to til januar sagde de. nogen lunde samme tid som sidste år! men ellers kan man jo bare se det på nettet, det gør jeg..

    SvarSlet
  25. Jeg elsker serien THE VAMPIRE DIARIES, det er en super god tv serie! jeg har set alle de afsnit der er lavet, og jeg kan ikke få nok! (: Twilight, New moon og Eclipse er nogle mega fede film, jeg ved ikke hvad jeg bedst kan lide.... Gør i?? :)

    Fra..........

    SvarSlet
  26. Du glemte at nævne "True Blood". Elsker dem alle på hver sin måde :)

    SvarSlet
  27. Bogen og serien ligger langt fra hinanden.. Jeg har set alle afsnit af serien til dato og er lige begyndt at læse bogen, og kan allerede mærke at serien har taget kæmpe friheder ved udesent af elea og fravalgt og tilføjet personer. Jeg elsker serien og kommer sikker derfor til at hade bøgerne, selvom det burde være omvendt.

    SvarSlet
  28. ELSKER bare The Vampire Diaries<3<3<3
    Har ikke læst bøgerne, men går snart igang.. Når de er så forskellige må man jo bare prøve at lade være med at sammenligne dem med hinanden :)
    Jeg har glædet mig SÅ meget til at sæson 2 gik igang :D Nu er den endelig kommet til Danmark :D

    SvarSlet
  29. man skal ikke først læse bøgerne, så er serien dårlig har først set serien og så læst den, men ville blive skuffet hvis jeg havde læst først :D men total loooove film, elsker det, kan ikke få nok af de film har lige fået bestil sæson to på engelsk som udkom idag :D

    SvarSlet
  30. Er der nogen der ved hvad bøgerne hedder, og hvilken rækkefølge man skal læse dem i.. ? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. THE VAMPIRE DIARIES (udgivet på dansk af forlaget Tellerup):
      1. Mørkets brødre.
      2. Kampen.
      3. Raseriet.
      4. Genforening.
      5. Mørkets frembrud.
      6. Skyggesjæle.
      7. Midnat.
      8. Fantomet.
      9. Månesangen.

      Spin-off-serie: THE VAMPIRE DIARIES: STEFANS FORTÆLLING:
      1. Oprindelsen.
      2. Blodrus.
      3. Trangen.

      Slet