tirsdag den 7. december 2010

Fantastisk myrekryb fra 50'erne

I aftes genså jeg THEM! - en af 50'ernes absolut bedste monsterfilm. Instruktøren Gordon Douglas fortæller med stor elegance den fantastiske historie om gigantiske muterede myrer, der først går amok i New Mexicos ørken og som siden flytter ind i stormkanalerne under storbyen Los Angeles.

Det er ikke så underligt, at filmen blev nomineret til en Oscar for bedste special effects - selv om myrerne i dag kan virke kunstige, så er de ekstremt effektivt lavet. Læg hertil et hold gode skuespillere (bemærk Leonard Nimoy i en lille rolle) og et fantastisk score af Bronislau Kaper (der i øvrigt kan fås i en flot genindspilning på cd'en MONSTROUS MOVIE MUSIC).

THEM! hed pudsigt nok POLITIET OG UHYRET på dansk. En af hovedpersonerne er ganske vist en politimand fra New Mexico, men ellers er det forbundspolitiet FBI og det amerikanske militær, der er i frontlinjen i denne film. Og det er imod mere end et uhyre... Selv om det er begrænset hvor mange af de enorme myrer, vi ser i de enkelte scener, får man helt klart en fornemmelse af, at det vrimler med dem.

De første par gange, jeg i sin tid så filmen, har været på tysk TV - selvfølgelig med de gode tyske stemmer. Så vidt jeg husker, blev den sendt flere gange, og det blev hurtigt en af mine favoritter blandt de mange skrækfilm, man kunne se på tysk TV, da jeg var barn. Og den holder stadig flot den dag i dag. THEM! er aldrig udkommet på dvd i Danmark, men man kan bestille en udgave hjem fra England med undertekster på flere sprog - dog ikke dansk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar