lørdag den 31. august 2013

Gode gyserfilm for børn og unge; helst tilladt for dem under 15 år

Jeg har fået en mail fra en læser, der efterlyser gode gysere, man kan vise i en ungdomsinstitution, hvor børnene er under 15 år - og det er faktisk ikke nogen nem opgave at foreslå nogle titler. Man kan selvfølgelig vælge at vise film som GREMLINS, GHOSTBUSTERS, BEETLEJUICE og de to første live-action SCOOBY-DOO-film, der alle har en "tilladt for børn over 11 år"-mærkat på forsiden, men det er måske lidt tamt. Omvendt er det lidt af en jungle med de censur-mærkater.

Lad os lige starte med reglerne. Det er Medierådet for Børn og Unge, der kigger filmene igennem og kommer med deres vurdering af hvilken aldersgrænse, der skal sættes på - uanset om det er til biograferne eller på dvd. Grænserne er:
  • Tilladt for alle.
  • Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år.
  • Tilladt for børn over 11 år.
  • Tilladt for børn over 15 år.
Et filmselskab behøver ikke at sende en film ind til bedømmelse, men det betyder, at den automatisk vil have den strengeste aldersgrænse, nemlig de 15 år. Vi har ikke voksen-censur i Danmark, så der klippes ikke scener ud af filmene. Medierådet for Børn og Unge kan dog optræde som konsulenter, hvis f.eks. et filmselskab er i gang med at lave en film, hvor de kan være i tvivl om hvorvidt bestemte scener kan ende med, at det endelige produkt får klasket et højere censur-mærkat på plakaten.

Nu er censur-mærkaterne vejledende, forstået på den måde, at børn faktisk godt må tage i biografen og se en gyserfilm, der er tilladt for børn over 15 år. Alle børn, der er fyldt 7 år, må nemlig gå ind og se enhver film - blot de følges med en person, der er fyldt 18. Det hedder voksenledsagelse. Hvordan folk så vælger at gøre indenfor hjemmets fire vægge, siger reglerne ikke så meget om - hvis man nu har givet Junior lov til at låne ens DAWN OF THE DEAD-dvd, så er det jo ikke sikkert, at man lige har tid til at se den sammen med ham. Medierådet anerkender, at det ikke er alle børn, der reagerer ens, og derfor er det forældrenes ansvar at sortere lidt i de titler, poderne udsætter sig selv for (selv om vi forældre godt ved, at det er en umulig opgave).

Nå, vi skal tilbage på sporet. Nu ved jeg ikke, hvordan reglerne er i en ungdomsinstitution, men jeg kunne forestille mig, at hvis en voksen medarbejder smækker DAWN OF THE DEAD på storskærmen og ser den sammen med 20-30 unge under 15 år, så tæller det ikke helt som "voksenledsagelse". Så det er nok noget med, at man holder sig på den sikre side, så der i hvert fald ikke bliver ballade med forældrene, hvis lille Anthon pludselig ikke kan sove om natten, fordi han har set en gyser henne i institutionen. Måske kan lille Anthon være en særligt følsom sjæl, men hvis filmen som udgangspunkt har haft den rette alders-mærkat, så burde det altså være OK at vise den for en større forsamling. Man kan i øvrigt finde mange af Medierådets afgørelser på denne hjemmeside.

Hvis jeg lige hurtigt skulle slynge nogle titler ud, så kunne jeg nævne JAWS, POLTERGEIST, THE OTHERS, DRAG ME TO HELL, THE SIXTH SENSE og ARACHNOPHOBIA. Men de står alle med en 15 års-mærkat ude i dvd-butikkerne - også selv om de i andre lande har en lavere censur-grænse. Hvis man er interesseret i at kaste sig over de gode gamle Universal-gysere med f.eks. Dracula, Frankensteins monster og varulven, så er de udgivet med både 11 og 15-års-mærkater på omslaget - det er det rene rod.

Der er flere gakkede eksempler. Hvis jeg nu købte TARANTULA, Jack Arnolds fantastiske edderkoppe-gyser fra 50'erne, hjem på en dvd fra England, så står der en PG-etiket på omslaget. Ifølge den engelske censur-myndighed BBFC, så burde en PG-film ikke kunne skræmme et barn, der er fyldt otte år. Køber man den samme film i en dansk butik, så står der 15 år på forsiden. Helt knald i låget - især fordi selve dvd-skiven er præcis den samme med danske undertekster og det hele; filmselskabet får bare trykt forskellige omslag til de forskellige lande.

Lad os tage endnu et knald i låget-eksempel, nemlig FREDDY VS. JASON. Det er en ekstremt underholdende film med masser af gys, flotte effekter og med to af de største ikoner, vi har haft i genren. Da den gik i de danske biografer, så var det med en 11 års-grænse. Medierådet for Børn og Unge skrev bl.a. at "filmen viser en lang række blodige mord, som kan være skræmmende for børn. Fremstillingen er dog typiske for splatter-genren, og de uhyggelige scener trækkes ikke i langdrag, hvorfor børn over 11 vurderes at kunne klare filmen uden at blive skræmt". Men dvd-udgaven har altså et 15 års-markat på omslaget. Helt tosset, altså...

Så jagten på gode gysere, der er tilladt for børn over 11 år (og som rent faktisk har dette mærkat på dvd-forsiden), er ikke let. Tre hurtige bud er:
  • BØRNEHJEMMET/EL ORFANATO: Spansk gys, der er lidt langsomt fortalt, men den indeholder en del creepy scener. Da omdrejningspunket for gysene er børn, så skal man selvfølgelig lige være OBS på følsomme sjæle blandt publikum. 
  • EIGHT LEGGED FREAKS: Rigtig god skæg og ballade-gyser, der byder på kriblende edderkopper i alle størrelser. Tonen er munter, men der er også fine chok undervejs. 
  • MIDSOMMER: Ganske fin dansk gyser, der dog kredser omkring alvorlige emner - men jeg synes, at den er flot og stemningsfuld. 
Skal der være monstre for alle pengene, så kan man selvfølgelig tage JURASSIC PARK-trilogien og ALIEN VS. PREDATOR (selv om sidstnævnte ikke er ret god, og 2'eren er i øvrigt forbudt for børn under 15 år). Hvis du har andre bud, så meld endelig ind med en kommentar.

16 kommentarer:

  1. Poltergeist var den første jeg tænkte på. Jeg var 14 da den kom op herhjemme, og jeg så den med det samme - kan så ikke huske om den danske biocensur på den dengang var 12 eller 16, men i hvert fald elskede jeg den og den er den dag i dag stadig en af mine yndlingsfilm overhovedet og jeg tror da ikke, at jeg har taget nævneværdig skade ;) Husk også på, at mange film har fået nyt censurprædikat i takt med de ændrede censurregler, tiden vi lever i, osv. Alt andet lige vil jeg mene, at Poltergeist potentielt er mindre traumatiserende end El Orfanato, i førstnævnte overlever familien, moderen redder datteren, etc. I sidstnævnte, not so much. Plus, forældre skulle meget gerne kende deres børn nedre, end en flok (midaldrende) censurryttere, så hvis man som forældre mener, at ens børn kan tåle mosten, så kan de det nok også. Jeg var 11 dengang jeg begyndte at se film forbudt for børn under 16, var 14 da jeg så The Exorcist første gang, osv, og jeg har hverken mareridt eller er mørkeræd.

    SvarSlet
  2. Jeg tror at de fleste unge mennesker støder på gysergenren første gang, når de begynder at komme i teenageårene. Jeg kan ihvertfald huske at en af de første film, som jeg så og kan huske var GREMLINS - jeg har nok været 10-11 år, da min mor lejede den til mig og min søster+en nabodreng... tilsyneladende var det med det blide cover, fordi selvom det hovedsageligt er en komedie også, så har den alligevel nogle skræmmende elementer. Jeg så den dog helt til slut - og jeg elskede den...

    Jeg tænker også på om de animerede film som PARANORMAN, THE CORPSE BRIDE, NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS og FRANKENWEENIE ville være aktuelle? - selvfølgelig er det nok lavet til ikke-nødvendigvis hardcore gyserfanatikkere, men derimod til nogle der ønsker et lille gys i en ung alder...? jeg synes også at serien med dræberdukken, Chucky, kunne være værd at nævne - det er jo med en dreng i hovedrollen, og det kan unge mennesker måske identificere sig selv med? - anyway - jeg ved ikke, måske er der bid?

    SvarSlet
  3. Jeg kommer til at tænke på et par danske film som "Farligt venskab", "Sidste time", "Bag det stille ydre" og "Vikaren", samt film som "Cirque du Freak: The Vampire's Assistent", "Critters", "Black Sheep" og "Fido". Men om de sidste er aldersmæssigt korrekte i DK, tør jeg ikke sige.

    SvarSlet
  4. Jeg har Black Sheep på dansk dvd og den er "15".

    SvarSlet
  5. POLTERGEIST var forbudt for børn under 16 år, da den i sin tid havde dansk biograf-premiere. Nu står den til 15 år, fordi aldersgrænserne er blevet ændret, men den er åbenbart aldrig sendt ind til bedømmelse igen.

    Jeg har ikke set alle de animerede film, men har fået anbefalet bl.a. MONSTER HOUSE.

    FARLIGT VENSKAB, BAG DET STILLE YDRE, VIKAREN og CIRQUE DU FREAK: THE VAMPIRE'S ASSISTANT er i hvert fald til 11 år.

    SvarSlet
  6. Jeg har en nevø på 10 der er meget interesserede i gyserfilm, og han er ret vild med TREMORS/ORMEN og SHAUN OF THE DEAD. Jeg synes også THE MONSTER SQUAD er en fin gyser for den yngre generation, men eftersom den ikke er udgivet uden for USA kan det vel ikke betale sig at anbefale den. Jeg kan heller ikke lige huske hvilken aldersgrænse de nævnte film har fået klistret på coveret!
    Af de animerede "familiegysere" kan jeg klart anbefale MONSTER HOUSE - super underholdende! Og jeg er også ret glad for CORPSE BRIDE, CORALINE, PARANORMAN og HOTEL TRANSYLVANIA.

    SvarSlet
    Svar
    1. Både TREMORS og SHAUN OF THE DEAD har underligt nok en 15 års grænse, selv om de bestemt er gode til målgruppen under 15. Irriterende at THE MONSTER SQUAD ikke er ude på dvd i Danmark. Man kan dog sikkert finde den på vhs i diverse brugt-butikker - det var en af de film, der i den grad var på udsalg for mange år siden (husker at have haft den liggende i en billig pap-kassette).

      Lidt på kanten af genren er HELLBOY også et bud - der er i hvert fald masser af monstre. Den mere fantasy-prægede 2'er er jeg ikke så vild med.

      Slet
    2. "The Monster Squad" har en 15-års-grænse i DK: det havde den på VHS.

      http://www.uncut.dk/show_review.php?review_id=623

      Andre anbefalelsesværdige gysere med 11 års-grænse:

      "Population 436" (2006) (11 år)
      "Red Eye" (2005) (11 år)

      Selvom den ikke helt ryger i gyserboksen ved mig, så indeholder "Dark Shadows" fra 2012 både vampyrer og hekse og den har også en 11 års-rating.

      Slet
    3. Det er helt knald i låget, at THE MONSTER SQUAD står til 15 år i Danmark - i USA er det en PG-13-film.

      Har hverken set POPULATION 436, RED EYE eller DARK SHADOWS, men tak for tippene.

      Slet
  7. Hvad med de første to Frankenstein fra Universal - de er ikke så voldsomme og har et solidt glimt i øjet. Men måske er de for gammeldags til dem der er børn i dag?

    Poltergeist sked jeg nærmest i buksen over da jeg så den - vistnok 33 år gammel ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har lige gravet mine gamle Universal Legacy Collection-bokse frem med THE WOLF MAN, FRANKENSTEIN, DRACULA og CLASSIC MONSTERS, og der står 15 år på det hele. Absurd! Mange af dem ville ellers lige været noget for målgruppen, selv om nogle måske vil opleve dem som gammeldags.

      Slet
    2. Jeg lånte min nevø FRANKENSTEIN boksen til en campingtur, men den kom ret prompte retur med en kommentar om, at de film var ret kedelige!! Ligeledes blev KING KONG anno 1933 heller ikke så godt modtaget som KING KONG anno 2005! Der sker åbenbart for lidt, og så er de i sort/hvid...
      Men at FRANKENSTEIN og Co. bærer et 15 mærkat er (som du siger) absurd, men tror måske det er filmselskaberne der er dovne - de gider ikke sende filmene til bedømmelse, og sætter bare et 15 mærkat på, for at være på den sikre side... der er jo alligevel kun et lille publikum til den slags film i Danmark!

      Slet
  8. Her lige et par forslag, skal siges at jeg ikke kender aldersgrænserne.
    THE SEVENTH SIGN, SILVER BULLET, VANISHING ON 7TH STREET, DEVIL, PIRANHA, THE FOG, BODY SNATCHERS, KOLLEGIET, THE VILLAGE, ORCA, FIRESTARTER, CHRISTINE, THE HAUNTING, KAT, CUJO. Men jeg kan også være HELT galt på den :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Bedre held næste gang. LOL. Jeg slog halvdelen af de film op og de har stort set alle sammen en aldersgrænse på 15 år. Orca er 11. Jeg stoppede ved Christine.

      Derhjemme kunne man jo sige, at det ikke gør så meget, men når det som her skal bruges i en ungdomsinstitution, så er det nok vigtigt at overholde grænserne i tilfælde at, at nogle forældre skulle blive sure og klage eller lægge sag an.

      Slet
  9. @Zimba - Respekt fordi du gad det! Jeg synes ellers jeg havde udvalgt gode gysere uden ret meget vold/blod, og synes ikke jeg selv var særlig gammel da jeg så flere af dem og virkelig nød dem. F.eks ville jeg jo tro, at en film som BØRNEHJEMMET (nævnt tidligere) er meget mere skræmmende for børn end f.eks CHRISTINE.
    Men jeg er åbenbart helt galt på den :-) Skal siges at jeg ikke har nogen børn selv og det er sgi svært at huske hvad der var fedt som 11 årig når man er 45! ;o)

    SvarSlet
  10. Forleden så jeg Disney-gyseren THE WATCHER IN THE WOODS, der er ganske fin, selv om skuespillerne overspiller helt vildt. Kan ikke gennemskue om filmen nogensinde har været oppe i de danske biografer, men den engelske dvd har i hvert fald danske undertekster. Overvejer dog at købe den amerikanske dvd, da man her får nogle alternative slutninger, der umiddelbart virker mere interessante end den, der kom med i den endelige udgave.

    SvarSlet