Viser opslag med etiketten Gys for børn. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Gys for børn. Vis alle opslag

søndag den 24. marts 2019

Scooby-Doo bliver snart 50, men den frygtsomme hund lever stadig i bedste velgående

Den 13. september i år vil det være 50 år siden, at den første episode af SCOOBY-DOO, WHERE ARE YOU! blev sendt på amerikansk TV - men den frygtsomme hund er stadig på spøgelses- og monsterjagt. Et af de seneste eventyr er SCOOBY-DOO! AND THE CURSE OF THE 13TH GHOST fra i år. Netop Scooby-Doo kan være et tilbud til ungerne, hvis de gerne vil se noget gys, der ikke er alt for uhyggeligt. Den 4. april udkommer SCOOBY-DOO! AND THE CURSE OF THE 13TH GHOST på dvd her i Danmark, men hvis man køber den til sine mindre børn, skal man lige være opmærksom på, at den ikke indeholder dansk tale.

lørdag den 24. juni 2017

Freddy og monstrene vender tilbage

Man kan ikke komme udenom, at en af giganterne i den danske børne-litteratur er Dennis Jürgensen. Selv har jeg aldrig været den store fan, men jeg har læst en god del af forfatterskabet - nok mest af professionel interesse. Blandt dem er bøgerne om Freddy og monstrene, hvor jeg ikke så meget har bidt mærke i historierne, men hvor drengen Freddys horror-interesse og hans desperate jagt på et eksemplar af tegneserie-hæftet SLIM nr. 7 er et fascinerende element. Fem bøger kom der i sin tid: BALLADEN OM DEN FORSVUNDNE MUMIE, BRÆDDER TIL DRACULAS KISTE, BØVSEDRAGERNES HEMMELIGHED, BLODSPOR I TRANSSYLVANIEN og BØVL MED BANDAGERNE.

Nutildags har Dennis Jürgensen blandt andet travlt med at skrive voksenkrimier, men det betyder ikke, at det er slut med Freddy og monstrene. Den 21. august udkommer fem helt nye bøger på forlaget Tellerup, nemlig BORIS TABER HOVEDET, FILM PÅ SLOTTET, DRACULA ER TØRSTIG, DEN MØRKE MOSE og DEN NYE VAGT. Forfatteren er denne gang Jesper W. Lindberg, og der er tale om læs let-bøger med et passende lixtal. På omslaget præsenteres serien som DENNIS JÜRGENSENS FREDDY & MONSTRENE.

torsdag den 22. juni 2017

NÅR EN DRAGE DRAGER UD: Hyggelige og uhyggelige rim for små skrækfans

Horrorfans med børn har formentlig oplevet, at ungerne på et eller andet tidspunkt fatter interesse for de grumme ting og sager, man har stående på hylderne. Og så er det jo ikke lige CANNIBAL HOLOCAUST, man hiver frem som det første, når de små skal introduceres til den skræmmende genre. Heldigvis findes der gode alternativer, der både er hyggelige og uhyggelige på samme tid, og et af de spritnye eksempler er NÅR EN DRAGE DRAGER UD med tekst af Mads L. Brynnum og illustrationer af Mads H. Johansen.

På bagsiden kan man læse at "NÅR EN DRAGE DRAGER UD er en rimbog om sultne zombier, vattede vampyrer, triste trolde og andre sjove og lidt uhyggelige monstre". I bogen tages alskens monstre og andre væsener fra folketroen og mytologien under behandling, og vi møder selvfølgelig også vampyren, varulven, zombie og alt det andet, der gennemsyrer horror-genren.

Rimene er skrevet med et glimt i øjet, men der er bestemt også kant. I rimet om lindormen kan man læse følgende:

"Men klø mig lidt bag øret
Det gør mig frygt'ligt glad
Så lader jeg dig leve
... indtil aftensmad"

Undervejs er der selvfølgelig også humor. Om varulven hedder det f.eks.:

"Når månen går ned, bliver jeg atter normal
så bliver jeg for alvor balstyrisk og gal
For når jeg bli'r menneske og natten bli'r dag
Glemmer jeg hvor mine bukser blev af"

I alt 20 forskellige monstre og skræmmende væsener præsenteres i bogen. Ikke alle rimene er lige i skabet, men de er generelt fin og munter læsning, og Mads H. Johansens illustrationer er stemningsfulde. Dem er jeg sikker på, at de små læsere vil finde stor glæde ved at gå på opdagelse i. Som ekstramateriale er der ni skitser med tekst og tegninger - det var de uhyrer, der ikke lige klarede cuttet og kom med i selve bogen. En rigtig god detalje. Så når dine unger ikke længere gider at høre HALFDANS ABC, så er NÅR EN DRAGE DRAGER UD et glimrende alternativ.

Bogen er venligst stillet til rådighed af forlaget Calibat.

fredag den 9. december 2016

Hov, der var jo lige GÅSEHUD nr. 11

Jeg var inde i mit lokale antikvariat, og tog den hurtige rundtur blandt westerns, krimier, sci-fi- og fantasy-paperbacks samt børnebøgerne. Blandt sidstnævnte fandt jeg bind 11 i R.L. Stines GÅSEHUD-serie med titlen "Den forheksede maske". Da jeg for lidt over et år siden deltog i Collectors Market på Blodig Weekend-festivalen, havde jeg en lille håndfuld R.L. Stine-bøger med. De blev købt af en fan, der fortalte, at han havde samtlige GÅSEHUD-bøger, bortset fra nr. 11.

Det huskede jeg tilfældigvis, da jeg stod i antikvariatet, og slog derfor kløerne i bogen. Nu havde den pågældende fan i mellemtiden selv opstøvet "Den forheksede maske", men det er cool nok. Det er sjovt at have GÅSEHUD-bøger stående på hylden, og hvis jeg endnu engang deltager i Collectors Market, så skal jeg jo have nogle varer med. Det kunne måske være GÅSEHUD nr. 11.

I øvrigt var jeg for en uges tid siden inde i boghandel, hvor en mor og hendes søn kiggede på bøger. Han skulle for alvor i gang med at læse selv, og ekspedienten forslog et eller andet i en serie, jeg aldrig havde hørt om. Jeg tillod mig at foreslå GÅSEHUD og fortalte, at min datter havde slugt en hel masse af dem, da hun var yngre. Det vakte en smule interesse, men jeg tror, at det endte med at være første bind af en action-fantasy-serie, der blev købt. Men jeg prøvede da ...

onsdag den 8. juni 2016

Gys ... GOOSEBUMPS!

Nej, jeg har ikke fået set GOOSEBUMPS-filmen endnu, men jeg får hellere får det gjort, selv om mange siger, at den er ringe. Men her er en af de nyere bøger fra den myreflittige R.L. Stine. Cool forside, må man sige ...

fredag den 29. april 2016

MARERIDTSFABRIKKEN OG ANDRE RÆDSLER af John Kenn Mortensen: Skræmmende digte og endnu mere uhyggelige tegninger

Der findes en floskel, der lyder: Ubeskrivelige rædsler. Den bruges ofte i forbindelse med reportager fra krigszoner eller katastrofer; sjovt nok gerne med udpenslede gengivelser af netop de rædsler, der ikke umiddelbart kunne beskrives. I forfatteren H.P. Lovecrafts skriverier kan man støde på ord som immemorial, indescribable, nameless, unmentionable, unnamable og unutterable - ord, der alle antyder, at man står over for rædsler af uhyrlige proportioner.

Men så er der jo en anden floskel, der påpeger, at et billede siger mere end tusind ord, og ved at bruge billeder kan man måske komme tættere på en forståelse af de rædsler, der ikke alene omgiver os i virkelighedens verden, men også af dem, der findes i fantasiens univers. Og i de senere år har vi haft en helt unik adgang til de ubeskrivelige rædsler, nemlig i kraft af John Kenn Mortensens fænomenale tegninger. Han brød igennem med de fascinerende POST-IT MONSTRE, hvor en ganske almindelig kontorartikel blev vakt til live på den mest skræmmende facon.

Nu er han aktuel med MARERIDTSFABRIKKEN OG ANDRE RÆDSLER, der er noget så usædvanligt som en illustreret digtsamling, hvor små uhyggelige vers er krydret med endnu mere uhyggelige tegninger. En tekst lyder f.eks:

Der dukker en lille pige op i elevatoren efter et strømsvigt
hun står lige bag dig og hun har ikke noget ansigt

Kort, kontakt og creepy som bare pokker - og når vi så får illustrationen oveni, så kan man godt mærke de små nakkehår rejse sig. Det fantastiske ved John Kenn Mortensens arbejde er den enorme variation. Ikke to tegninger ligner hinanden, og uhyggen, monstrene og situationerne varieres i det uendelige. Enkelte steder er der små referencer til horrorfilm, så undervejs i læsningen kan man f.eks. støde på en Jason-maske.

Men ellers er John Kenn Mortensen helt sin egen, og selv med blot to linjers tekst og en tegning, kan han skabe en fortælling, hvor man sagtens kan forestille sig det, der skete før, og det, der vil ske lige om lidt. Og selv om dette måske kan opfattes som en børnebog, så er der solidt stof til de værste mareridt for både store og små. Der er f.eks. en tegning med edderkopper, der næsten ikke er til at ryste af sig.

MARERIDTSFABRIKKEN OG ANDRE RÆDSLER indeholder 34 rædselsdigte i alt, hvoraf de 33 præsenteres på hvert deres opslag. Det 34. fungerer som en slags rammefortælling, der indleder og afslutter bogen - og det er selvfølgelig med en isnende kold og makaber pointe. Så hvis du har smag for rædsler - både de unævnelige og dem, der kan sættes ord på - så er dette en bog for dig.

MARERIDTSFABRIKKEN OG ANDRE RÆDSLER, 104 sider, hardcover, pris: 149,95 kr. Udgivet af forlaget Carlsen, der venligst har stillet bogen til rådighed til denne anmeldelse.

lørdag den 10. oktober 2015

R.L. Stines GÅSEHUD vender tilbage på dansk

R.L. Stines GOOSEBUMPS lever og har det godt. Siden den første bog blev udgivet i USA i 1992, er det væltet ud med titler til glæde og gys for børn i hele verden. Også i Danmark har vi haft GOOSEBUMPS-feber. Et par titler kom ud i midt i 90'erne uden at bide sig fast, men fra 1999 og frem gik det stærkt. 44 titler nåede at komme fra Borgens Forlag under den danske fællestitel GÅSEHUD, og hele 350.000 bind skulle være blevet solgt herhjemme i den periode.

I 2009 forsøgte Borgen sig med med de 12 bind i serien GÅSEHUD HORRORLAND, og i den forbindelse blev flere af de gamle titler genoptrykt som GÅSEHUD CLASSIC. Siden har der været stille omkring bøgerne, i hvert fald på dansk, selv om den myreflittige R.L. Stine trofast har skrevet videre i USA og har fået udgivet bog efter bog i diverse serier. Og selv den dag i dag udkommer GOOSEBUMPS ovre på den anden side af Atlanten.

Men nu melder Gyldendal sig på banen, og de har nu genudgivet fem af R.L. Stines klassiske GOOSEBUMPS-bøger, og der skulle være flere på vej. De fem titler er DUKKERNES NAT, MONSTERBLOD, MIN NABO ER ET SPØGELSE, DEN FORHEKSEDE MASKE og VARULVEN FRA FEBERSUMPEN. Anledningen til genudgivelsen er selvfølgelig den nye biograffilm med Jack Black i hovedrollen. Selv om denne lige har fået skubbet sin danske premiere til slutningen af januar, så ændrer det ikke noget ved, at der formentlig er en helt ny generation af unge læsere, der aldrig har været i nærheden af en R.L. Stine-bog, og derfor med glæde vil kaste over disse genoptryk. Bøgerne er i øvrigt nogle lækre hardcover-udgaver.

Jeg var faktisk ikke klar over, at GÅSEHUD ville vende tilbage til det danske marked, men i går blev jeg ringet op af P1 EFTERMIDDAG, der ledte efter GOOSEBUMPS-fans. En sådan kunne jeg ikke lige levere, men jeg endte så selv med at blive interviewet til radioen om R.L. Stine og hans fascinerende univers af monstre, uhyggelige bugtalerdukker, skræmmende masker og andre makabre ting. Jo, GOOSEBUMPS lever og har det godt. 

onsdag den 22. april 2015

Giv et bidrag: H.P. Lovecrafts Cthulhu Mythos-univers forvandlet til alfabet-bog for børn

De fleste af os kender nok HALFDANS ABC, enten fordi vi har fået den læst op som små, eller fordi vi har læst den op for vores egne unger. Men ville det ikke være cool med en horror-ABC? Eller endnu vildere ... en ABC baseret på H.P. Lovecrafts Cthulhu Mythos-univers? Det er lige præcis det, som den danske komiker og spildesigner Mads Brynnum har sat sig for at få skabt.

MYTHOS ABC vil fra A til Z præsentere et monster eller noget andet skræmmende fra Lovecrafts bizarre verden, selvfølgelig sat på rim, så man allerede i en tidlig alder kan introducere de små for rædslernes vidunderlige verden. Tanken er, at MYTHOS ABC både skal udkomme på dansk og engelsk, og i den danske udgave kommer bogstaverne æ, ø og å selvfølgelig med.

Nu er det ikke bare lige noget man gør at udgive sådan en bog. De små rim skal selvfølgelig illustreres, og så er der selve den fysiske produktion af bøgerne. Derfor har Mads Brynnum sat gang i et crowdfunfing-projekt for at samle midler til at få MYTHOS ABC på gaden. Målet er i første omgang beskedne 5000 dollar, og du kan give et bidrag på denne Indiegogo-side.

torsdag den 26. februar 2015

NR. 7: Dansk gyser-serie er RIGET for børn

Der holdes seance i den skumle gymnastiksal. Foto: Martin Dam Kristensen/DR
Tegneren, forfatteren og instruktøren John Kenn Mortensen er en flittig herre, der tilmed er vild med gyserfilm - så vild, at han har skabt en horror-serie for børn til DR Ultra. Den hedder NR. 7. Selv om vi her ikke møder de ekstremt skræmmende og fascinerende monstre, der befolker tegnerens post-it-blokke, så er der alligevel garanti for både chok og gåsehud, når man ser de seks afsnit, serien består af.

Ole bor sammen med sin mor og sin autistiske lillesøster Agnes et sted i Danmark. Ole bedste ven Jamie er besat af det overnaturlige, og da Agnes en morgen proklamerer, at der vil ske en ulykke i "det store rum", tager Jamie det som et varsel. Samme dag eksploderer et gasrør i skolens gymnastiksal, og det skal selvfølgelig undersøges nærmere. Jamie mener at have set - og filmet - et spøgelse i gymnastiksalen, men da beviset befinder sig på en mobiltelefon, der bliver overpisset og smadret af nogle bøller, må der tages andre metoder i brug for at komme ind på livet af skolens hemmeligheder.

Det er især karakteren Ole, der filmer hele tiden. Foto: Martin Dam Kristensen/DR
Det er altid en balancegang at lave gys til børn. Selv om mange børn elsker en god skrækfortælling, så kan det på en ene side hurtigt blive for plat og på den anden side blive alt for voldsomt. Nogle har måske sneget sig til at se SAW og mere fra samme blodige skuffe, og det er fint nok, hvis de kan holde det ud. Men for en del betyder det nok noget, at gyset har et passende niveau, og at de kan se det uden hele tiden at skulle holde øje med om deres forældre opdager, at de ser det. NR. 7 befinder sig i hvert fald i den mildere ende af skalaen, men serien har bestemt sine skræmmende højdepunkter.

Ole har masser af seje filmplakater på sit værelse. Foto: Martin Dam Kristensen/DR
NR. 7 er lavet som found footage, hvor det især er drengen Ole, der leverer optagelserne, fordi han er ved at lave en dokumentar om livet i Udkantsdanmark. Hans værelse er i øvrigt plastret til med filmplakater. Jamie drømmer til gengæld om at kunne dokumentere de paranormale fænomener, og her får han god hjælp fra Ole, der er velforsynet, når det gælder aflagte kameraer og mobiltelefoner. Undervejs får vi selvfølgelig en del hvorfor filmer du det?-replikker, men det kan nok ikke undgås. Skuespillerne gør det godt - både de store og de små, selv om Martin Hempel Barkholt måske lige kammer lidt over i rollen som Jamie. Men børnene er under alle omstændigheder skildret væsentlig mere realistisk og nuanceret, end man oplever det i f.eks. KRUMMERNE eller Dennis Jürgensens bøger.

Skolens kælder gemmer på mange hemmeligheder. Foto: Martin Dam Kristensen/DR
Store dele af handlingen i NR. 7 foregår i en kælder, og i begyndelsen af hvert afsnit dukker John Kenn Mortensen op med en lille intro, mens han går i en skummel gang. Det virker helt Lars von Triersk, og man får en oplevelse af, at dette er en slags RIGET for børn; især fordi instruktøren bruger en sætning som "mig bekendt er der i hvert fald aldrig nogen, der er døde af et enkelt lille mareridt" som et gennemgående slogan. Det er rigtig fint. Og så skal jeg lige nævne, at selv om NR. 7 ikke er proppet med lårklaskende humor, så glæd dig til scenen med nødderne - den er ganske enkelt verdensklasse.
 
NR. 7, Danmark, 2015. Instruktion: John Kenn Mortensen. Medvirkende: Albert Rudbeck Lindhardt, Martin Hempel Barkholt, Emma Emilia Carla Rasmussen, Liv Brandorf, Trine Appel.

mandag den 23. juni 2014

Pas på de lollandske vampyrer

Den her ser sjov ud. John Kenn Mortensen er manden bag de creepy, uhyggelige og makabre post-it-monster-tegninger, og nu har han så en roman på vej. Den hedder DE UTILPASSEDE - ET BLODIGT EVENTYR FRA UDKANTSDANMARK, og den udkommer den 29. september på forlaget Carlsen. Handlingen lyder som følger:

Lolland. Ligner en lort, der ikke vil skylles ud. Og nu skvulper den bare rundt i røven på resten af Danmark. Det er her, Johan bor. Det er her, han er født og opvokset. Der er også en overhængende fare for, at det er her, han snart vil ende sine dage i hænderne på landsbybøllen Jackie, eller som offer for en lollandsk vampyr. Der er nemlig sket det, at hele Lollands voksne befolkning er blevet forvandlet til vampyrer. Kan det blive værre? 

ADVARSEL! Denne bog indeholder bandeord, heavy metal, døde undulater, mennesketomme landsbyer, afhuggede hoveder, hekse, utilpassede unge, uhygge, generelt ubehag, spandevis af blod, en lille smule kærlighed og rigtig, rigtig mange vampyrer.

søndag den 3. november 2013

Nye zombie-gys for børn

Jeg ved ikke hvor mange af denne blogs læsere, der har børn, eller som kender børn, der var klædt ud som zombier her til Halloween. Eller hvor ofte I har oplevet, at de små purke har kigget nysgerrigt på zombie-filmenes makabre forside i jeres samling - eller som tilfældigvis lige driver langsomt gennem stuen, mens I sidder og ser THE WALKING DEAD. De levende døde er alle vegne, og der er ingen tvivl om, at ungerne også er lidt fascineret af de væmmelige væsener - selv om de er klamme og ulækre.

Nu findes der heldigvis tilbud til disse zombie-nysgerrige drenge og piger. Forfatteren Nicole Boyle Rødtnes har netop fået udgivet de to første bind i serien ZOMBIE-JÆGER på forlaget Alvilda. Titlerne er ZOMBIE-JÆGER 1: SORT BLOD og ZOMBIE-JÆGER 2: KNUSTE KRANIER. Bøgerne handler om Alo og Ava, der har mistet deres forældre til zombierne. Nu bor de i et nedlagt tivoli sammen med en gruppe andre overlevende. Bøgerne er illustreret af Bodil Bang Heinemeier, der også lavet forsiderne. Aldersgruppen angives som værende fra 10 år. Bog 3 og 4 i serien skulle udkomme til foråret.

Benni Bødker har skrevet masser af gys for børn, og han er nu aktuel med zombie-serien ZOMBIE CITY på sit eget forlag Corto, som han driver sammen med Karen Vad Bruun. De to første bøger i serien hedder ZOMBIE CITY: DE DØDES BY og ZOMBIE CITY: ALENE I MØRKET. De handler om Chris, der forsøger at overleve i en verden fyldt med levende døde. Simon Bukhave har leveret illustrationerne til bøgerne, der henvender sig til aldersgruppen 9 til 12 år. De to næste bind udkommer i 2014.

tirsdag den 8. oktober 2013

R.L. Stine fylder 70 år i dag

Den amerikanske forfatter R.L. Stine kan i dag fejre sin 70 års fødselsdag. Stine kaldes også for "børnelitteraturens Stephen King", og hvis man ser på hans salgstal, så er vi i hvert fald oppe i den samme liga. Mere end 400 millioner eksemplarer af hans bøger er blevet langet over disken - og det tal stammer endda fra 2008.

Stine er først og fremmest kendt for de mange GOOSEBUMPS-bøger, hvoraf en god del af dem er kommet på dansk (under fællestitlen GÅSEHUD), men han har skrevet et hav af bøger i andre serier. Og tempoet er ikke blevet sat ned - det vælter stadig ud med skræmmende historier fra hans hånd.

lørdag den 31. august 2013

Gode gyserfilm for børn og unge; helst tilladt for dem under 15 år

Jeg har fået en mail fra en læser, der efterlyser gode gysere, man kan vise i en ungdomsinstitution, hvor børnene er under 15 år - og det er faktisk ikke nogen nem opgave at foreslå nogle titler. Man kan selvfølgelig vælge at vise film som GREMLINS, GHOSTBUSTERS, BEETLEJUICE og de to første live-action SCOOBY-DOO-film, der alle har en "tilladt for børn over 11 år"-mærkat på forsiden, men det er måske lidt tamt. Omvendt er det lidt af en jungle med de censur-mærkater.

Lad os lige starte med reglerne. Det er Medierådet for Børn og Unge, der kigger filmene igennem og kommer med deres vurdering af hvilken aldersgrænse, der skal sættes på - uanset om det er til biograferne eller på dvd. Grænserne er:
  • Tilladt for alle.
  • Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år.
  • Tilladt for børn over 11 år.
  • Tilladt for børn over 15 år.
Et filmselskab behøver ikke at sende en film ind til bedømmelse, men det betyder, at den automatisk vil have den strengeste aldersgrænse, nemlig de 15 år. Vi har ikke voksen-censur i Danmark, så der klippes ikke scener ud af filmene. Medierådet for Børn og Unge kan dog optræde som konsulenter, hvis f.eks. et filmselskab er i gang med at lave en film, hvor de kan være i tvivl om hvorvidt bestemte scener kan ende med, at det endelige produkt får klasket et højere censur-mærkat på plakaten.

Nu er censur-mærkaterne vejledende, forstået på den måde, at børn faktisk godt må tage i biografen og se en gyserfilm, der er tilladt for børn over 15 år. Alle børn, der er fyldt 7 år, må nemlig gå ind og se enhver film - blot de følges med en person, der er fyldt 18. Det hedder voksenledsagelse. Hvordan folk så vælger at gøre indenfor hjemmets fire vægge, siger reglerne ikke så meget om - hvis man nu har givet Junior lov til at låne ens DAWN OF THE DEAD-dvd, så er det jo ikke sikkert, at man lige har tid til at se den sammen med ham. Medierådet anerkender, at det ikke er alle børn, der reagerer ens, og derfor er det forældrenes ansvar at sortere lidt i de titler, poderne udsætter sig selv for (selv om vi forældre godt ved, at det er en umulig opgave).

Nå, vi skal tilbage på sporet. Nu ved jeg ikke, hvordan reglerne er i en ungdomsinstitution, men jeg kunne forestille mig, at hvis en voksen medarbejder smækker DAWN OF THE DEAD på storskærmen og ser den sammen med 20-30 unge under 15 år, så tæller det ikke helt som "voksenledsagelse". Så det er nok noget med, at man holder sig på den sikre side, så der i hvert fald ikke bliver ballade med forældrene, hvis lille Anthon pludselig ikke kan sove om natten, fordi han har set en gyser henne i institutionen. Måske kan lille Anthon være en særligt følsom sjæl, men hvis filmen som udgangspunkt har haft den rette alders-mærkat, så burde det altså være OK at vise den for en større forsamling. Man kan i øvrigt finde mange af Medierådets afgørelser på denne hjemmeside.

Hvis jeg lige hurtigt skulle slynge nogle titler ud, så kunne jeg nævne JAWS, POLTERGEIST, THE OTHERS, DRAG ME TO HELL, THE SIXTH SENSE og ARACHNOPHOBIA. Men de står alle med en 15 års-mærkat ude i dvd-butikkerne - også selv om de i andre lande har en lavere censur-grænse. Hvis man er interesseret i at kaste sig over de gode gamle Universal-gysere med f.eks. Dracula, Frankensteins monster og varulven, så er de udgivet med både 11 og 15-års-mærkater på omslaget - det er det rene rod.

Der er flere gakkede eksempler. Hvis jeg nu købte TARANTULA, Jack Arnolds fantastiske edderkoppe-gyser fra 50'erne, hjem på en dvd fra England, så står der en PG-etiket på omslaget. Ifølge den engelske censur-myndighed BBFC, så burde en PG-film ikke kunne skræmme et barn, der er fyldt otte år. Køber man den samme film i en dansk butik, så står der 15 år på forsiden. Helt knald i låget - især fordi selve dvd-skiven er præcis den samme med danske undertekster og det hele; filmselskabet får bare trykt forskellige omslag til de forskellige lande.

Lad os tage endnu et knald i låget-eksempel, nemlig FREDDY VS. JASON. Det er en ekstremt underholdende film med masser af gys, flotte effekter og med to af de største ikoner, vi har haft i genren. Da den gik i de danske biografer, så var det med en 11 års-grænse. Medierådet for Børn og Unge skrev bl.a. at "filmen viser en lang række blodige mord, som kan være skræmmende for børn. Fremstillingen er dog typiske for splatter-genren, og de uhyggelige scener trækkes ikke i langdrag, hvorfor børn over 11 vurderes at kunne klare filmen uden at blive skræmt". Men dvd-udgaven har altså et 15 års-markat på omslaget. Helt tosset, altså...

Så jagten på gode gysere, der er tilladt for børn over 11 år (og som rent faktisk har dette mærkat på dvd-forsiden), er ikke let. Tre hurtige bud er:
  • BØRNEHJEMMET/EL ORFANATO: Spansk gys, der er lidt langsomt fortalt, men den indeholder en del creepy scener. Da omdrejningspunket for gysene er børn, så skal man selvfølgelig lige være OBS på følsomme sjæle blandt publikum. 
  • EIGHT LEGGED FREAKS: Rigtig god skæg og ballade-gyser, der byder på kriblende edderkopper i alle størrelser. Tonen er munter, men der er også fine chok undervejs. 
  • MIDSOMMER: Ganske fin dansk gyser, der dog kredser omkring alvorlige emner - men jeg synes, at den er flot og stemningsfuld. 
Skal der være monstre for alle pengene, så kan man selvfølgelig tage JURASSIC PARK-trilogien og ALIEN VS. PREDATOR (selv om sidstnævnte ikke er ret god, og 2'eren er i øvrigt forbudt for børn under 15 år). Hvis du har andre bud, så meld endelig ind med en kommentar.

tirsdag den 12. februar 2013

Ny dansk paranormal thriller for børn

Det danske filmselskab Copenhagen Bombay er gået sammen med POST IT-MONSTRE-tegneren John Kenn Mortensen om en paranormal thriller for børn, der får titlen NR. 7. Det skriver DR. Filmen skal have premiere til efteråret, og bliver lavet efter et sæt nye regler for børnefilm, som Copenhagen Bombay har sat op. De er som følger:
  1. Filmene skal udvikles i samarbejde mellem Copenhagen Bombay og forfattere. Derefter vælger de to parter en instruktør. 
  2. Det er realfilm, ikke animationsfilm. 
  3. Filmen skal rettes til biograferne. 
  4. Målgruppen er 7-12 år. 
  5. Historien må ikke tage udgangspunkt i emnet død. 
  6. Filmene må ikke koste mere end 5 mio kroner.

onsdag den 31. oktober 2012

Gys med Glargaard... ganske gratis

Skuespilleren Poul Glargaard, der døde sidste år, lavede i 80'erne en stribe kassettebånd med uhyggelige historier. Mange er vokset op med disse skræmmende fortællinger og der har derfor blandt de mange fans været en hektisk jagt efter en komplet samling. Det var nemlig kun halvdelen af dem, der kom på denne dobbelt-cd, du kan se foroven.

Nu har skuespillerens datter Mette fået tilladelse fra komponisten James Price (der spillede musik og lavede lydeffekter til historierne) til at lægge dem gratis ud på nettet. De er blevet renset af lydteknikeren Allan Mikkelsen og der vil blive lagt nye historier ud hver onsdag på denne hjemmeside. Indtil videre kan du hente DRACULA og DET MYSTISKE SPEJL.

torsdag den 18. oktober 2012

GOOSEBUMPS-tv-serien nu som dvd-boxsæt

Selv om TV-serie-udgaven af R.L. Stines GOOSEBUMPS-bøger ikke er det store sus, så er der nok mange, der husker at have set et afsnit eller to; eller som måske har børn, der har været vilde med serien, fordi de også har læst bøgerne. En overgang væltede det jo ud med GOOSEBUMPS-bøger - også her i landet, hvor serien hed GÅSEHUD.

På dvd har det været sparsomt med udgivelser af TV-serien. I USA har de været så fedtede, at mange afsnit er udkommet på enkeltstående dvd'er - og et afsnit varer altså ikke mere end 22 minutter! Men nu udkommer serien endelig i den form, der giver mening for de fleste, nemlig i et boxsæt med en hel sæson. Det er Koch Media i England, der den 26. november udgiver hele sæson 1 (hvilket vil sige 19 afsnit). Jeg har ikke set nogle angivelser vedrørende undertekster på boxsættet, så måske er der ikke nogen.

søndag den 14. oktober 2012

Giv en uhyggelig bog væk til Halloween

Forfatteren Neil Gaiman har lanceret en ny tradition til Halloween, der måske kan få endnu flere til at læse uhyggelige historier. All Hallow's Read går ganske enkelt ud på, at man ud over at give slik til de trick-or-treaters, der måtte komme forbi, så forærer man dem også en uhyggelig bog. Det kan være bøger, du har købt som nye eller brugte eller nogle bøger, du har stående, men sagtens kan undvære.

Projektet går i det hele taget ud på at forære andre en skræmmende bog, så man er selvfølgelig også velkommen til at finde bøger til voksne familiemedlemmer eller venner. Du kan læse mere om All Hallow's Read her.

mandag den 30. juli 2012

PARANORMAN er ikke for små børn

De kommende måneder får hele tre animationsfilm premiere i de danske biografer, hvor yngre skræk-fans kan få deres lyst styret. Det er Chris Butler og Sam Fells PARANORMAN, Genndy Tartakovskys HOTEL TRANSYLVANIA og Tim Burtons FRANKENWEENIE. Den første film i bifferne er PARANORMAN, der lander den 20. september.

Den har nu været en tur omkring Medierådet for Børn og Unge for at få en aldersgrænse, og det er efter eksperternes mening ikke en film for små børn. PARANORMAN bliver nemlig forbudt for børn under 11 år. Her er et uddrag af begrundelsen (jeg har klippet de værste spoilere ud):

"Filmen foregår i et animationsunivers befolket med døde og zombier. I flere scener ser man zombier, der forfølger angste mennesker. ... Selvom filmen har flere sjove elementer, og filmens hovedkarakter er stærk og handlekraftig, vurderes det alligevel, at filmen vil kunne virke skræmmende på børn under 11 år".

I både USA og England har PARANORMAN fået en PG-rating, hvilket herhjemme nok svarer til en "Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år"-vurdering. Men den er åbenbart lidt mere barsk, end man skulle tro. Under alle omstændigheder ser den spændende ud, og jeg glæder mig til at se den.

tirsdag den 12. juni 2012

LEGO bygger et hjemsøgt hus

Måske skulle man begynde at samle på LEGO. En af deres nye serier hedder Monster Fighters, hvor det vrimler med vampyrer, varulve og zombier. Der er allerede kommet flere æsker i serien, men i sensommeren suppleres der med et fantastisk flot hjemsøgt hus i tre etager. Wow. I denne herlige video fortæller designeren Adam om sin fascination for gamle skrækfilm og han tager os med på en rundtur i huset. Jeg ved faktisk ikke om Monster Fighters-æskerne også bliver solgt i Danmark, men ellers er det jo bare med at bestille hjem fra udlandet. Man skal dog være parat til at slippe et beløb på den smertefulde side af 1000 kroner for at få fingre i huset (prisen varierer alt efter hvor man køber det). Kilde: Dread Central

mandag den 11. juni 2012

Dagens forside-fund på nettet: R.L. Stine skriver om meget uhyggelige havenisser

Det her er godt nok creepy - også selv om det er en bog for børn. R.L. Stines GOOSEBUMPS MOST WANTED: PLANET OF THE LAWN GNOMES udkommer i USA den 1. oktober på forlaget Scholastic.