Store dele af den historie kan man nu læse om i PAPERBACKS FROM HELL: THE TWISTED HISTORY OF '70s AND '80s HORROR FICTION af Grady Hendrix. Bogen har han lavet sammen med Will Errickson, som via bloggen Too Much Horror Fiction har gjort et stort arbejde for at dokumentere den bølge af horror-litteratur, der prægede populær-kulturen i et par årtier, før alt døde ud og læserne i stedet overgav sig til thrillers om intelligente seriemordere.
Grundlaget for hele horror-paperback-fænomenet synes at være tre bøger fra sidst i 60'erne til først i 70'erne, nemlig Ira Levins ROSEMARY'S BABY, Thomas Tryons THE OTHER og William Peter Blattys THE EXORCISTFør det hele gik amok havde de amerikanske forlag haft en del succes med bøger med et gotisk twist, gerne noget med kvinder, der giftede sig med mystiske rigmænd eller adelsmænd, der boede i store skumle huse fyldt med hemmeligheder. Senere kom mere pulp-agtige historier så som The Guardians-serien forfattet af pseudonymet Peter Saxon. Grady Hendrix skriver: "The six Guardian books were about sqaure-jawed, tweed-and-blackbriar-pipe types investigating haunted houses, underwater vampires, voodoo cults and Australians. Sort of like Scooby-Doo, only with more orgies". Som man fornemmer, så er PAPERBACKS FROM HELL skrevet med et glimt i øjet.
Disse tre titler var med til at starte en horror-bølge i boghandlerne. |
Og så gik det ellers slag i slag. Hendrix dokumenterer dette gennem en række kapitler med titler som "Creepy Kids", "When Animals Attack", "Real Estate Nightmares" og "Inhumanoids". Dele af paperback-salget var selvfølgelig bundet op på diverse filmatiseringer, og de tre første THE OMEN-paperbacks er reelt roman-udgaver af biograffilmene, men siden levede serien videre i bøger som OMEN IV: ARMAGEDDON 2000 og OMEN V: THE ABOMINATION. Det gjaldt også i nogen grad Amityville-historierne, men her stak det også helt af i filmens verden.
Masser af morderiske dyr. |
Forsiderne er selvfølgelig et kapitel for sig, og ud over at man kan nyde i hundredvis af dem i denne flotte fagbog, så præsenteres flere af kunstnerne undervejs. Nogle af dem levede højt på, at de kunne lave noget, der mindede om Frank Frazetta og lignende stjerner, mens andre markerede sig med en ganske særlig og let genkendelig stil. Hertil kom diverse tricks med prægede titler, så bogstaverne hævede sig på forsiden, sølv- eller guld-farvede titler eller udstansninger, så man kunne kigge ind til en ekstra forside, der gemte sig. Alt blev forsøgt for at sælge flere bøger.
Vampyrer har længe været et salgbart emne. |
I dag skal man ud på loppemarkederne eller på eBay for at finde disse paperbacksDa bogen er amerikansk har den en oplagt slagside. Ganske vist nævnes flere engelske forfattere, men det er lidt som om, at store dele af paperback-fænomenet slet ikke er med. I England gik man især vildt meget op i naturen-går-amok-bøger, og selv om det noteres undervejs, så er det de amerikanske udgivelser af disse titler, der fokuseres på. Nok bruges en sides penge på Guy N. Smiths kæmpekrabbe-gysere, men forfatterens navn nævnes ikke i teksten - det må man se på bogomslagene.
I det hele taget ignoreres det, at Guy N. Smith var en enmandshær, når det gælder billig horror-fiktion. Jeg savner også mere omtale af Richard Laymon, der ganske vist var amerikaner, men han fik stor succes i England. Men vi kan måske håbe på et bind 2, der fokuserer mere på den engelske horror-paperback-scene.
I dag skal man ud på loppemarkederne eller på eBay for at finde disse paperbacks. Mange af teksterne er tilgængelige i e-bogs-format, men når det gælder lige præcis den her form for litteratur, så skal den nok opleves i sin originale form, nemlig som en paperback med en væmmelig forside. Tak til Grady Hendrix og Will Errickson for at holde liv i fortællingen om dem.
Grady Hendrix (med Will Errickson): PAPERBACKS FROM HELL: THE TWISTED HISTORY OF '70s AND '80s HORROR FICTION. Quirk Books, 2017. 254 sider.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar