torsdag den 19. juli 2018

Horror-biblioteket: Grady Hendrix (med Will Errickson): PAPERBACKS FROM HELL: THE TWISTED HISTORY OF '70s AND '80s HORROR FICTION

Der var engang, hvor man ikke kunne gå ind i en boghandel eller en kiosk uden at blive mødt med bunker af kulørte paperbacks i alverdens genrer. Her sprang horror-udgivelserne selvfølgelig ekstra meget i øjnene med deres makabre forsider med gustne skeletter, dæmoniske børn, djævletilbedere, opløste lig og morderiske klovne. Danske forlæggere var også med på vognen, men ellers var det især amerikanske og engelske forlag, der gennem 70'erne og 80'erne oversvømmede markedet med grumme, grusomme og groteske paperbacks.

Store dele af den historie kan man nu læse om i PAPERBACKS FROM HELL: THE TWISTED HISTORY OF '70s AND '80s HORROR FICTION af Grady Hendrix. Bogen har han lavet sammen med Will Errickson, som via bloggen Too Much Horror Fiction har gjort et stort arbejde for at dokumentere den bølge af horror-litteratur, der prægede populær-kulturen i et par årtier, før alt døde ud og læserne i stedet overgav sig til thrillers om intelligente seriemordere.
Grundlaget for hele horror-paperback-fænomenet synes at være tre bøger fra sidst i 60'erne til først i 70'erne, nemlig Ira Levins ROSEMARY'S BABY, Tromas Tryons THE OTHER og William Peter Blattys THE EXORCIST
Før det hele gik amok havde de amerikanske forlag haft en del succes med bøger med et gotisk twist, gerne noget med kvinder, der giftede sig med mystiske rigmænd eller adelsmænd, der boede i store skumle huse fyldt med hemmeligheder. Senere kom mere pulp-agtige historier så som The Guardians-serien forfattet af pseudonymet Peter Saxon. Grady Hendrix skriver: "The six Guardian books were about sqaure-jawed, tweed-and-blackbriar-pipe types investigating haunted houses, underwater vampires, voodoo cults and Australians. Sort of like Scooby-Doo, only with more orgies". Som man fornemmer, så er PAPERBACKS FROM HELL skrevet med et glimt i øjet.

Disse tre titler var med til at starte en horror-bølge i boghandlerne.
Men grundlaget for hele horror-paperback-fænomenet synes at være tre bøger fra sidst i 60'erne til først i 70'erne, nemlig Ira Levins ROSEMARY'S BABY, Tromas Tryons THE OTHER og William Peter Blattys THE EXORCIST. De solgte i millioner af eksemplarer og det fik forlæggerne til at gå på jagt efter mere af det samme. Alt, der bare smagte af noget med Satan, kunne åbenbart sælges, så også ældre bøger blev hevet frem fra arkiverne og genudgivet med nye covers - helst med en variant af Djævelen på omslaget, upåagtet om han optrådte i historien eller ej.

Og så gik det ellers slag i slag. Hendrix dokumenterer dette gennem en række kapitler med titler som "Creepy Kids", "When Animals Attack", "Real Estate Nightmares" og "Inhumanoids". Dele af paperback-salget var selvfølgelig bundet op på diverse filmatiseringer, og de tre første THE OMEN-paperbacks er reelt roman-udgaver af biograffilmene, men siden levede serien videre i bøger som OMEN IV: ARMAGEDDON 2000 og OMEN V: THE ABOMINATION. Det gjaldt også i nogen grad Amityville-historierne, men her stak det også helt af filmens verden.

Masser af morderiske dyr.
Horror-bøgerne fik dog sit helt eget liv, og nogle forlag specialiserede sig i at få de vildeste og mest grænseoverskridende paperbacks ud i boghandlerne. Forfatterne var ikke nødvendigvis kendte, men mange af dem kunne skrive i et forbløffende tempo, og så måtte de finde sig i, at de kun fik beskedne forskud for bøgerne og at betalingen i det hele taget var lav og forsinket. Til gengæld var der næsten ingen grænser for hvor brutale, bizarre og blodige bøgerne kunne være.

Forsiderne er selvfølgelig et kapitel for sig, og ud over at man kan nyde i hundredvis af dem, så præsenteres flere af kunstnerne undervejs. Nogle af dem levede højt på, at de kunne lave noget, der mindede om Frank Frazetta og lignende stjerner, mens andre markerede sig med en ganske særlig og let genkendelig stil. Hertil kom diverse tricks med prægede titler, så bogstaverne hævede sig på forsiden, sølv- eller guld-farvede titler eller udstansninger, så man kunne kigge ind til en ekstra forside, der gemte sig. Alt blev forsøgt for at sælge flere bøger.

Vampyrer har længe været et salgbart emne.
Forfatteren har i et interview med The Guardian fortalt, at han læste 326 af disse bøger som en del af sin research. Undervejs fortaber han sig da også i handlingsbeskrivelser af flere af dem, og man forstår ikke altid, hvorfor det er lige er de udvalgte bøger, der skal fremhæves. Fokus er ikke lige skarpt hele vejen igennem, men det er samlet set en underholdende og informativ bog. Og så kan man ikke blive træt af at kigge på de mange skønne bogforsider.
I dag skal man ud på loppemarkederne eller på eBay for at finde disse paperbacks
Da bogen er amerikansk har den en oplagt slagside. Ganske vist nævnes flere engelske forfattere, men det er lidt som om, at store dele af paperback-fænomenet slet ikke er med. I England gik man især vildt meget op i naturen-går-amok-bøger, og selv om det noteres undervejs, så er det de amerikanske udgivelser af disse titler, der fokuseres på. Nok bruges en sides penge på Guy N. Smiths kæmpekrabbe-gysere, men forfatterens navn nævnes ikke i teksten - det må man se på bogomslagene.

I det hele taget ignoreres det, at Guy N. Smith var en enmandshær, når det gælder billig horror-fiktion. Jeg savner også mere omtale af Richard Laymon, der ganske vist var amerikaner, men han fik stor succes i England. Men vi kan måske håbe på et bind 2, der fokuserer mere på den engelske horror-paperback-scene.

I dag skal man ud på loppemarkederne eller på eBay for at finde disse paperbacks. Mange af teksterne er tilgængelige i e-bogs-format, men når det gælder lige præcis den her form for litteratur, så skal den nok opleves i sin originale form, nemlig som en paperback med en væmmelig forside. Tak til Grady Hendrix og Will Errickson for at holde liv i fortællingen om dem.

Grady Hendrix (med Will Errickson): PAPERBACKS FROM HELL: THE TWISTED HISTORY OF '70s AND '80s HORROR FICTION. Quirk Books, 2017. 254 sider.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar