torsdag den 13. juli 2006

I kannibalernes vold

Jeg har i mange år "undgået" at se de italienske kannibalfilm, der havde deres storhedstid omkring 1980. Kombinationen af ekstrem splatter og grum dyremishandling virkede ikke som noget, der var værd at bruge tid på. Omvendt har genren virket perverst fascinerende, bl.a. fordi skribenter som Steven R. Bissette og Chas Balun har rost disse film til skyerne. Især er rosen gået til Ruggero Deodatos CANNIBAL HOLOCAUST, alle kannibalfilms moder, der har den smagfulde danske titel KANNIBALMASSAKREN.

Nu har jeg udsat mig selv for denne film og jeg må indrømme, at jeg er solgt. Ikke at jeg nu er genfødt som kannibal-freak, men det er tæt på at være et mesterværk: Brutal, grænseoverskridende, grotesk og provokerende. Der er ganske enkelt ingen grænser for rædslerne i denne film, der svælger i sin egen ubehagelighed. Ikke at det er en kvalitet i sig selv, men hvis man opfatter horror som en genre, der har en intention om at skræmme og vække ubehag, så fungerer CANNIBAL HOLOCAUST på alle niveauer.

Det ville være en nem løsning at opfatte filmen som banal exploitation med naive indfødte, der vil gøre alt for den hvide mand og hans kamera. Men filmen er så suverænt godt lavet, at man ikke bare kan ignorere den. Det skyldes ikke mindst fotografen Sergio D'Offizis fantastiske billeder og komponisten Riz Ortolanis storslåede musik. Samtidig er historien meget stramt fortalt med et formidabelt klimaks.

Nu har jeg ingen tro på, at de øvrige kannibalfilm har de samme kvaliteter, men det må komme an på en prøve. CANNIBAL HOLOCAUST er ude på dvd fra Another World Entertainment.

CANNIBAL HOLOCAUST, Italien, 1980. Instruktion: Ruggero Deodato. Medvirkende: Robert Kerman, Francesca Ciardi, Perry Pirkanen, Luca Barbareschi, Salvatore Basile. Musik: Riz Ortolani.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar