tirsdag den 28. november 2006

Public domain-uhygge

Jeg har fået denne box, HORROR CLASSICS, af min gode ven Nicolas. Da han forærede mig den bemærkede han, at jeg med garanti aldrig havde set en eneste af filmene før. Det havde han faktisk ret i, men nu er jeg kommet igennem dem alle. Boxen indeholder:

BOWERY AT MIDNIGHT fra 1942, instrueret af Wallace Fox med bl.a. Bela Lugosi.
BEAST FROM HAUNTED CAVE fra 1959, instrueret af Monte Hellman.
CONDEMNED TO LIVE fra 1935, instrueret af Frank R. Strayer.
CREATURE FROM THE HAUNTED SEA fra 1961, instrueret af Roger Corman.
THE BEAST OF YUCCA FLATS fra 1961, instrueret af Coleman Francis med bl.a. Tor Johnson.
THE CORPSE VANISHES fra 1942, instrueret af Wallace Fox med bl.a. Bela Lugosi.
GIANT FROM THE UNKNOWN fra 1958, instrueret af Richard E. Cunha.
THE MONSTER MAKER fra 1944, instrueret af Sam Newfield.


Som man kan se er der tale om film fra den billige ende af genren. Generelt er man dog godt underholdt, som f.eks. med BEAST FROM HAUNTED CAVE og GIANT FROM THE UNKNOWN. Rædselsfulde indslag som THE BEAST FROM YUCCA FLATS er næsten ikke til at holde ud (filmen er lavet som en slags stumfilm, hvor en fortæller må hjælpe publikum igennem handlingen). Boxen byder også på en perle i form af THE CORPSE VANISHES, en sort lille sag med Bela Lugosi som en ond doktor, der får unge piger til at falde om ved deres bryllupper, så han kan bruge deres lig til sine egne dystre formål.

Alle filmene er i sort-hvid og i 4:3-format. Den tekniske kvalitet er meget svingende. Da titlerne formentlig alle er i public domain har udgiveren bare taget de kopier, der nu engang var til rådighed. Jeg aner ikke om denne box stadig kan fås, men der findes et hav af disse billige udgivelser med "klassiske" gyserfilm, og den ene er formentlig ikke bedre end den anden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar