lørdag den 12. maj 2007

Dansk splatter

På dvd-omslaget til Heini Grünbaums FLÆNSET kan man læse, at "Det er ren chili for øjnene". Javel ja! At det er en meget brutal sag, er der ingen tvivl om, og den skal også have et plus i bogen for at være en af de få rigtige danske splatterfilm. Men det er ikke nogen særlig god film.

Thomas Bo Larsen spiller den vatpikkede Jan, der en dag kommer hjem og finder konen i ægtesengen med en anden mand. Jan knalder helt ud og i løbet af kort tid har han myrdet fire mennesker, voldtaget en kvindelig blaffer og spist superelskerens testikler. Vi får ingen forklaring på Jans galskab, men Thomas Bo Larsen er effektiv og skræmmende i de fleste af scenerne, selv om han enkelte steder minder om Mungo (den gale kok spillet af John Cleese i Monty Python-sketchen med den beskidte gaffel). Men stemningen holder ikke igennem hele filmen, der blot er endnu trist eksempel på, at dansk horror har meget at lære endnu.

FLÆNSET, Danmark, 2000. Instruktion: Heini Grünbaum. Medvirkende: Thomas Bo Larsen, Josephine Akvama, Michael Brendstrup, Tusnelda Frellesvig, Lars Mikkelsen. Musik: Gert Sylvest.

3 kommentarer:

  1. Åh ja, det er så sandelig en fantastisk sketch... :D
    Og endnu engang kan man kun spørge sig selv: Hvad fanden er det lige der sker for Jens Okking?!!

    SvarSlet
  2. jeg er i den helt anden grøft.. jeg synes at den er super fed (for dens tid). især kamera-arbejdet og musikken er i særklasse. jep, jeg er fan :) mvh henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil sige, at jeg ikke har følt trang til at gense den, siden jeg skrev om filmen i 2007 ;-)

      Slet