
Enkelte af hans bøger har været oversat til dansk, men nu gør TV 2 Forlag for alvor noget ved det med hele tre titler. Den første er LOST BOY LOST GIRL fra 2003 , der på dansk har fået titlen SKYGGERNES HUS (hvilket sjovt nok også er titlen på en ny bog af Bjarne Reuter). På flappen kan bl.a. man læse, at Straub er en af de største og mest anerkendte nulevende horrorforfattere og at han har skrevet to af sine bøger sammen med Stephen King, "et samarbejde, der fortæller lidt om kvaliteten af gysene", som det hedder i teksten. Dette er ren marketing-nonsens, ikke mindst fordi King har skrevet så meget andet end horror og fordi en pæn portion af Kings bøger er temmelig ringe. Men lad det nu ligge...
LOST BOY LOST GIRL handler om forfatteren Tim Underhill (en gennemgående figur i Straubs fiktive univers), hvis bror Philip stadig bor i hjembyen Millhaven sammen med sin kone Nancy og deres 15-årige søn Mark. Da Nancy begår selvmord uden at der tilsyneladende er nogen forklaring på det, og da Mark en uges tid senere forsvinder sporløst, må Tim Underhill forsøge at opklare en lang række mysterier. Hvorfor tog Nancy livet af sig selv? Hvor er Mark? Hvem er den seriemorder med en forkærlighed for unge drenge, der huserer i Millhaven? Hvad er hemmeligheden bag Nancys familieforhold? Og hvem eller hvad holder til i det forladte hus på North Michigan Street?
Peter Straub tager sig god tid til at introducere sine personer, og derfor er bogen lidt tung at komme i gang med. Hver enkelt lille oplysning til læserne serveres med en kirurgisk præcision, men efterhånden gribes man af historien. Især er den 15-årige Mark og hans jævnaldrende kammerat Jimbo særdeles godt skildret, især i kraft af en meget levende og ægte dialog. Man bliver som læser lidt i tvivl om i hvor høj grad det overnaturlige er på spil i historien, men der er ingen t

Nu er Peter Straub en meget eksperimenterende forfatter, der gerne leger med sproget og handlingens form. Selve historien fortælles i cirkler, hvor vi igen og igen vender tilbage til de samme situationer og får lidt mere at vide om dem, ofte fra en anden persons synsvinkel. Samtidig skifter Straub hele tiden mellem jeg-fortæller og alvidende fortæller - og dette kan ske uden varsel fra det ene afsnit til det andet. Her står forfatteren Peter Straub i den grad i vejen for historiefortælleren Peter Straub. Nu er det helt OK at en forfatter stiller store krav til sine læsere og forlanger at de gør en indsats for at få det fulde udbytte af historien. Men man kan også gøre tingene så indviklede og komplicerede, at forfatterens særegne stil støjer for meget. Det sker et par gange undervejs i LOST BOY LOST GIRL. Alt i alt er bogen dog en stærk oplevelse, og jeg tøver ikke med at anbefale den, men man skal nok være mere til Paul Auster end til Dan Brown, hvis man skal have glæde af at læse Peter Straub. Og der går bestemt intet tabt ved at læse den på dansk - Ulla Oxvigs oversættelse er fremragende. Historien fortsættes i øvrigt i IN THE NIGHT ROOM, der også kommer fra TV 2 Forlag. Den danske titel er NATTEVÆRELSET.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar