tirsdag den 17. juni 2008

Store mutanter vil have små mutanter

Jeg var ret vild med franskmanden Alexandre Ajas version af THE HILLS HAVE EYES, der var en brutal og effektiv nytænkning af Wes Cravens original. Til runde 2 af mutant-sagaen har man hyret tyske Martin Weisz, og det er så til gengæld ikke så heldigt, men det er ikke nødvendigvis hans skyld, at filmen ikke er det store sus. Her må man nok pege fingre ad Wes Craven, der har skrevet manuskriptet på rekordtid sammen med sønnen Jonathan.

Da vi har med en traditionel sequel at gøre, minder plottet en del om den første film, blot i en mere udvandet udgave. En flot hjemmeværnssoldater får til opgave at køre forsyninger ind i atomprøvesprængningsområdet Sektor 16 i New Mexico, hvor nogle forskere og soldater undersøger om det stadig vrimler med blodtørstige mutanter. Det gør der selvfølgelig. I denne omgang lever de under jorden i nogle minegange. De er så isolerede og muterede, at de ikke længere kan forplante sig og derfor kidnapper de kvinder, der kan sikre artens beståen. Store mutanter vil have små mutanter! Det får hjemmeværnssoldaterne så at føle på egen krop, alt imens de kvikkeste af dem desperat forsøger at bekæmpe de grumme monstre.

Det er ganske underholdende, men ikke specielt godt. Ingen af de tåbelige soldater er udpræget sympatiske og mange af dem evner ikke at arbejde sammen. Så vi får masser af "jeg kører lige mit eget trip og går denne vej for at redde min egen røv"-scener, hvilket gør dem til gefundenes fressen for mutanterne. Disse er mere ulækre end uhyggelige, og makeuppen på flere af dem minder mig om de klassiske Li'l Abner-tegneserier. Alt i alt er det en sequel på det jævne. Jeg kunne forestille mig, at næste skud i mutant-bøssen bliver en direkte til dvd-ting, og den snupper vi så også glæde... eller hvad man nu skal kalde det.

THE HILLS HAVE EYES II, USA, 2007. Instruktion: Martin Weisz. Medvirkende: Michael McMillian, Jessica Stroup, Jacob Vargas, Flex Alexander, Lee Thompson Young. Musik: Trevor Morris.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar