fredag den 13. februar 2009

Jason er forbudt for børn under 15 år

I dag har den nye udgave af FRIDAY THE 13TH premiere i de danske biografer. Det ser ud til, at anmelderne hader filmen, men i sidste ende er det publikums dom, der tæller. Filmen er forbudt for børn under 15 år, men man kan se på Medierådet for Børn og Unges hjemmeside, at UIP har haft FRIDAY THE 13TH inde til vurdering - formentlig for at få prøvet af, om filmen kunne nøjes med en 11 års aldergrænse. Det kunne den så ikke. Her er Medierådets vurdering: Filmen har en truende grundsteming, som understreges ved den hyppige brug af gyser- og chokeffekter. I flere scener bliver personer holdt fanget eller pint, Desuden forekommer der adskillige detaljeret skildrede, blodige drab. Filmen vurderes derfor at kunne virke skræmmende på børn under 15.

5 kommentarer:

  1. Ja, den bliver på det nærmeste slagtet... get it? Anyway, jeg synes det var god underholdning i den klassiske slashers tegn - altså uden alt for meget unødigt omsvøb. Jo klichéerne snubler nærmest over hinanden, men det fungerer sku ret godt på trods. Man kan faktisk godt leve med de flade karakterer og de mange klichéer, for det hele leveres både frisk, uden at være totalt MTV-overgearet og bestemt også med et glimt i øjet, uden at blive komplet mete-meta-latterlig... - og ja, Jason ser fremragende ud. Altså en anbefaling fra mig...
    (tjek evt. et lidt mere udførlig anmeldelse her: http://filmnet.dk/article-8321-Fredag-den-13.html)

    SvarSlet
  2. Det lyder cool. Jeg glæder mig meget til at se den.

    SvarSlet
  3. ...og så vil jeg glæde mig til at høre om din oplevelse;-) God fornøjelse...

    SvarSlet
  4. Jeg er enig med Bjarke. Der er ikke meget nyt i filmen, men som genrehåndværk er den vellavet og leverer varen på underholdende vis uden at skamme sig over hverken lyst eller død, hvilket altid er sympatisk. De danske anmeldere, især Jyllands-Postens Katrine Sommer Boysen, har virkelig haft en dårlig dag.

    SvarSlet
  5. Ja, det kom nu også en kende bag på mig med de lunkne anmeldelser - hmm, eller det gjorde det vel egentlig ikke...;-)
    Men når man kigger ned over listen af virkelig jammerlig horror, som er blevet spist af med lignende karakterer gennem tiden, kan det godt undre at en vellavet slasher, som denne ikke honoreres mere... men hva, horror er stadig en underdog. Slasher vel i særdeleshed. Om det så er et sundhedstegn, skal jeg ikke kunne sige...
    Planet Pulp har forresten en fin lille perspektivering af det danske anmelderkorps bedømmelse af filmen: http://www.planetpulp.dk/?p=5789

    SvarSlet