torsdag den 18. juni 2009

1989... da rædslerne kom op fra dybet

1989 var et stort år for undervandsfilm. James Camerons science fiction-blockbuster THE ABYSS var omdrejningspunktet for det hele. Gigantisk budget, masser af kendte skuespillere og banebrydende special effects var med til at skabe en masse opmærksomhed, ikke mindst blandt de filmselskaber, der gerne ville kunne tilbyde noget lignende. Roger Corman hoppede straks med på vognen med LORDS OF THE DEEP, der også var en science fiction-film.

Men Hollywood slap også rædslerne løs under havoverfladen, nemlig med LEVIATHAN og DEEPSTAR SIX. Jeg faldt tilfældigvis over en anmeldelse af sidstnævnte og kom til at tænke tilbage på året, hvor undervands-gyset hærgede. LEVIATHAN gik i de danske biografer og jeg husker det ikke som den store oplevelse. Selv ikke en rolleliste med navne som Peter Weller, Richard Crenna, Daniel Stern og Ernie Hudson gør den store forskel – til gengæld er musikken af Jerry Goldsmith fremragende. Selve monstret har jeg ingen erindring om. Måske var det på tide med et gensyn med LEVIATHAN.

Det samme gælder DEEPSTAR SIX, der havde FRIDAY THE 13TH-instruktøren Sean S. Cunningham til at styre løjerne. Her var holdet af skuespillere ikke af helt samme kaliber som i LEVIATHAN, men monstret var flot og filmen var underholdende på en overbevisende fladpandet måde. Den nåede vist aldrig at få biografpremiere herhjemme, men røg ud på vhs under titlen DYBT NEDE. Med til undervands-vanviddet årgang 1989 kan man måske også regne den spansk-amerikanske THE RIFT fra året efter, men den kan jeg helt ærligt ikke huske, om jeg har set.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar