Edward D. Wood, Jr. - eller Ed Wood i folkemunde - var en af Hollywoods mest tragiske og bizarre personligheder. Den energiske Wood var instruktør, skuespiller, forfatter, klipper og producent og lavede alt lige fra dramaer til porno i løbet af sin kringlede karriere. Han havde dog langt flere idéer, end han nogensinde kunne få finansieret, men det lykkedes ham dog i 50'erne at instruere skrækfilm som BRIDE OF THE MONSTER, PLAN 9 FROM OUTER SPACE og NIGHT OF THE GHOULS.
Filmene er kendt og berygtet for at være dårligt skrevet, dårligt filmet og dårligt klippet. De er præget af forfærdeligt skuespil, pinlige special effects, hyppig brug af tilfældige arkivoptagelser, upassende og insisterende fortællerstemme, sjuskede kulisser og endeløs og meningsløs dialog.
Dengang var Ed Woods film da heller ikke den store succes, men i dag dyrkes de intenst af fans - også selv om de regnes for at være det værste af det værste. Det nåede han aldrig selv at opleve: Ed Wood døde 10. december 1978, 54 år gammel - fattig og alkoholiseret. Og nu har han venner over hele verden.
Jeg har netop set BRIDE OF THE MONSTER, PLAN 9 FROM OUTER SPACE og NIGHT OF THE GHOULS i min egen lille Ed Wood-kavalkade - og det var en fascinerende oplevelse. Der er ingen tvivl om, at Wood lavede jammerlige film, men man kan ikke undgå at blive suget ind i hans groteske univers. At man så kan mærke sine hjerneceller begå selvmord i protest over at skulle kapere dette nonsens, er en helt anden sag.
Fem af Ed Woods film er udkommet på tre dvd'er her i Danmark fra Midget Entertainment (de to sidste er dramaet GLEN OR GLENDA og gangsterfilmen JAIL BAIT), så det er nemt at få fat i dem. Man kan også få dem alle samlet i et boxsæt.
Det er selvfølgelig PLAN 9 FROM OUTER SPACE, der er det mest kendte af Ed Woods (mak)værker, og det er da også forbløffende at overvære noget så inkompetent. Men det er også virkelig sjovt og filmen byder med ujævne mellemrum på ganske stemningsfulde scener. Alting falder dog fra hinanden til sidst i det langtrukne og kaotiske klimaks.
NIGHT OF THE GHOULS er om muligt en endnu dårligere film end PLAN 9..., men den indeholder dog øjeblikke, der kunne være taget direkte fra en David Lynch-produktion. BRIDE OF THE MONSTER er min personlige Ed Wood-favorit. Den formår faktisk at ligne en rigtig 50'er-skrækfilm - og det er jo altid herligt at se horror-stjernen Bela Lugosi folde sig ud.
Men prøv selv at gå på opdagelse i Ed Woods syrede verden. Jeg kan love, at du ikke vil være den samme, når du har slidt dig igennem disse vanvittige film. Det er også værd at bemærke, at den danske PLAN 9 FROM OUTER SPACE-dvd indeholder den næsten to timer lange dokumentar FLYING SAUCERS OVER HOLLYWOOD: THE PLAN 9 COMPANION, der er virkelig interessant.
Jeg har set de film og er helt enig med dig.
SvarSletDet bedste ved Ed Wood, er den film Tim Burton lavede om ham, med Johnny Depp i titelrollen og en forrygende Martin Landau i en uforglemmelig birolle som Bela Lugosi.
En fantastisk film!
Jeg må give Maltemania ret - Tim Burtons film ED WOOD er en fremragende biografi om Ed Wood og hans liv og Johnny Depp er glimrende som den talentløse instruktør
SvarSletHerlig film, Tim Butons! Johnny Depp fremstiller Wood som en slags Walt Disney - masser af visioner, forskellen ligger bare i udueligheden.
SvarSletOg ja, Martin Landau er helt uforglemmelig - vel at mærke på den gode måde!
Har selv Ed Wood-boksene, men har ikke fået set dem alle. Kun Plan 9 & Night of the Ghouls er det blevet til. Det kræver et særligt humør & en ukuelig tålmodighed at komme igennem det.
Det er rigtig fedt, at FLYING SAUCERS OVER HOLLYWOOD: THE PLAN 9 COMPANION er med. Sjovt nok er den meget længere end PLAN 9!! Det er i øvrigt AWE, der står bag boksen i Norge.
SvarSletI betragtning af, at han arbejdede næsten uden budget, er det faktisk et par ganske underholdende og især meget personlige film, Wood efterlod. Der findes mange langt dårligere instruktører, hvis film man end ikke kan holde ud at se en enkelt gang uden at spole.
SvarSletJeg mødte Martin Landau, da Tim Burtons "Ed Wood" blev lanceret i Cannes. Han signerede en samling af det danske Månebase Alpha-fanzine "Intercom" til mig (han spillede hovedrollen i serien), og jeg har en stribe fotos, hvor jeg byder ham et dansk Dracula-bolche, som får ham til at se sjov ud i ansigtet.
Jeg er helt enig med Nicolas Barbano i at Ed Woods meget personlige film er værd at se - MED poetiske replikker, der er ulogiskt lange, charmerende bondage-sekvenser uden sammenhæng med den øvrige handling, personlige elementer til Woods "eget univers" (på dét sidste punkt har han en lidelsesfælde i dejlige, danske Edward Fleming!) og cameo-roller til alle de - honorerings-overkommelige - helte, Ed Wood ærligt beundrede; bl.a. Bela Lugosi og Lyle Talbot!
SvarSletOg jeg synes - måske lidt nedladende - at man BURDE være istand til at fylde de uforklarede "huller" i hans film ud, hvis man har bare EN LILLE smule fantasi! (F.eks. er det da rimeligt logisk at når Wood Jr. klipper fra en dagslysoplyst-optagelse med en skov i baggrunden og til en sort-baggrundet studie-optagelse med trægrene i baggrunden, så skal det selvfølgelig forståes sådan at skoven er så tæt, at der ikke slipper megen lys ind! Eller at Bela Lugosi, i den rørende, selvbiografiske tolerance-budskabs-film "Glen or Glenda?" skal symbolisere Vorherre, der skuer ned over den travle og snævertsynede menneskehed - samt at de løbende bison-okser symbolisterer fart - eller, i det mindste,tempo! Og det MÅ de fleste da kunne sætte sig ind i...)
Jeg holder selv et oplæg til visningen af Edward D. Wood Jr.s film "Glen or Glenda" på Helsingør Hovedbibliotek på Kulturværftet engang i Oktober 2011, og alle interesserede er selvfølgelig velkomne til at holde sig opdaterede via min hjemmeside eller finde mig på facebook! ;)
Mange glade hilsner fra
Frederik.
P.S. En privat hilsen til den gode Hr. Barbano: MANGE tusinde tak for den signerede Sven Ole Thorsen-lydbog, du sendte mig for nogle år siden snart! Det var virkelig en rørende gæstus, at du bed mærke i det med mig og lydbøgerne!
Selv tak for den private hilsen. Og jeg kan godt se, at hvis vi tænker længe nok over det, vil det måske vise sig, at Edward D. Wood, Jr. slet ikke som hævdet af onde tunger var verdens dårligste instruktør men snarere den bedste. Ville Hitchcock måske have brugt bisoner til at symbolisere fart og tempo? Nej, vel?! Case closed!
SvarSletNår vi er i den psykotroniske ende af filmspektret, så er det nok meget individuelt, hvor meget man holder af filmene - og jeg kan godt forstå, at Ed Wood har sine fans.
SvarSlet