torsdag den 28. marts 2013

Erwin Neutzsky-Wulffs bog om horror- og science fiction-film er monumental og pisseirriterende

For mange skrækfans på min alder er Erwin Neutzsky-Wulff lig med "ham, der skrev noveller i GRU". At han så allerede i de tidlige 70'ere havde taget tilløb til det, der i dag er et enormt forfatterskab, vidste de færreste af os nok dengang - med mindre man også havde kontakter i f.eks. science fiction-fandommen. Som sagt er forfatterskabet omfangsrigt og tæller alt lige fra horror og science fiction til fagbøger om okkultisme, historie, religion og computerprogrammering.

At Erwin Neutzsky-Wulff er en kultforfatter, er der ingen tvivl om. Hans tidligere værker sælges antikvarisk for astronomiske beløb og det hjælper selvfølgelig også på interessen, at skriverierne er komplicerede og udfordrende (muligvis har det også fristet mange, at Wulff fra tid til anden er blevet betegnet som værende satanist og gerne skriver om sadomasochisme).
I forhold til store dele af genren er jeg som fan ikke på bølgelængde med Erwin Neutzsky-Wulff
Under alle omstændigheder er produktionen gigantisk, og blandt de mange tekster findes også anmeldelser af horror- og science fiction-film. Nu er mere end 1500 af disse samlet i bogen HORROR AND SCIENCE FICTION IN THE CINEMA BEFORE 1980, der formentlig er det mest omfangsrige værk om den fantastiske genre, vi har fået fra en dansk forfatter. Den er også grotesk irriterende og henvender sig helt klart til et snævert publikum. Alene det, at den er skrevet på engelsk, vil være en barriere for nogle - og hvis man mener, at genren først for alvor blev interessant op gennem 70'erne og 80'erne, så skal man heller ikke købe dette værk.

Bogen er i stort format og de 468 sider skulle - ifølge pressemeddelelsen - byde på en tekstmængde svarende til mere end 1100 normalsider. Flot ser den ud med en cool forside af Danny Lund. Illustrationer er der til gengæld ingen af. Anmeldelserne er præsenteret kronologisk i 27 kapitler, der dækker årene fra 1895 til 1979. Kun en lille blodklat som intro til hvert kapitel bryder de teksttunge sider - og hver enkelt anmeldelse er helt uden afsnit eller andet, der kan bryde oplevelsen af at kigge på en spånplade.

Erwin Neutzsky-Wulff kommer vidt omkring i sine anmeldelser, og bogen indeholder omtaler af et hav af film, mange af denne blogs læsere næppe har hørt om før. Han holder af mange af Universal- og Hammer-filmene, mens det kniber med sympatien for en del nyere produktioner, der ellers i horror-kredse regnes for at være klassikere eller mesterværker. PEEPING TOM er "one of the most overrated horror movies of all time", REPULSION er "a clumsy, amateurish effort that never seems to end", NIGHT OF THE LIVING DEAD er "rubbish", THE EXORCIST er "an insult to your intelligence" og HALLOWEEN er "a ridiculously inept SLASHER".

Nu er formålet med denne slags filmbøger at blive udfordret og inspireret - ikke at blive klappet på hovedet som et artigt lille barn - men i forhold til store dele af genren er jeg som fan ikke på bølgelængde med Erwin Neutzsky-Wulff. Omvendt er der mange spændende tekster i bogen, f.eks. en fascinerende og knivskarp analyse af Terence Fischers DRACULA fra 1957. Og Wulff argumenterer ganske overbevisende for, at WHITE ZOMBIE er tæt på at være en bedre film end I WALKED WITH A ZOMBIE.

HORROR AND SCIENCE FICTION IN THE CINEMA BEFORE 1980 er ikke en bog, man læser fra cover til cover. Jeg læste de første 50 sider for at få en fornemmelse af formen og stilen, og så har jeg læst anmeldelser af de film, jeg har set, eller som jeg gerne ville høre mere om. Og nej, jeg har ikke kæmpet mig igennem den seks sider lange anmeldelse af THE TEN COMMANDMENTS, der forbløffende nok dukker op midt i det hele.

I længden fungerer dette værk nok bedst som en opslagsbog, hvor man læser teksterne i forbindelse med, at man ser filmene. At man så formentlig stadig vil være irriteret over den grafiske udformning og forfatterens idiosynkrasier, er en anden snak. Hvis du ved et tilfælde får bogen i hånden, så læs Wulffs anmeldelse af Jack Arnolds IT CAME FROM OUTER SPACE. Hvis du forstår den, så er dette en bog for dig!

HORROR AND SCIENCE FICTION IN THE CINEMA BEFORE 1980 koster 500 kroner plus forsendelse og kan bestilles fra forfatterens eget forlag. Oplaget synes at være beskedent, så nogle fans kunne måske overveje at købe den hjem som et investeringsobjekt. Uanset hvor pisseirriterende denne bog er, så er den unik - og i løbet af forholdsvis kort tid vil den nok også være ret sjælden.

HORROR AND SCIENCE FICTION IN THE CINEMA BEFORE 1980 er venligst stillet til rådighed af Erwin Neutzsky-Wulff.

8 kommentarer:

  1. The exorcist ... "An insult to your intelligence". Wow! Hvad har Gammelsmølf mon af vise ord til The Texas Chainsaw Massacre, Don't look now eller The brood? Er de også alle sammen helt forfærdelige?

    SvarSlet
    Svar
    1. THE BROOD bliver omtalt forholdsvis positivt, mens THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE og DON'T LOOK NOW ikke er med i bogen.

      Slet
  2. Jens Erik Thomsenfredag, 29 marts, 2013

    Så er den jo nærmest værdiløs - i hvert fald for alle andre end fanskaren, der gerne vil kende mere til forfatterens smag.

    Jeg overvejede et kort sekund at bestille den. Men et kig på hjemmesiden fik mig fra idéen igen. Neutzsky-Wulff lader til at bekende sig til den psykoanalytiske tilgang til horror. Det er der selvfølgelig mange andre før ham, der også har gjort. Problemet er bare, at det er intellektuelt arvegods fra 1970'erne, som har været under beskydning siden 1980'erne, og i dag (heldigvis) er på vej til at være fuldstændigt udraderet som fortolkningsramme. Indenfor horror-forskningen er det mere eller mindre dødt, for videnskaben har forlængst overhalet tilgangen og vist, at den i bedste fald er ubrugelig og i nogle tilfælde direkte forkert.

    SvarSlet
  3. Hej Jens Erik,

    Kan jeg få dig til at beskrive den moderne forskning indenfor horrorgenren nærmere, eller komme med henvisninger hertil?

    Neutzsky-Wulff fortolker i øvrigt ikke horrorgenren ud fra et freudiansk perspektiv (gys!), men ud fra den betragtning at de billeder og historier horrogenren bruger, kan ses som et røntgenbillede ind til den menneskelige underbevidsthed - where there be monster, i meget bogstavelig forstand. Horrorgenren er her de tidligere religioners mytologi i moderne forklædning. Så jo, vel nok en psykoanalytisk tilgang, men bestemt ikke i nogen traditionel forstand, som nogen anden benytter sig af.

    Men jeg vil gerne stifte bekendtskab med moderne forskning indenfor horrorgenren, så af oprigtig interesse må du meget gerne poste henvisninger hertil.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan starte med Mathias Clasens MONSTRE, men der findes utvivlsomt meget andet.

      Slet
  4. Nu har jeg fået kigget den igennem. Må indrømme at det kun var en brøkdel af filmene, jeg kendte. Så på den måde kan bogen være meget inspirerende - hvis man måske lige krydstjekker med andre anmeldelser af filmene, før man render ud og køber dem.

    Især hans anmeldelse af 'The exorcist' og halvfjerdser-versionen af 'Invasion of the body snatchers' gik mig virkelig på nerverne! Og så ærgrede det mig, at der ud over de i tråden tidligere nævnte mangler ('TTCSM' 1974 og 'Don't look now'), heller ikke var film som 'The tenant', 'Spider baby' og 'Night of the hunter' repræsenteret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mener du seriøst, at "The Night of the Hunter" er en horror- eller science fiction-film?

      Slet
    2. Den er da temmelig horribel og uhyggelig, synes jeg, og figurerer også ofte på lister over bedste horrorfilm osv., men er man genrepuritansk, er den måske mere drama, jeg skal ikke kunne sige det. Jeg er ikke så meget til genrediskussioner anyhow.

      Slet