mandag den 11. marts 2013

Hvad er det for nogle mennesker, der er til horror?

Det er åbenbart det, som Kristine Ellen Johansen fra Aarhus Universitet prøver at finde ud i et nyt forskningsprojekt for forbindelse med sit kandidatspeciale. For at samle data har hun lagt spørgeskemaundersøgelsen Personlighed og horrorpræference ud på nettet, og linket deles i øjeblikket via Facebook og diverse blogs og hjemmesider.

Hovedparten af spørgsmålene handler om folk selv, hvor man skal tage stilling til udsagn som 'jeg udnytter andre for at nå mine mål', 'jeg råber af folk' og 'jeg kan ikke lide digte'. Nederst er det så fire spørgsmål om ens horror-forbrug - uden dog her at gå i dybden med hvilke områder af genren, man specielt holder af.

Nu kan jeg ikke gennemskue om dette er god videnskab eller ej, men selv om undersøgelsen er anonym, så synes jeg, at nogle af spørgsmålene er lidt grænseoverskridende - også selv de hverken handler om folks seksualitet eller om de har revet vingerne af fluer, da de var børn. Så jeg har selv undladt at svare på undersøgelsen, men nu er linket altså givet videre.

7 kommentarer:

  1. Spørgsmålene er typiske for en personlighedstest og det er vel ikke så underligt, når målet er at finde ud af, om det er bestemte personlighedstyper, der kan lide horror.

    De fleste bliver forskrækkede over at svare på sådan noget første gang, men hvis man har prøvet det et par gange er det ikke så slemt. Især ikke hvis man indser, at der ikke er "rigtige" eller "forkerte" svar på visse spørgsmål.

    F.eks. er jeg engang blevet stillet over for spørgsmålet "Bliver du påvirket af billeder af sultende børn i Afrika?" Mit umiddelbare svar var nej, selvom det kan virke voldsomt politisk ukorrekt. Men spørgsmålet kan have til hensigt (i kombination med andre spørgsmål) at afklare, om man primært reagerer på nære eller fjerne hændelser.

    SvarSlet
  2. Jeg synes ikke, spørgsmålene var så slemme. Det, der kom mest bag på mig, var, at jeg svarede næsten 1 eller 5 i dem alle sammen ... Jeg råber af folk og kan ikke lide digte, men jeg udnytter ikke nogen for at nå mine mål :)

    SvarSlet
  3. Jeg har prøvet en del af disse test før, så på den måde er spørgsmålene ikke overraskende, men det gør dem ikke mindre grænseoverskridende. Hvad mekanikken så er bag dem; hvordan man når frem til det ene eller det andet resultat, har jeg ikke helt forstået, men har så heller ikke gransket det nærmere.

    SvarSlet
  4. Hvad var der galt med "What's that noise, you're making popcorn? What's your favourite scary movie?"

    SvarSlet
  5. Jeg har faktisk aldrig deltaget i sådan en test før, men jeg synes nu ikke det var så slemt .. Så længe man ligesom har et nogenlunde realistisk billede af sig selv og ikke bliver mopset over at skulle reflektere lidt over gode og dårlige sider af sig selv så synes jeg da ikke der var noget grænseoverskridende ved den test.

    SvarSlet
  6. Jeg hæftede mig ved, at flere af spørgsmålene optrådte flere gange, blot omformuleret og at jeg faktisk svarede noget forskelligt hver gang, selvom det kun var små forskelle i ordvalget, der gjorde udslaget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror lidt, at det er det, der er tricket i disse undersøgelser.

      Slet