fredag den 24. maj 2013

Hvor mange gysere kunne man se i de danske biografer fredag den 3. september 1982?

Der var engang, hvor der gik masser af gyserfilm i de danske biografer. I dag kan man selvfølgelig tage en dvd eller en Blu-ray fra samlingen, eller gå ind på en af on demand-tjenesterne og vælge en film, man gerne vil se. Disse muligheder eksisterede ikke, da jeg var teenager, men til gengæld var biograferne flittige leverandører af skræmmende oplevelser.

Kom med på en lille tur tilbage til fortidens biografer, nærmere bestemt til fredag den 3. september 1982 i København, hvor Tobe Hoopers POLTERGEIST havde Danmarkspremiere. Den var jeg inde og se i den første uge, den kørte i bifferne. Det har formentlig været i Palads, hvor den kørte kl. 12.00, 14.20, 16.40, 19.10 og 21.30. Den var selvfølgelig forbudt for børn under 16 år. Den blev også vist i Palladium, men jeg er nu sikker på, at jeg så den i Palads sammen med en af mine soldaterkammerater (det med at gemme biografbilletter har aldrig været noget, jeg har dyrket).

I Palads kunne man også se Paul Schraders CAT PEOPLE, der havde haft premiere den 9. august, og den havde jeg set nogle uger før POLTERGEIST.

Der var dog andre horror-premierer fredag den 3. september. I Cinema 1-8 kunne man komme ind og se Ed Hunts BLOODY BIRTHDAY, der på dansk fik den fantastiske titel SMÅ DURKDREVNE MORDERE. Den var jeg selvfølgelig også inde for at tjekke ud.

Til gengæld nåede jeg aldrig ned i Saga for at se Lucio Fulcis QUELLA VILLA ACCANTO AL CIMITERO (eller THE HOUSE BY THE CEMETERY, som den hedder på engelsk), der havde haft premiere den 23. august . På dansk havde den ellers fået den meget fristende titel SLAGTEHUSET VED KIRKEGÅRDEN - men desværre gik jeg glip af den på det store lærred.

Var man helt pjattet med gys, så kunne man den pågældende fredag se GRIZZLY (koblet med Bronson-filmen THE STONE KILLER) i Colosseum 1-2-3 og THE HOWLING (parret med karate-filmen DRAGENS BLODIGE HÆVN) i Bio Vanløse. Dobbelt-programmer ved midnatstid var også et af de meget brugte koncepter dengang. Men det var nu flot nok, at man alene i centrum kunne vælge imellem hele fire gysere - sådan er det ikke længere.

PS. De herlige plakater i dette indlæg er lånt fra den fantastiske blog Plakatsiden.

10 kommentarer:

  1. Ak ja (suk)...Jeg husker med tydelighed årstallet (1982), og plakaterne ovenfor, det var sgu tider,simpelthen ren nostalgi. Jeg mener at biograferne på nogenlunde samme tidspunkt viste, Zombie Massakren, The Thing, Zombiernes by (så den i Saga, der var kun 3 mennesker tilstede i salen), og Phantasm-Dus med døden, Creepshow. Jeg oplevede i September 1982, Dawn Of The Dead på en dobbelt med Chuck Norris filmen, Operation Black Tiger, i Humlebio/Nordsjælland. Jeg var simpelthen blæst væk da jeg forlod biffen, det var herligt, glemmer det aldrig! En forbandet skam at man ikke gemte sine biografbilletter fra dengang. Det var på det tidspunkt at min interesse for gys og gru for alvor begyndte, og interessen har varet ved lige siden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg så selv DAWN OF THE DEAD i premiereugen (det var så i Odense), men det var en helt vild oplevelse. Så den to gange i løbet af en uge. CREEPSHOW snuppede jeg også to gange.

      Slet
  2. Premiereprogrammet for 1982 var nu også rimeligt svedigt:

    I datorækkefølge:

    Blodig Fødselsdag
    Jordskælv styrke 7.9
    Ilse Hunulven fra SS - Repremiere
    Kvindefængslet i Sydamerikas Jungle
    Den Blodige Strand
    Eksperimentet
    Mørkets Rædsler
    En amerikansk Varulv i London
    Zombie Massakren
    Livsfarlig virus
    Jagtområde Jorden
    Dødens Dal
    Massakren i Junglens Dyb
    Shogun's Blodige Sværd
    Tiger Joe - Jungledræberen
    Vild Opstandelse
    Krybende Rædsel
    Caligula og Messalina
    Mad Max 2
    Lejrbålet
    Dræbende Sværd
    Slagtehuset ved Kirkegården
    Poltergeist
    Små durkdrevne Mordere
    Alligator - Uhyret under byens gader
    Dræber-Maskinen
    Maskernes nat 2
    Phantasm - Dus med døden
    Amazonjunglens Slavelejr
    Lurende Øjne
    Vampyr-Fiskene
    Det Grusomme Udefra
    Kvindefængslet på Klippeøen
    Den Usynlige Forfølger
    Parasit - Dødens Bid
    Rædslernes Blodige By

    og læg så hertil alle de andre lidt ældre film, der blev vist i biografer som Colosseum, City Bio, Broadway og Københavneren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det vildeste program. Så slet ikke dem alle sammen, men nåede bl.a. at fange THE THING, PARASITE, HALLOWEEN II, ALLIGATOR og AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON.

      Slet
  3. Det er jo helt vildt program, et sandt eldorado af gyserfilmsperler! Ikke så sært at en gammel horrornørd som mig, tit savner de gode gamle dage. Listen mangler lige, Alene I Mørket (Alone In The Dark),Farlig Bytte (Venom), og Fredag Den 13-3D. Dem var jeg inde og se, og jeg MENER at de gik i bifferne i 82, hvis jeg ikke tager meget fejl.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, du har ret med Farlig Bytte, den havde premiere 9. november 1982.

      De 2 andre var året efter:

      Alene i Mørket den 10. juni 1983
      Fredag den 13. nr. 3 den 9. september 1983

      Misunder dig oplevelsen af Zombiernes By i Saga, dog ville et større publikum havde været fedt.

      Sagas største succes i 1982 var vist Kvindefængslet i Sydamerikas Jungle - den var på plakaten i mange mange uger....

      Slet
    2. Lidt billeder fra Saga bio:

      http://www.biografmuseet.dk/biografer/k/kobenhavn/s/saga/

      Slet
    3. Biografmuseet er en herlig hjemmeside med mange minder og spændende info. Kan ikke huske hvad jeg måtte have set af film i Saga - men jeg har været til koncerter derinde.

      Slet
  4. Jens Erik Thomsenlørdag, 25 maj, 2013

    Jeg er vildt misundelig! Jeg var desværre så ung, at jeg ikke var nået videre end til Tintin og soltemplet og E.T. i 1982.

    Til gengæld kan jeg levende huske plakaten og udhængsfotos fra Zombiernes by. De var uhyggelig og meget lokkende. Det var nok også med til at gøre mig nysgerrig, at den ene lokale biograf, Kosmorama i Sønderborg, havde sat et skilt op, at de krævede ID, hvis man skulle ind og se zombierne, og de var i tvivl om ens alder. Det er den eneste film, jeg husker, de gjorde det ved.

    SvarSlet
  5. Okay så var jeg lidt for langt fremme med de 2 andre titler. Men ja, det var fedt at se Zombiernes By i Saga, men også lidt mærkeligt at der kun var 3 mennesker til stede i så stor en sal, og ikke nok med det, så kan jeg også huske at der var nar der ind imellem gik frem og tilbage bag det store lærred, så man kunne se hans sorte silhuet på filmen ha ha...

    SvarSlet