lørdag den 1. november 2014

Så købte jeg lige en legetøjsbil

Det er mange år siden, at jeg har ejet en legetøjsbil. Som knægt har jeg formentlig haft en del Matchbox-biler (eller tændstikbiler, som de vist også blev kaldt), men de er selvfølgelig for længst væk. Nu blev de jo også brugt til at lege med, så i dag ville de nok være lidt sølle at se på. Men nu har jeg altså købt en spritny legetøjsbil, og jeg har endda ikke taget den ud af pakningen.

Bilen er en Dodge Royal Monaco årgang 1977, og man skal virkelig være enten en bilnørd eller en filmfreak for at vide, hvor den er kendt fra. Jeg vidste det heller ikke, men pakningen fortæller det hele: Bilen optræder i FRIDAY THE 13TH fra 1980, og køres i filmen af Sgt. Tierney (spillet af Ronn Carroll). Nu kunne man have valgt at vedlægge en figur af ham i pakningen, men det er en lidt mere fremtrædende karakter, man får med i købet: Includes Mrs. Voorhees! står der på æsken.

Størrelsesforholdet er 1:64, og bilen er produceret af det amerikanske firma GreenLight, der har en serie af Hollywood-biler i deres sortiment. Samtidig med FRIDAY THE 13TH-politibilen har de f.eks. også udsendt folkevognen fra GREMLINS. Den er dog ikke helt så cool som denne her, selv om det næppe er den form for horror-merchandise, man har drømt om en dag at eje.

Men nu har jeg den, og lader den indtil videre blive i pakken. Det er trods alt en limited edition, så... Men hvis man har lyst til at se nærmere på den, så er her en video, hvor den bliver vist frem.

3 kommentarer: