Denne bog udkom i 1970, hvor markedet bestemt ikke var proppet med titler, der udelukkende handlede om horror. |
På det tidspunkt fandtes der ikke mange fagbøger, der udelukkende handlede om horror, og Butler har hentet en del informationer fra diverse filmmagasiner. Han taler i sit forord også om lister, han har læst igennem og sammenlignet med hinanden. I litteraturlisten bagerst i bogen nævnes blandt andet det franske genre-magasin MIDI-MINUET FANTASTIQUE, hvor han understreger, at der er et af numrene, det åbenbart har været helt umuligt for at ham at opdrive.
Endelig er det værd at bemærke, at han takker arkivet på British Film Institute, fordi han her fik mulighed for at se flere af de film, han skriver om i bogen. Det er også en faktor, man skal have i baghovedet, når man læser bøger fra den tid - skribenterne kunne ikke bare tage en dvd eller en Blu-ray ned fra hylden, hvis de havde brug for at tjekke en bestemt scene eller et navn i rulleteksterne.
På mange måder er det en fin lille bog, Ivan Butler har skrevet, og det har været sjovt at genlæse den. Man kan dog tydeligt mærke på ham, at han er fan af antydningens kunst, og han står helt af, hvis filmene bliver for blodige. Om Hammers 1958-udgave af DRACULA hedder det: "It is a pity, however, that Fisher's usual determination to be horrid at all costs was allowed such free rein. Any suggestion of dark Gothic mystery - the saving grace of the old version - was sacrificed to an orgy of blood-letting, stake-driving and general mayhem. Where originally the horrors was passed over with such restraint as at times to become unintelligible, here they were dwelt on so lovingly that, paradoxically, the feeling of fear was dissipated and became either boredom or glee according to temperament". Så hamres der lige en ekstra pæl igennem denne engelske horror-klassiker, da Butler skriver, at det ikke er til filmens fordel, at den er i farver. "Black and white, or grey, is the stuff for Dracula", lyder det fra forfatteren. Hold da op!
HORROR IN THE CINEMA er nydeligt illustreret. |
Val Lewton har sit eget kapitel, hvilket også gælder Alfred Hitchcocks PSYCHO, Roger Cormans Edgar Allan Poe-film og Roman Polanskis REPULSION. Men ellers har forfatteren fået ganske meget med, hvilket understreges på de godt og vel 50 sider til sidst, som byder på en liste over interessante, seværdige eller væsentlige horrorfilm fra 1908 til 1969. Mange af filmene dækkes i selve teksten, mens andre kun får nogle ord med på vejen i listen. De er ikke alle lige positive eller brugbare. Om den første GODZILLA hedder det f.eks. "A Japanese water-monster. King Kong need not fear for his sovereignty".
Som altid, når man læser fagbøger, støder man på filmtitler, man gerne vil se eller gense, og det var også min oplevelse med HORROR IN THE CINEMA. Af en eller anden grund har jeg aldrig fået set BEDLAM eller THE UNINVITED, og det blev jeg mindet om endnu en gang. Også andre film på listen virkede spændende, og det bliver en fin reference til kommende indkøb.
Jeg har også denne udgave fra Warner Paperback Library (andet oplag, 1972), men indholdet er det samme. |
Ivan Butler: HORROR IN THE CINEMA. A. Zwemmer Limited/A.S. Barnes & Co., 1970. 208 sider.
PS. Senere udgav Ivan Butler en tredje udgave af sin bog, men den har jeg aldrig set, men det kunne da være interessant at opspore den. Forfatteren er i øvrigt ikke blandt os længere - han døde i 1998, 89 år gammel.
Ivan Butlers "Horror in the Cinema" var vistnok den allerførste kritiske bog om horrorgenren, efterfulgt samme år (1967) af Carlos Clarens' "Illustrated History of the Horror Film". Jeg genlæste begge to i 2012-2014, og bed også mærke i deres kategoriske afvisninger af Hammers klassikere som vulgært, kommercielt bras (Butler om "The Curse of Frankenstein" (1957): "Apart from settings and photography, which were effective, the film was unremarkable. Script and dialogue were weak, and once again the old fault of lurid sensationalism defeated its own purpose."), et synspunkt de vel at mærke delte med alle periodens kritikere. Man finder også holdningen afspejlet i Palle Schmidts bog "Skræk og gys i filmen" (1972), tilsyneladende uden at han har set de pågældende film - det var bare sådan, man dengang skulle omtale dem, hvis man ville tages alvorligt i de finere kredse. Den tidligste bog, jeg har fundet, der omtalte Hammer-filmene positivt, er "Ian Allan Film Albums 2 – Horror Film Album" (1971), der dog mest består af stills og billedtekster. Det store gennembrud kom med David Piries "A Heritage of Horror – The English Gothic Cinema 1946-1972" (1973), der stadig står som en milepæl i horrorfilmens historie og startede en befriende indsigtsfuld og revisionistisk nytænkning (selvom forrige årtusinds danske filmkritikere aldrig opdagede det og forblev fastfrosset i 1960'ernes fordomme). Både Ivan Butler og Carlos Clarens er dog på de fleste andre områder stadig meget læseværdige.
SvarSletJeg er af en eller anden grund aldrig kommet til Carlos Clarens' bog, men den skal bestemt samles op.
SletKunne være interessant at have hørt de herrers mening om de film der var lige rundt om hjørnet da de udgave deres bøger sidst i 1960erne. For hvis Hammers film var for voldsom kost, hvad kunne de så mene om NIGHT OF THE LIVING DEAD, TEXAS CHAIN SAW MASSACRE og THE EXORCIST?
SvarSletSom sagt nåede Butler at udgive endnu en udgave i 1979, men jeg aner ikke hvilke titler, han evt. her når at komme ind på.
Slet